Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Ik vind het eigenlijk juist heel erg geslaagd, zeker dat verweerde. Ziet er realistisch uit.
Ik ben het met je vriendin eens dat onbehandeld hout het mooiste is, maar vette vegen en vingerafdrukken op den duur maken het hout er niet mooier op. Ik heb er ook maar voor gekozen het wél te behandelen...

Daar gebruiken we "Birchwood Brass Black" voor.
Is in de wapenhandel verkrijgbaar, en het spul maakt van messing een mooie zwarte verkleuring.

Een alternatief voor Brass Black is mat zwart nr.9 van email collor van Revell. Gebruik ik voor al mijn ringetjes en ev. ander messing wat zwart moet worden. Verf op waterbasis kun je hiervoor niet gebruiken, omdat dit niet hecht.

Met Brass Black wordt het mooi egaal zwart. Je kunt ook het proces minder intens maken door het in een warm badje water met soda te leggen. Duurt wel enkele dagen en je kunt het er eerder uithalen als je het al verweerd of dof genoeg vindt.
Ongeacht de techniek zou ik het wel heel goed tevoren ontvetten omdat je anders het risico loopt dat er vingerafdrukken op komen of kans het er weer af te vegen. Ook als je het met secondelijm zou vastzetten moet je oppassen dat de vluchtige damp van de lijm het effect niet oplost.

Hoi,

Had al even geen foto's meer gepost maar wel veel voortgang gemaakt. Hier een update:

full

full

In principe is het meeste af van het schip en ik heb nog maar een paar dingetjes te doen voordat ik de masten en tuigage erop kan zetten.

Ik heb al even vooruitgelezen in de handleiding en de tekeningen bekeken maar ik snap er heeeeeel erg weinig van :) Ik denk dat dit er weer eentje is in de categorie beplanken: je moet het ff keer gezien hebben en dan snap je het. Ik heb echt zo veel vragen dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Een poging:

1. in welke volgorde doe je dit? ik heb masten, touwen, klossen, deadeyes, kralen, stokken over dwars. Werkelijk geen idee wat ik eerst moet doen enz.

2. de zeilen lijkt alsof daar nog iets aan gestikt moet worden of iets dergelijks. maar word me niet duidelijk uit de handleiding. De pinta bouwverslagen stoppen meestal bij de romp bouwen dus kan daar weinig tips vinden.

3. hoe maak je die kleine knopen etc? Ben nu met de ankers bezig met 1,5 milimeter touw en een pincet. Dit is al extreem moeilijk. Het andere draad is 0,5 millimeter dik. Wat is een gangbare techniek? Met mijn vingers alleen kom ik nergens in iedergeval.

4. hoe lijm je het touw? mn seconden gel droogt te snel waardoor ik vaak niet op tijd ben het inelkaar te friemelen.

goed dit zijn even wat vragen, waarschijnlijk komen er een boel meer :)

Groeten

Chris

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een snel antwoord over het optuigen.

De volgorde is dat je begint met de masten te plaatsen, nadat je deze hebt samengesteld uit de betreffende delen (hoofdmasten en stengen). Ik denk dat bij jou alleen de grote mast uit 2 delen bestaat en de fokkemast en de bezaan uit 1 deel, dit is op de foto's die ik kan vinden niet goed te zien door de zeilen. Maak de masten echt helemaal af qua afwerking (verven/beitsen), want na het optuigen kom je er niet goed meer bij. Het zelfde geldt voor de later te plaatsen ra's.

Dan komt het vaste tuigwerk (meestal uitgevoerd in zwart of donker bruin draad), met als eerste de wanten, dat zijn de stagen die de mast zijdelings ondersteunen, dus naar zowel bak- als stuurboord. Er zijn meestal meerdere wanttouwen per mast, die dan horizontaal onderling verbonden worden met zogenaamde weeflijnen, die als klimtouwen voor de bemanning dienen om naar de ra's te klimmen voor het ophalen en uithangen van de zeilen.
Daarna komen de (langs)stagen die de masten in voor/achterwaartse richting ondersteunen.

Als alle vaste tuigonderdelen geplaatst zijn dan komen de lopende tuigonderdelen aan de beurt (die worden meestal van licht draad gemaakt). Als eerste worden de ra's opgehangen zodat ze in ieder geval op de juiste hoogte blijven hangen. Hoe de ra's tegen de mast worden bevestigd (rakken) en verticaal worden opgehangen (vallen) verschilt per schip.

Daarna komen de tuigonderdelen die de ra's kunnen bewegen, de touwen die de ra horizontaal moeten houden (toppenenden) en die de ra om de mast laten draaien (brassen).

Als laatste krijg je het ophangen de zeilen en de tuigonderdelen die de zeilen kunnen manipuleren. Daar zijn ook nogal wat verschillen per scheepstype, maar in ieder geval heb je touwen die de zeilen kunnen ophalen (geien en gordingen) en de touwen die de onderpunten van de zeilen naar achter kunnen trekken (schoten) en ook naar voor (halzen) om ze goed in de wind te zetten (in combinatie met de brassen van de ra's).

Het zal je nu waarschijnlijk nog verder duizelen, maar dat begrip komt vanzelf wel. Kijk goed naar de functie van het touwwerk, dan zie je vanzelf de logica.

Groet,

Ad

Hallo Chris Aanstaande zaterdag ga ik naar de Combuis, om een cursus te volgen over het bouwen van Historische Zeilschepen Al hoewel ik niet echt een leek ben lijkt het mij toch nuttig om wat meer kennis op te doen volgens mij is er in dec. nog wat ruimte Altijd het proberen waard ( niet geschoten altijd mis) gr Ton

Hallo Chris Aanstaande zaterdag ga ik naar de Combuis, om een cursus te volgen over het bouwen van Historische Zeilschepen Al hoewel ik niet echt een leek ben lijkt het mij toch nuttig om wat meer kennis op te doen volgens mij is er in dec. nog wat ruimte Altijd het proberen waard ( niet geschoten altijd mis) gr Ton

Hoi Ton, leuk idee. moet even kijken kwa tijd en financien. Gisteren een brief gekregen dat ik 3 jaar zorgtoeslag moet terug betalen waar ik blijkbaar geen recht op had. Kan je zeggen dat ik daar 7x Sovereign of the Seas van kan kopen :)
De workshop is erg goedkoop daar niet van, maar nu telt even iedere euro helaas

Even een snel antwoord over het optuigen.

De volgorde is dat je begint met de masten te plaatsen, nadat je deze hebt samengesteld uit de betreffende delen (hoofdmasten en stengen). Ik denk dat bij jou alleen de grote mast uit 2 delen bestaat en de fokkemast en de bezaan uit 1 deel, dit is op de foto's die ik kan vinden niet goed te zien door de zeilen. Maak de masten echt helemaal af qua afwerking (verven/beitsen), want na het optuigen kom je er niet goed meer bij. Het zelfde geldt voor de later te plaatsen ra's.

Dan komt het vaste tuigwerk (meestal uitgevoerd in zwart of donker bruin draad), met als eerste de wanten, dat zijn de stagen die de mast zijdelings ondersteunen, dus naar zowel bak- als stuurboord. Er zijn meestal meerdere wanttouwen per mast, die dan horizontaal onderling verbonden worden met zogenaamde weeflijnen, die als klimtouwen voor de bemanning dienen om naar de ra's te klimmen voor het ophalen en uithangen van de zeilen.
Daarna komen de (langs)stagen die de masten in voor/achterwaartse richting ondersteunen.

Als alle vaste tuigonderdelen geplaatst zijn dan komen de lopende tuigonderdelen aan de beurt (die worden meestal van licht draad gemaakt). Als eerste worden de ra's opgehangen zodat ze in ieder geval op de juiste hoogte blijven hangen. Hoe de ra's tegen de mast worden bevestigd (rakken) en verticaal worden opgehangen (vallen) verschilt per schip.

Daarna komen de tuigonderdelen die de ra's kunnen bewegen, de touwen die de ra horizontaal moeten houden (toppenenden) en die de ra om de mast laten draaien (brassen).

Als laatste krijg je het ophangen de zeilen en de tuigonderdelen die de zeilen kunnen manipuleren. Daar zijn ook nogal wat verschillen per scheepstype, maar in ieder geval heb je touwen die de zeilen kunnen ophalen (geien en gordingen) en de touwen die de onderpunten van de zeilen naar achter kunnen trekken (schoten) en ook naar voor (halzen) om ze goed in de wind te zetten (in combinatie met de brassen van de ra's).

Het zal je nu waarschijnlijk nog verder duizelen, maar dat begrip komt vanzelf wel. Kijk goed naar de functie van het touwwerk, dan zie je vanzelf de logica.

Groet,

Ad

Hoi Ad,

de termen zeggen me nog weinig inderdaad, maar dit stappen plan zal me wel helpen om er uberhaubt aan te beginnen. Dan volgt hopelijk het inzicht geleidelijk!

zie trns dat ik precies op deze dag een maand geleden dit topic ben gestart. Niet gek dus al zover gekomen in 1 maand werk :) Had gerekend op een half jaar haha

HaHaHa Ga je nu al verbeelding krijgen:p :D
Verder sterkte gewenst gr Ton

zit wel te denken/kijken naar een volgend schip inderdaad :P
Wat ik tot nu toe mooi vind:

de Friesland
de Berlin
de Prins Willem

Vraagje over dat trns: veel van die schepen zie je zonder zeilen maar neem aan dat ze in het echt wel zeilen hadden en geen stoom motor :) Kun je op zon model zelf ook volle zeilen maken? Vind namelijk de Friesland en Prins Willem mooi, behalve dat ze geen open zeilen hebben.

Zeildoek is los verkrijgbaar. Moet je nog wel tekeningen van de zeilen te pakken zien te krijgen. M'n volgende project is ook eentje zonder meegeleverde zeilen. Daar wil ik ze aan toevoegen, maar dan in opgerolde toestand zoals ie voor anker zou liggen. Dus da's ook nog een optie. De Friesland is bij mij de geplande opvolger na dolphyn en walvisvaarder. Is geen eenvoudige jongen. Maar goed. De lat mag best wat hoger liggen. Van de andere twee weet ik de moeilijkheidsgraad niet.

Zeildoek is los verkrijgbaar. Moet je nog wel tekeningen van de zeilen te pakken zien te krijgen. M'n volgende project is ook eentje zonder meegeleverde zeilen. Daar wil ik ze aan toevoegen, maar dan in opgerolde toestand zoals ie voor anker zou liggen. Dus da's ook nog een optie. De Friesland is bij mij de geplande opvolger na dolphyn en walvisvaarder. Is geen eenvoudige jongen. Maar goed. De lat mag best wat hoger liggen. Van de andere twee weet ik de moeilijkheidsgraad niet.

Ja zal een stuk moeilijker zijn, maar het eerste schip is me naar verwachting goed afgegaan. Dat geeft moed voor de volgende :)

Hoi Chris Heb zelf De Friesland gebouwd ook zonder zeilen en voor ik van het bestaan van dit forum wist Het is een prachtig schip maar met alle kennis die hier aanwezig is had het veel mooier kunnen worden. Zal dus het staande wand moeten slopen om dat, dat niet echt fraai is. Wens je sterkte met je uit eindelijke keuze grTon

Nog een uitleg over knopen van Pietsan

Ik zie dat je wat moeite hebt met het vastknopen van je blokken, hier een voorbeeld;

eerst knoop je het blok vast met een platte knoop. en borg het knoopje met wat lijm. Dan knip of snij je één eind af.

Dan maak je het eindje vast aan het rondhout (mast of ra...) met een mastworpje.

vervolgens trek je de mastworp aan en borg je die weer met een druppie lijm.

daarna het losse eindje afknippen of snijden en dan zit je blok vast zonder overtollige knopen en touwwerk.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Chris,
je hebt de smaak al goed te pakken zie ik, er staan mooie schepen op je verlanglijstje :cool:.
Wat betreft de masten en tuigage ben ik ook benieuwd, ben hier zelf niet zo bedreven in als vele bouwers hier, dus kijk ik overal een beetje de kat uit de boom ;)
Grt en succes,
Diederik

Laatst bewerkt:
Hoi Chris,

Zeilen kan je zeker zelf maken. Zoals Erik aangaf kan je zeildoek los kopen, maar je kan ook gewoon bij een goede stoffen winkel binnenlopen en stof uitzoeken. Kan je meteen zelf de kleur bepalen die je wilt gebruiken

Succes :)

Back