Zo tussen het eten en de familiebezoekjes door is er natuurlijk ook tijd om lekker verder te knutselen. Ik ben op mijn gemak bezig het staand want stukje voor stukje af te maken.
Om de jufferblokken in de marsen te kunnen plaatsen moesten er kleine sleufjes gesneden worden. 5 per zijde in de grote mast, 4 per zijde in de fokkemast, en 3 per zijde bij de bezaansmast. Hier zijn de grote- en de fokkemast te zien.
Hier heb ik de 3,5mm jufferblokken in de bezaansmast gemonteerd. Dit gaat nagenoeg op dezelfde manier als dat ik bij de boegspriet heb gedaan, met een lusje van 0,5mm draad er omheen, en beide uiteinden samen naar beneden waar ze aan de bovenste weeflijn geknoopt worden. Voor degenen die ook dit model bouwen: vergeet niet dat de gaatjes in de 3,5mm jufferblokken kleiner zijn dan de gaatjes in de andere jufferblokken en dat ze iets uitgeboord moeten worden, anders passen de talrepen niet. De weeflijnen op deze korte stukjes maak ik pas later, tegelijkertijd met de weeflijnen op het bovenliggende touwwerk.
In de grote- en de fokkemast worden 4mm jufferblokken gemonteerd, deze hoeven niet uitgeboord te worden.
Om het staand want te kunnen maken heb ik de bouwtekening weer enkele malen gekopieerd (en deze kopietjes ook weer gespiegeld gekopieerd om ze aan de bakboordzijde te kunnen gebruiken). Vervolgens een stukje 5mm foamcore snijden zodat deze achter de jufferblokken geplaatst kan worden, en de uitgeknipte tekening met spelden vastzetten aan de jufferblokken.
De bovenliggende jufferblokken kunnen vervolgens ook met spelden op de juiste hoogte geplaatst worden waarna er draad omheen geknoopt kan worden. Als de talrepen er dan ook doorheen zitten krijg je dit:
En de andere kant:
Vervolgens wat ik noem een kraaienpoot, ik weet de echte term hier niet voor. Op de replica in Lelystad dienen ze er voor dat de zeilen niet blijven steken onder de marsen. In 1628 hadden ze er waarschijnlijk nog niet opgezeten, maar ik bouw nu eenmaal het voorbeeld in Lelystad na.
En tot slot kon er weer een stag geplaatst worden. Over het verloop moest wel even goed nagedacht worden. Er moeten namelijk wat lusjes gemaakt, blokken geknoopt, en draden doorgevoerd worden op een volgorde die niet helemaal vanzelfsprekend is. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Het enige wat ik wat minder vind is dat nu wel erg goed opvalt dat de weeflijnen op het onderste deel van de bezaansmast wat slordiger lopen dan de andere lijnen. Hopelijk valt dit straks wat minder op als de wirwar van het lopend want overal tussendoor en voorlangs komt te lopen.
Hier een foto van hoe de stag door een aantal blokken heen gevoerd wordt richting een belegpunt. Vooral hier was de volgorde van werken nogal verwarrend, maar het is uiteindelijk goed gekomen. Het wordt wel steeds lastiger om in dit gebied te werken vanwege de draden die er nu al zitten, en ik moet hier nog veel vaker in de buurt zijn...
Dat was hem weer voor deze keer. Ik weet niet of ik vóór de 31e nog een update heb, mogelijk wel maar voor de zekerheid wens ik iedereen bij dezen al een hele fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2018.