Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

ben ik verplicht om met de Pink Panter te vliegen.
Had er eerst wat vrees van, maar na een paar vluchtjes heb ik helemaal de smaak er van te pakken.
Leuk toestel.
Johan.

Wat een ramp Johan, om met je Pink Panter te moeten vliegen :p. Heerlijk toestel hé!

Lekker he, die eerste vliegdagen :D


En dat er maar velen mogen volgen Dries :D.
 
Laatst bewerkt:
Koningsdag 2018, wat als een feestdag begon met oranje tompoezen op het veld, eindigde niet feestelijk........:eek:

DSC_0468.jpg


DSC_0474.jpg


Tijdens de derde vlucht, brak de linker strut af, op onderstaande foto duidelijk te zien dat hij haaks op de romp staat!

IMG_1464.jpg


IMG_1465.jpg


DSC_0478.jpg


Hier kan je duidelijk zien wat een kracht op de vleugel komt te staan, als er een strut afbreekt. 5mm verenstaal meer dan haaks om. Om dit zelf te buigen, heb je daar de grootste moeite mee.

DSC_0479.jpg


Was een plezier geweest om deze kist te bouwen, en vooral om er mee te vliegen! Gelukkig heb ik de foto's nog, en de herinneringen aan deze pracht van een Big Lift.
 
Doodzonde van je mooie kist Peter :(
Wat is er nu precies gebeurd met je strut, is de lijmverbinding met het verenstaal losgegaan of is het hout gescheurd?
Is je motor nog bruikbaar?
Sterkte met dit verlies, hopelijk wil je nog eens een nieuwe Big Lift bouwen :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Na bijna een jaar van afwezigheid gelukkig weer terug op het forum. :banana:Twee dagen na het neergaan van de Big Lift kreeg ikzelf fysieke problemen :(. Gevolgd door onverwachte opnamen, spoedoperatie's en een verhuizing.

Wat de motor van de Big Lift betrof, die doet het weer Ralf. Ik moest er alleen een nieuwe bobine en uitlaat voor bestellen, en de motor zit nu op de eerst gebouwde Big Lift.
Als het beter weer is, maar even de Big Lift uitlaten.

Tussen de gebeurtenissen en revalidatie door echter niet stil gezeten. Daar ik gecharmeerd ben van Vintage kisten heb ik een Matlas uit de jaren 70 gerestaureerd en vlieg klaar gemaakt.
Een Pipercub J3 overgenomen en gebouwd, en moet er alleen nog even een motorkapje voor scoren.

En het topstuk van mijn uitbreiding van de vloot, een prachtig gebouwde (door medeforum lid Beemstra) Graupner Taxi, die ik van de week heb gescoord en vanmorgen in Vlaardingen heb opgehaald. Met een mooi OS Max.20 torretje erop.
Foto's van deze Taxi volgen zodra het mooi weer is. Laat het seizoen maar komen. Ben er klaar voor:banana:

De Piper:
full


full


full


En de Matlas uit de 70er jaren. Ruim 4kg gewicht met een span van 180cm.
full


full


full


full


full


full
 
Wat een verhaal maar wat fijn dat je weer terug bent Peter :thumbsup:
Je hebt inmiddels al een aardige vloot opgebouwd en die Matlas is een hele mooie kist
:beer: op een prachtig vliegseizoen

Groeten, Ralf
 
ik snap je heel goed Peter, ook ik heb meer met de "vintage" kisten, maar het zal wel aan mij liggen, ik vind ze over het algemeen
ook perfect vliegen, en dat is bij menig " nieuwe" kisten wel anders, ik vlieg dan heel graag met de oude vertrouwde Stik en dan het liefst de
Little Stik met een span van iets mee dan een meter, wanneer de meeste kisten aan de grond moeten blijven door de weersomstandigheden gaat mijn stik
nog lekker de lucht in :)
 
Hallo Jan, ja, dat ARF is aan mij ook niet zo besteed, eerlijk gezegd. En die vintage kisten zijn ook veel degelijker gebouwd, vind ik persoonlijk, maar daar zijn de meningen wel eens over verdeeld. Leuk toestel ook trouwens die Little Stik, net zoals de Giant Stik, die ook nog op mijn lijstje staat, om te bouwen.:)
 
Ik heb een CNC freesprogramma geschreven van een Little Stik, alles kan dan uit 1 plaatje 3 mm populieren triplex van
van 122 x 61 cm ( kleine plaat van de gamma ), bij ons vliegen er op de club al diverse van deze stikkies en ik mag zeggen
men vliegt er met veel plezier mee.
Ding is oersterk en de fun gehalte is hoog, de keuze van de motor laat je afhangen van de snelheid die je wil,
kortom geweldig ding met een span van iets meer dan een meter.
en ja ik heb tekeningen van een BIG JIm en ook van een giant stik liggen, hmmm zal eens zoeken waar ik ze heb, begin er nu ook een beetje zin
te krijgen om zoiets te bouwen
 
Wauw, wat een pracht van een Stik Jeroen, en een mooie kleurstelling:thumbsup:. Leuk gedaan zo met die geprinte motor.
En Jan ( @R2D2 ), t.z.t. hou ik mij aanbevolen voor ook zo'n freespakket van de Little Stik. Leuk project om te maken voor tussendoor:). Dan stuur ik je t.z.t. wel even een PB.
Ik had enkele heren (@PHTB @H.B.Busking @brutus @beemstra @Bruno van Hoek ) nog wat foto's beloofd van de onlangs aangeschafte Taxi.
En net zoals Brutus zei: Alsof hij zo uit de catalogus weggevlogen is.

full


full


full


full


full


full


In april maar even een ritje naar Waalwijk, om brandstof voor dit machientje te halen!
 
Laatst bewerkt:
Na de crash van 28 april 2018 (zie post #442) had ik de Zenoah G26 op de eerst gebouwde BigLift geplaatst, na er een nieuwe bobine en uitlaat op de motor aangebracht te hebben.

Daar er door de crash toch aan de motor meer beschadigd was dan verwacht, maar een SuperTiger G2300, (die ik goedkoop had overgenomen destijds van Modelbouwwinkel Bloemendaal, omdat hij stopte) door medeforumlid @brutus laten ombouwen naar benzine.

Moest helaas wel een andere uitlaat bestellen daar de originele bijgeleverde in het brandschot uitkwam. Ben vrij nu, maar gezien de vrij harde wind, is het nu maar een bouwdag geworden.:D

full


full
 
Je had ook een mooi bochtje kunnen zilver solderen. Die pitsstyle uitlaten staan niet bekend om hun goede dempende en geluidseigenschappen.
 
Nu de warme dagen en de vakantie achter de rug zijn, weer verder gegaan met de BL.

Je had ook een mooi bochtje kunnen zilver solderen. Die pitsstyle uitlaten staan niet bekend om hun goede dempende en geluidseigenschappen.

Ja, @serge pot, ik had dat kunnen doen, als ik daar de spullen en de kennis voor had. Maar helaas, ik krijg al metaalmoeheid als ik naar metaal kijk :(.

Daar ik de huidige 125mm wielen van een onbekend merk erg zwaar vond (totaal 454 gram de twee samen) deze vervangen door Kavan wielen. (samen 138 gram)
Een besparing van maar liefst 316 gram. :D De huidige motorkap ook vervangen, daar deze een halve cm langer moest wezen. Een gewichtstoename van 14 gram slechts, en na het opnieuw uitbalanceren van het zwaartepunt moest er 22 gram lood bij.
Al met al dus een besparing van 280 gram.En dan de motor, de Zenoah G26 die er destijds opzat woog 1600 gram tegenover de ST G2300 van nu 930 gram incl pitsstyle uitlaat.
Totaal gewicht bespaard op het hele toestel van nu zo'n 950 gram :banana:.


Tank installatie ingebouwd, en onder de tank zit de elektronische ontsteking, incl. voeding.
full


full


full


Nu nog iets bedenken om op het uitstekende stangetje van de sproeier iets te bevestigen wat het bijstellen wat makkelijker maakt.
full




En wachten op minder winderig weer......
 
Back
Top