Bouwverslag Lockheed P-38 Lightning (Col. Art Johnson)

Hallo Ron,

Ik heb inderdaad een testmodel van E-Flite liggen, nl. EFLM4060A. Die is echter een stuk te zwaar (en ook te veel vermogen) voor de P-38. Ik werk nl. naar een vliegklaar gewicht van ca. 7kg, en dan zou een totaal van 1600W voldoende moeten zijn.

Luc

Ron,
Bij de B-25 zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om twee motoren op de zelfde regelaar te zetten wegens de beperkte plaats in de motor gondel en de 'plaats in overvloed' in de romp. En met de MOSFET's die vandaag op de markt verkrijgbaar zijn kan men gemakkelijk enkele kW schakelen/besturen (het blijft nl. een PWM sturing - al is het 3 fasen). Het blijft echter 'tricky' bij een B-25 van enige omvang wegens:
1. de hoge schakelstromen zorgen voor serieus wat last op de ontvanger (EMC)
2. de kabels van ESC naar motor (EMC, inductief gedrag en kabel verliezen) zijn niet zo gemakkelijk te bepalen
3. zoals je in de B-25 thread al aangaf - alle verschillen (motoren, kabellengte, connectoren) zorgen enkel voor last

Bij de P-38 heb je weinig andere keuze dan de ESC en batterij te ontdubbelen. In de centrale nacelle is het nl. al 'bakje vol' omdat daar de ontvanger en ontvangerbatterij zit, samen met het luchtsysteem (drukfles, kleppen, ventiel), het frontwiel met besturing en niet te vergeten de cockpit.
In de motorgondels heb je dan plaats voor de motor batterij, motor, ESC, main retracts en main wheels, en iets meer naar achter de servo's voor hoogteroer en rudder (die situeren zich ter hoogte van de oliekoelers).
Op die manier kan ik het COG mooi onder controle houden. In de diverse literatuur wordt nl. een verschuiving van het COG aangegeven van 1/2" ... 3/4" (12 .. 19mm) door retracts in/uit en tank vol/leeg combinatie. Bij electro heb je natuurlijk geen last van tank vol/leeg variatie in het COG, maar toch je nog steeds de variatie door de retracts. Ik wil dit zo veel mogelijk proberen opvangen door goede plaatsen van de 'zware' onderdelen.

Neemt dit jouw vrees, twijfel weg?

Luc

Over inductie tussen regelaar en motor hoef je je niet al te veel zorgen te maken. De motor inductie is al zo groot, dat het beetje zelfinductie van de touwtjes tussen regelaar en motor er nog makkelijk bij kan. Als er touwtjes verlengd moeten worden, dan tussen motor en regelaar, niet tussen regelaar en acccu, slecht voor de grote condensatoren op de ingang. Oplossing:
[51491] weer-begonnen-met-de-f22-raptor-2

Wacht even, nu is het me niet duidelijk meer, wil je wel of niet twee aparte regelaars gebruiken? Enerzijds heb je het over 'ontdubbelen', later schrijf je 'regelaar in gondel(s)'.

Het gaat bij twee motoren op één regelaar niet zozeer om PWM maar om synchronisatie. Een borstelloze sensorlose motor 'verteld' de regelaar via BEMF-sensing wanneer die moet schakelen. Bij twee motoren op één regelaar zou de regelaar problemen moeten krijgen want hij krijgt twee overlappende signalen binnen. Geeft vooral opstart problemen maar als en indien het loopt, lopen de motoren perfect synchroon.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ron,

De P-38 heeft twee motorgondels (nacelles). Daarin komt per nacelle één regelaar, één batterij, één motor, twee servo's voor rudder en hoogte.
In de centrale gondel (waar de cockpit zit) komt nog een batterij voor de ontvanger, de servo's, de electronica en de verlichting.
Later wordt het nog duidelijker als er wat plaatjes kunnen geschoten worden.
Echter moet ik weer m'n valies maken voor een short trip naar het Oosten. :(
Kan ik weer niet verder werken.
Luc

Prachtig model!
Ik heb ooit eens een boek gehad over de groep ww2 p-38's die samen met twee bommenwerpers gestrand waren op groenland. De vliegtuigen heeft men laten staan en zijn in de jaren tachtig/negentig terug gevonden onder bijna 270 feet ijs:
Lost and Found - The Greenland Expedition Society
Of zoek op Glacier Girl.

Ach, dit verhaal zal je vast wel kennen:-?.
Succes met de bouw!

hallo,

we hebben de plannen dus ook van uncle willie.
nu zijn dit tiff bestanden en heb ik die in autocad kunnen importeren. en dit is vrij goed gelukt, hier en daar wat aanpassen of lijntjes sluiten...
nu willen we die zelf laten frezen op een cnc. de spantjes toch. maar nu is de vraag hoe dik de meeste spanten zijn. ik kan gewone triplex van de gamma gebruiken,3/5mm maar ook hobbytriplex 3mm wat veel lichter is. ik denk dat het de bedoeling is om er 2 10 of 15cc's op te zetten, de motoren zijn hetzelfde gewicht en de 15cc's kunnen ingelopen worden om zijn beurt op een extra.

ik denk voor 3mm hobbytripiplex te gaan, en dan bv motorspant tijdens de bouw mss 5mm gewone triplex bij te maken.

@ eclipse86

Sorry voor het late antwoord, maar een tweetal weken rondgereisd.

Alhoewel ik niets tegen gamma en gelijkaardige hobby zaken heb, zou ik toch geen triplex gaan kopen bij hen voor spanten...

Ik koop al m'n balsa, triplex en ander hobbyhout bij zaken zoals Heerdegen (D), Thoma Balsa (D). Meestal koop ik dan een grotere hoeveelheid, zodat ik gemakkelijk kan sorteren naar soortelijk gewicht. Het voordeel is dat de kwaliteit uitstekend is, nadeel.... een prijzige investering.

Ik heb de volgende vleugelconfiguratie:
spanten W1...W8: 3mm triplex
spanten W9...W12: 3mm balsa
spant W5 is dubbel uitgevoerd want de vleugel is op die plaats deelbaar gemaakt.

Luc

Een korte update...
Eindelijk kan ik dit weekend een beetje doorwerken aan de P-38. Ik zal dan ook een paar foto's posten.
Met een beetje geluk kan ik volgende week starten met beplanken, en dan zullen eindelijk de contouren van de P-38 zichtbaar worden. :D

Ik zal wel mijn voorraad balsa moeten uitbreiden.

Luc

Berto,

Dank je wel dat je nog een beetje aandacht aan dit project besteedt.
Het project ligt een klein beetje opzij. Alhoewel ik persoonlijk wel er tijd wou insteken zijn er enkele zaken die een veel hogere prioriteit hadden/hebben:cry:

:offtopic:
Sinds de paasvakantie (en die is al een hele tijd achter de rug) werd er vanuit het moederbedrijf (in de US) veel druk op de Benelux office uitgeoefend. Als country manager heb ik sindsdien geprobeerd om ontslagen of sluiting te vermijden. Ik heb dit proces echter niet kunnen omkeren. Gevolg: Benelux office gesloten sinds eind mei, m'n personeel op straat, ik op straat, en eigenlijk wel een beetje de moed in de schoenen.
M'n eerste zorg ging dus uit naar een nieuwe job voor mij en het personeel - met voorrang voor m'n mensen. Dit is nu eindelijk achter de rug, en ik heb me terug kunnen motiveren, en m'n eigen zaak (als hardware consultant) uit de grond gestampt.
Nu alle onweerswolken stilletjes aan het wegtrekken zijn (sinds vandaag heb ik eindelijk weer een beetje vaste grond onder de voeten), kan ik me misschien terug concentreren op de hobby. Maar eerst enkele weken verlof (om de batterijen verder op te laden).
Want in augustus komt er nog een rechtzaak tegen de vroegere werkgever...

:ontopic:
Dus hopelijk binnenkort meer

Luc

Hee Luc,

blij te horen dat je er nog bent, ook sterkte met het geheel maar je bent in ieder geval op de goede weg weer bezig.

We houden de Lightning in ieder geval in de gaten.

Tot horens,
Berto.

Hey Luc !

Succes met het hele verhaal......ik ken die US-moederbedrijven.....ik heb bij Compaq gewerkt.

Bedenk je dat het bouwen aan je mooie kist ook een goede gelegenheid is om je hoofd leeg te gooien en je lipootjes weer op te laden ;-)
Tenminste...dat werkt bij mij zo.

Nogmaals veel sterkte !!

Bob

Dank je wel allen voor jullie steun. Die werkt zeer motiverend.
Uiteindelijk vaart niemand er goed bij - is het niet? Zowel de Benelux klanten (die nu naar Frankrijk moeten voor technische support) of de vroegere collega's die nu een hogere workload krijgen.
Maar goed - verleden tijd!

Ik ben ondertussen reeds begonnen om de draad terug op te pikken en het stof van het model te halen.

Misschien dat ik nog voor ik op reis vertrek enkele foto's maak om de huidige toestand toe te lichten, en enkele knelpunten te verduidelijken.

Luc

hey luc, ik wil met dezelfde p-38 beginnen, heb je die trouwens volledig afgewerkt? kun je eventueel nog foto's posten?

groeten,
tom

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat hij niet afgewerkt is geraakt.

Eén van mijn poezen heeft zich op een bepaald moment een bult geschrokken, en de toen nog delicate opstelling (geraamte) was danig toegetakeld, dat deze eventjes onder het stof geraakt is. Het is wel de bedoeling om de 'Art Johnson' nog verder af te werken.

Maar eerst wil ik de Ziroli P-38 naar een eindfase brengen, en dat is liefst vliegend.

Luc

PS - ondertussen is de rechtspraak uitgesproken met een naar mijn mening solomons oordeel.

Wie kan mij een advies geven hoe ik een intrekbare landingsgestel stuurbaar maak heb het hele web bijna afgezocht maar niks kunnen vinden het moet in de neus van een P 38 komen
zie http://redeagles.coffeecup.com/index.html nu kom ik tegen een probleem aan hoe maak ik mijn neus wiel bestuur baar je kan op mijn web reageren
gr gerard

Back