Bouwverslag Kolderstok VOC verkenningsjacht Duyfken 1595

De ra's zitten op de zeilen. Bij de volgende set zeilen zal ik de zoom gewoon op de naaimachine maken in plaats van de plakken. Bij het naaien kom je regelmatig wat harde plekken tegen waardoor de naald er met veel moeite doorheen gaat. Bij een genaaide zoom heb je daar geen last van.
IMG_0014.JPG

Als ik weer thuis ben de blokken monteren en dan kan het heisen der zeilen beginnen.

De carnavalsvakantie is begonnen, een weekje geen school. Kan ik tenminste achter elkaar aan de zeilen werken anders raak ik de draad kwijt.
Ik ben begonnen met de blinde.
Eerst de verschillende blokken bevestigd en dan kan het zeil gehesen worden.
duyfken_47.jpg
duyfken_49.jpg

Nu is het tijd voor de verschillende touwen.

duyfken_48.jpg
duyfken_50.jpg

Ik heb de volgorde van de handleiding aan gehouden. Het ging makkelijker dan ik gedacht had. Alleen de bevestiging op de nagelbank was een heel gefriemel.
Ik denk dat ik in de toekomst alleen nog maar modellen in de schaal 1:1 bouw.

Dan heb je in elk geval een stuk minder gefriemel Boris, maar dit je toch ook niet slecht af zo te zien.:)

De twee blokken op de uiteinden van de ra heb ik met een draad vastgezet. Eerst een blok aan het ene einde van het touw geknoopt dan met een mastworp aan het uiteinde van de ra vastgemaakt en het andere blok eraan geknoopt.
duyf_51.jpg

Om een draad makkelijker tussen de ra en het zeil te door te halen maak ik gebruik van een draaddoorsteker.
duyf_50.jpg

De fok en het grootzeil zijn klaar om gehesen te worden.
duyf_52.jpg

Mooie foto's Boris. Je zult begrijpen, dat ik dit met belangstelling volg, ik ben namelijk ook toe aan deze werkzaamheden.

Laatst bewerkt:
Dank je. Maar er zit nog een fout. De brassen van de blinde zitten aan het verkeerde touw. Dat wordt repareren.
Overigens... de naam is Boris. Hans is van dat andere Duyfken bouwverslag. "Hans" is die van Kolderstok.

Laatst bewerkt:
Ben je bovenin de fokkemast niet vergeten de weeflijnen van het staand want aan te brengen? Verder ziet alles er zeer netjes uit!

Beduiken venin de fokkemast niet vergeten de weeflijnen van het staand want aan te brengen? Verder ziet alles er zeer netjes uit!
In de bb staat er tekstueel niets van vermeld . Op de replica is er aan een zijde weeflijnen aangebracht.ik zie nu inderdaad op de foto's van de bb aan weerszijden de weeflijnen lopen.

Laatst bewerkt:
Back