Ik wilde oorspronkelijk eerst de rusten maken, maar zoals ik al gemeld had moesten eerst de onderste mastdelen geplaatst zijn om de juiste hoek van de puttingijzers te kunnen aftekenen. Nu de mastdelen gemonteerd zitten kon ik eindelijk de rusten gaan maken.
Ik heb eerst alle rusten overgetekend van de bouwtekening, inclusief de gaten voor de puttingijzers. Na ze uitgezaagd, in vorm geschuurd, en gebogen te hebben heb ik ze op hun plek gelijmd.
Daarna heb ik ze gebeitst. Overigens zijn hier de gaten voor de puttingijzers nog niet geboord.
Vervolgens heb ik een draadje vanaf de mast naar beneden gespannen om zo de hoeken van de puttingijzers af te kunnen tekenen op het onderste dunne berghout. Vervolgens heb ik gaatjes in de berghouten geboord, en de gaten in de rusten zelf. Hierna kon ik de puttingijzers buigen uit het meegeleverde metaaldraad, deze werden om 5mm jufferblokken gebogen, door de gaten gestoken, en gefixeerd met een spijkertje. Enkele puttingijzers worden uitgevoerd als lusje, zonder jufferblokken.
Hier de situatie ter hoogte van de grote mast.
En hier bij de bezaansmast.
Tot slot hier een overzicht van de totale romp. Misschien een wat donkere foto, maar de puttingijzers zijn nu juist beter te zien dan wanneer ik de rest van de romp wel had beschenen met kunstlicht.
Zodra de puttingijzers aan de andere kant ook gemonteerd zijn kan ik ze ook weer voorzien van een laagje patina om ze mooi zwart te kleuren.