Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Het is je dus toch gelukt. Het ziet er prachtig uit. Mijn complimenten.
Ik wil morgen ook komen kijken op de Bataviawerf. Weet je al waar je model komt te staan?
Dan kom ik er zeker naar kijken.
Groetjes Ger

Deze mag morgen zeker een ereplaats krijgen. Schitterend werk Danny!

En uiteraard heel erg bedankt voor het prachtige verslag dat je neergezet hebt.
Veel medebouwers hebben hier van kunnen profiteren!

Bedankt voor alle complimenten iedereen. :thumbsup:

@Ger Bischoff Ik weet nog niet waar ik morgen sta, maar zal waarschijnlijk niet moeilijk te vinden moeten zijn. Mogelijk dat ik een plekje zoek in de buurt van Hans, kan ik geïnteresseerden meteen doorverwijzen. :rofl:

Prachtig!! Spijtig dat ik niet naar Lelystad kan komen (is me net iéts te ver ..)
Ben in alle geval zéér blij met de erg gedetailleerde bouwbeschrijving & foto's - daar wordt hier gretig gebruik van gemaakt!

Nogmaals proficiat!

Patrick

Prachtig!!
Ben in alle geval zéér blij met de erg gedetailleerde bouwbeschrijving & foto's - daar wordt hier gretig gebruik van gemaakt!

Nogmaals proficiat!

Patrick
Dan ben je niet de enige Patrick, ook ik ben er blij mee.
En ik heb hem net wel mogen aanschouwen, en ik kan je verzekeren dat hij live misschien nog mooier is dan op de foto’s, Danny een diepe buiging:worship:voor dit mooie resultaat:)

Ik heb genoten van je bouwverslag, en heb het eindresultaat gisteren in Lelystad bewonderd.
Hij is geweldig geworden Danny.
Je bent zeker een inspiratie voor velen.
Ik kijk nu al uit naar een eventueel volgend project van jou..

Hallo Danny,
Jouw laatste foto’s van de. “Batavia” in de tuin !! Schitterend, om heel trots op te zijn.

De bouw heeft bij mij enige tijd stil gelegen, maar ik begin weer. Hoop wel , dat alle bouwverslagen en foto’s op de site blijven ?
Jouw inspiratie heb ik echt nodig.
Het ga je goed !
Groeten Fred

Hoi Fred,

Dankjewel voor het compliment! De foto's staan gewoon op de server van het forum, en ik ben niet van plan om het verslag te verwijderen, dus zolang het forum blijft bestaan blijft het verslag bestaan.

Succes met de verdere bouw!

Groetjes, Danny

Wat een mooi schip geworden.
Ik zit nog steeds met de beplanking en twijfel of ik wat ik nu heb er weer af zal gaan halen.
Jouw oplossing om de kanonspoorten te maken heeft mij weer aan het denken gezet.

Ach zo blijven we lekker bezig....

Fred

Even een reactie in dit verslag zodat het weer op pagina 1 staat.
Ik moet er tegenwoordig erg ver voor zoeken namelijk.

Rechtsbovenin het topic even klikken op "topic volgen". Dan staat ie gewoon in je lijst met "topics die je volgt" ;)

Ik ben uiteindelijk wel erg benieuwd hoe de beits gaat reageren met de UHU Hart die ik heb gebruikt. Mij werd aangeraden om deze lijm te gebruiken in plaats van witte houtlijm omdat dit zich beter af zou laten werken. Hopelijk zijn de breuken straks amper te zien.

Ondertussen weer een kleine bouwupdate.
Als eerste vier smalle latjes opgelijmd die over de geschutspoorten heen komen te zitten. Een aantal heb ik opengesneden maar uiteindelijk de rest enkel afgetekend omdat dat een stuk steviger was tijdens het oplijmen van elke volgende lat, en omdat de curve van de latten dan beter behouden bleef.
full

Vervolgens een 3x4mm berghout hier weer bovenop. Helaas brak ook deze, en ik vermoed dat dit met elke toekomstige berghout ook wel zal gebeuren.
full

Vervolgens daar weer een 6x1,5mm lat bovenop, en weer een 3x4mm berghout. Het lijkt alsof de romp vooraan heel vies en vlekkerig is. Er zitten wel wat vlekken op maar mijn camera pikt deze kleurverschillen extra hard op, in het echt valt het reuze mee.

De afplaktape zit er op om te zorgen dat de latten strak tegen de spanten op het hoofddek getrokken worden. Deze latten worden op dit punt enkel aan elkaar verlijmd, en niet aan de spanten zelf. Dit omdat de spanten straks weggesneden worden en er in hun plaats een hele hoop verticale latjes tegen de zijwand aankomen.

full

full

Nu moeten deze stappen ook aan de andere kant genomen worden en dan kan ik een begin maken met het schilderen van de binnenkant van de zijwand, zodat straks de dekplanken niet ondergeschilderd worden. Daarna bouw ik de eerste drie dekwanden zodat deze gelijkgeschuurd kunnen worden met de spanten. Dit om de rompbeplanking straks perfect aan te laten sluiten.

hoi ,als je de beplanking over de kanon openingen heb gelijmd hoe snij je dan de gaten er weer uit ,erachter zitten de kistjes van je insteek kannonen dus met een smal zaagje kan niet dan loop je vast ,of toch gaatjes boren en met een mesje wegsteken ?

Ik wilde oorspronkelijk eerst de rusten maken, maar zoals ik al gemeld had moesten eerst de onderste mastdelen geplaatst zijn om de juiste hoek van de puttingijzers te kunnen aftekenen. Nu de mastdelen gemonteerd zitten kon ik eindelijk de rusten gaan maken.

Ik heb eerst alle rusten overgetekend van de bouwtekening, inclusief de gaten voor de puttingijzers. Na ze uitgezaagd, in vorm geschuurd, en gebogen te hebben heb ik ze op hun plek gelijmd.
full

Daarna heb ik ze gebeitst. Overigens zijn hier de gaten voor de puttingijzers nog niet geboord.
full

Vervolgens heb ik een draadje vanaf de mast naar beneden gespannen om zo de hoeken van de puttingijzers af te kunnen tekenen op het onderste dunne berghout. Vervolgens heb ik gaatjes in de berghouten geboord, en de gaten in de rusten zelf. Hierna kon ik de puttingijzers buigen uit het meegeleverde metaaldraad, deze werden om 5mm jufferblokken gebogen, door de gaten gestoken, en gefixeerd met een spijkertje. Enkele puttingijzers worden uitgevoerd als lusje, zonder jufferblokken.
full

Hier de situatie ter hoogte van de grote mast.
full

En hier bij de bezaansmast.
full

Tot slot hier een overzicht van de totale romp. Misschien een wat donkere foto, maar de puttingijzers zijn nu juist beter te zien dan wanneer ik de rest van de romp wel had beschenen met kunstlicht.
full

Zodra de puttingijzers aan de andere kant ook gemonteerd zijn kan ik ze ook weer voorzien van een laagje patina om ze mooi zwart te kleuren.

Back