Bouwverslag Outrigger

gaat allemaal de goede kant op zo :)

hij heeft een setje Vapextech 4300 gekocht, van de link die jij al eerder gaf.

haha dat kijk dat is mooi om te horen michiel!

ik ben onderhand weer bezig geweest met de rigger ;) jeroen en ik zaten een beetje te denken hoe we hem licher konde maken. en kwamen op een paar dingen terecht.
de houder voor de accu er uit.
en de ontvanger accu weg halen en zelf een bac. maken (alvast bedankt Jeroen!!).

onderhand nog een dremel gekocht is toch handig om te hebben voor de modelbouw ;)
en toen meteen aan de slag gegaan.

de achterkant van de drijvers op geschuurt:
p1010348lp1.jpg
p1010351lr7.jpg

p1010352kn3.jpg

en de standart voor de accu eruit gehaalt.
p1010346pz5.jpg

de romp weegt nu 332gr dat is dus al 42gram lichter.

De houder van de strut word morge veranderd zodat die de goed lengete en ook weer lichter word.
morgen beginen me vader en ik aan de houder.

Voor een ontvanger-accu kun je gemakkelijker 5 x AAA accu`s (+/- 50gr.) gebruiken van de Aldi of Lidl gebruiken deze kosten geen drol en zijn ook nog s lichter dan 4 x AA (+/-115gr) en voldoen prima als ontvanger-accu.

Michiel ,

Laatst bewerkt:
Nog lichter is een UBEC circuitje (7 gram) van Hobby City, heb je geen extra ontvangerpakketje nodig.

Groeten, Jan.

ben van plan om samen met Nick even zelf een BEC te solderen. Een spanningsregelaar 5V met wat condensatortjes moet hier al prima aan voldoen. Deze vier componentjes even op een printplaatje moet ook wel onder de 10gram blijven. Wordt van het weekend even gebouwd denk.
Is ff kijken of we dan 10% van het totaalgewicht kunnen besparen en onder de 900gram vaarklaar uit kunnen komen.

heej,

het is gelukt met de bec. te maken !! :D
hier een fototje.
p1010354at0.jpg

en omdat we toch al lekker bezig waren ook meteen een trunfin gemaakt! :D
p1010363vc3.jpg

de motorsteun gemaakt en de strut houder er op gezet.;)
p1010358ck4.jpg
p1010357js8.jpg

p1010356wl6.jpg

de flex as er meteen maar weer opnieuwe in gezet :)
p1010355ul9.jpg
p1010361yf3.jpg

de achterkantjes heeft jeroen goed geschuurt :)
p1010360iv7.jpg
p1010359dv6.jpg

dat was het weer ;) nog bedankt voor je hulp jeroen!!!

nick,

dank je:) hoop dat die nu goed daat varen :)
nee met glasvezel;) maar met nog worden afgewerkt ;)
moet sterkt genoeg zij tog ? epoxy had wel beter geweest maar dat heb
ik niet lichen :( en kan het ook niet zo 1 2 3 halen :(.

Laatst bewerkt:
aah zo, lijkt op de foto namelijk net van die bruine bisonkit :P maar glasvezel wil do the trick. Zal denk ik een stuk beter gaan varen.. en ik zal even je pb er weer bijpakken.. (druk druk druk)

grtz

Die turnfin heb je mooi afgemaakt nick, ziet er goed uit. Heb je het geheel alweer is op jullie weegschaal gelegd voor het totaalgewicht? Denk rond de 930 gram toch?
Zit de as er ook goed stevig in? het ziet er inderdaad een beetje uit als bison met vezels of vezelplamuur ofzo. Het is belangrijk dat ie ook goed vast zit in de boot zodat je door het buigen van de as nog wat kan stellen met de strut.

dank je ;) nee heb hem nog niet op de weegschaal gelegt. maar ik denk dat die daar op uitkomt ja :)
de as zit er goed stevig is hoor daar maakt ik me net zorgen over :).
nu aleen nog even kijken hoe de water pickup erin moet zette. denk dat ik hem gewoon vast ga klemmen.

spullen binnen !!:D

de accu's 2x (10cell)
p1010365zf9.jpg

en de lader.
p1010367sa7.jpg

heb het geheel verder af geschuurt en in de spuitplamuur/verf gezet maar moet nog een keer worden overgespoten omdat de spuitbus halverwegen leeg was :P.
p1010364ww4.jpg

heb hem toen meteen weer inelkaar gezet. (met turnfin)
p1010371vw9.jpg
p1010370wr4.jpg

p1010368as1.jpg
p1010369fh1.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------

maar heb nu nog een vraagje aan jullie.
hoeveel cellem moet ik er in doen? zelf dacht ik aan allemaal maar waarschijnlijk is dat niet het beste idee?!

je turnfin zit aan de verkeerde kant! als je roer links zit moet je je turnfin rechts monteren. Vervolgens kan je dan strak rechtsom varen. (rechter bochten dus alleen)

Aantal cellen moet je gewoon op 6 houden. Als ie daarmee in plane komt (lekker vaart) én alles blijft koud kan je er een cel bij doen.

verder je waterkoeling nog even monteren ;)

Heb je nieuwe lader al geprobeerd op je oude accupack?

Laatst bewerkt:
6 tot 8 cellen zou het mooiste zijn ... pakketen los laden en in serie gebruiken is niet goed voor de cellen..

verder ziet het er goed uit op je turnfin aan de verkeerde kant na dan :P

greetz jaimy

ahah ja hoorde het al :P ik heb hem er onderhand al afkunnen halen ;) vanmiddag zet ik hem aan de rechterkant en ga ik de cellen solderen ;)
foto's komen er nog aan !!

heej ik heb vandaag de alles getest op 6cellen en dat werd er niet beter op :(
de motor word gloeiend heet en de accu mag je niet eens handwarm noemen zo koud als die bleef. alles licht goed in de boot zwaarte punt licht op de mm precies en nog gaat die niet harder ongeveer 10 kmph.
Wat ik nu persoonlijk nog denk is dat het aan de motor licht :(
als jullie ideen hebben zijn ze van hartewelkom!!!

mvg, nick

hmmm, we hadden al ff afgesproken voor morgen, gaan we ff verder proberen. Neem je kleinste propjes (ook die 'bewerkte' ;) ) maar mee en de strut gaat dan ook wat omhoog. Wellicht dat ie dan op toeren komt.
Had je trouwens wel je waterkoeling (spiraal) gemonteerd ivm met je warme motor?

tot morgen!

Back