Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Peter Houweling

Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo iedereen!

Ik zal mij eerst even voorstellen aan jullie.
Mijn naam is Peter. wordt deze maand 60 en ben met erg veel enthousiasme vandaag begonnen met het bouwen van mijn eigen Big Lift. Als kleine jongen zijnde heb ik op een modelclub gezeten, en heb enige ervaring met het bouwen en vliegen (lijnbesturing) van kleine vliegtuigen. Heb dat enkele jaren gedaan, maar mijn interesse veranderde toen van vliegtuigen naar ....;)
Dus ruim 45 jaar naar data, het virus liet mij niet helemaal los, ben ik nu dus van onderaf aan begonnen! Wat een wereld van verschil met toen en nu. Ik voel mij nu echt een leek op dit gebied, en zal veel hulp nodig hebben, of gaan vragen. Van technische benamingen weet ik nog niet veel, maar zal dat langzamerhand wel leren.
Ik heb voorlopig alleen maar tijd om zondag' s wat aan de big lift te bouwen i.v.m. drukte op mijn werk!
20 september j.l kreeg ik mijn bestelde Bouwpakket - CNC gefreesd + Ailerons, uitvoering brandstof binnen, en ook mijn motor die ik voor deze kist wil gaan gebruiken: een Zenoah 26cc.
Eerst de tekeningen laten afdrukken, het balsahout uitgetrokken wat ervoor nodig is, en in huis gehaald, wielen op marktplaats gevonden, dus vandaag begonnen met alles uitstallen en beginnen maar. Veel hulp heb ik aan het draadje van Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper! Er zullen veel foto's volgen tijdens mijn verslag, want 1 plaatje zegt meer dan duizend woorden...:D

Nu dan eindelijk mijn verslag en vorderingen van van vandaag:

full

Compleet met motorschot!

De tekeningen.
full


Het benodigde materiaal.
full


Sleep-koppeling.
full


Wielen, en...
full


Het motorblok.
full

Onderdelen uitgepakt, en lichtjes geschuurd. Echt heel netjes uitgefreesd alle onderdelen.
full


Passen en.....
full


Lijmen...
full


Kijken of het haaks is.
full



full


De accu tray.
full


En het begint al te lijken..
full


Tot zover mijn verslag voor vandaag en tot volgende week zondag.....
 
Laatst bewerkt:
Ik denk het van wel, maar weet het niet zeker! Japie G. uit Raalte en de verkoper van het pakket ook uit Raalte. Maar alles klopt tot nu toe, en past perfect. Kan bijna niet wachten om verder te gaan! Dit is echt plezierig bouwen.
 
En Serge, ik weet het nu! Kreeg net bericht van Joran, waar ik het pakket van kocht, en heeft Jaap, één van de tekenaren van dit toestel op de hoogte gebracht van dit topic.
 
Hey!! Wat leuk! Ja das mijn bloed zweet en tranen uit mijn hobby project: autocad leren tekenen. Was niet makkelijk. Maar erg leuk! Heb de freesfile toen gegeven aan mijn vliegmaatjes met eigenbouw freesbank. En zo komt het weer bij jou terecht, en hebben meer mensen plezier van de digitale tekening.

Even voor de duidelijkheid, De bron tekening (die jij hebt geprint) is natuurlijk niet van mij, maar van hobby-in geloof ik. Als zodanig ben ik niet de tekenaar van deze kist, slechts de persoon die voor eigen gebruik, ter lering ende vermaeck, de boel in acad heeft overgezet. Wel veel modificaties en bouwhandigheidjes door mij toegevoegd. En laten we duidelijk zijn, het model BigLift is van Multiplex!! Wat jij nu bouwt is geen biglift, maar slechts een model compatibel en gebaseerd op... De originele BigLift is van balsa en heeft een heel andere constructie!

Er zitten her en der wel wat foutjes in hoor!! Vergeet niet, ik was een autocad beginner. Maar een beetje bouwer verzint daar wel wat op. Inmiddels ben ik in de afrondende fase van versie 2.0 met allerhande verbeteringen(grotere span, betere profilering, flaps, bouwkundige verbeteringen, minder foutjes), maar de basis blijft hetzelfde, en deze zal er niet minder om vliegen. Een tip nu het nog kan. Het invalshoekverschil zit bijna op 2,5graden. Misschien bij de bouw al rekening houden om die iets te verminderen.

Heel veel plezier en succes met de bouw!! En ik heb alleen nog maar electrovarianten van mijn freesfile zien vliegen, ben benieuwd hoe dat op benzine gaat! Zullen enkele modificaties voor nodig zijn.
 
Hallo Japie,
Leuk om even iets van je te horen. Ik heb jou draadje al verschillende malen doorgelopen en leer er veel van. Met het bouwen van dit toestel, raadpleeg ik jou topic nog veelvuldig!

Bovenstaand bericht van je is mij duidelijk:

(Even voor de duidelijkheid, De bron tekening (die jij hebt geprint).........De originele BigLift is van balsa en heeft een heel andere constructie!)


En foutjes? Daar leren we allemaal van. Complimenten hoe je dit allemaal in autocad hebt getekend. Ik zal rekening gaan houden met de invalshoek. Van het bouwen ervan beleef ik nu al erg veel plezier, en weet dat ik misschien tegen problemen zal aanlopen straks. Maar gelukkig heb ik hulp van dit form.
 
Aanvulling. Heb je wel de versterkingen rondom het alu T profiel gezet? Die moeten er wel in hoor! De gehele vleugel hangt daar straks aan haha! Je ziet nog ruimte tussen de rompzijkant en het voorste schot, daar hoort die dubbeling op. Zelfde geldt voor schot waar sleepkoppeling op komt, daar moet een dubbeling op.

Deze dus:

Versterking plaatsen voor landingsgestel en strut verbinder;
ysu3y8ug.jpg


Dan een versterking lijmen op het schot waar de sleepkoppeling komt;
gaqu3yju.jpg
 
Hoi Japie,
Bedankt voor je berichtje.
Aankomende zondag, ga ik de tussenschotten en de versterkingen aanbrengen. Alles ligt al klaar. En ja, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
Afgelopen zondag weer een goede hobby dag gehad. Mede door de wintertijd lekker een uurtje extra bouwen. Ik ben verder gegaan met de romp af te bouwen, en de diverse versterkingen gelijmd. Niet de hele dag bouwen, maar ook tussen het lijmen en drogen door ff op het forum gluren, of alles gaat zoals het moet. Het voordeel van dit form geeft je ook het gevoel dat je niet alleen staat te bouwen. Ik ben tenslotte een beginner in dit gebeuren, maar beleef er wel erg veel plezier aan.:D

Het verder afwerken van de accutray
full


de diverse versterkingen en spanten etc. erin lijmen
full



full


Het lijmen van de balsa lijsten voor de versteviging van de romp
full



full


Tijdens het drogen vast begonnen met het stabilo en kielvlak
full



full


En vast de latjes gefreesd voor het landingsgestel
full


Kortom, het begint al te vorderen
full
 
Laatst bewerkt:
Mooie progressie. Zie dat Frank en Joran je er een mooi dik motorschot bij hebben gedaan [emoji3] wel goed versterken aan de achterkant he!
 
Mooie progressie. Zie dat Frank en Joran je er een mooi dik motorschot bij hebben gedaan [emoji3] wel goed versterken aan de achterkant he!

Ja dat motorschot bestond uit 3 delen van 3 mm multiplex. Lekker sterk! En het versterken aan de achterzijde zal ik zeker gaan doen! En? Versie 2.0 schiet het al op? Met wat voor spanwijdte? Ben heel benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Hé leuk, dit gaan we even volgen.
Waar heb je die leuke klemmetjes vandaan?

Jaap, hoever ben je met V2 ?


Ps. Toch maar weer zachtjes nadenken over een BigLift Treffen? ;)
 
De vleugel van de v2 (genaamd DikLift hihi (2,4m)) is klaar en gaat volgende week voor test gefreesd worden. De romp kost nog even wat tijd.
 
Hé leuk, dit gaan we even volgen.
Waar heb je die leuke klemmetjes vandaan?

Jaap, hoever ben je met V2 ?


Ps. Toch maar weer zachtjes nadenken over een BigLift Treffen? ;)

full


Dit zijn verstekklemmen van Ulmia. Erg handig en klemmen goed vast.
 
Laatst bewerkt:
Vroeg uit met mijn werk gister, dus even tijd voor het beplanken of heet het beplaten, van het stabilo en kielvlak. ook meteen maar even de ronde kantjes eraan gefreesd. Gaat tenslotte sneller en beter dan schuren.

full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jaap, dat doe ik met een kantenfrees, uit de hand en met dit freesje erin. Ik wil dat ook met de romp straks gaan doen, maar maak eerst altijd een proefstukje voor ik mij aan het werkstuk waag. Zeker gezien dat dit zeer zacht materiaal is.

full
 
Laatst bewerkt:
Back
Top