En vandaag heb ik gelukkig de masten nog af kunnen krijgen.
Als eerste een foto van de boegspriet met aangebrachte woelings. Het overschot moet hier nog worden weggesneden, dit gebeurt pas nadat de woelings zijn doordrenkt met verdunde witte houtlijm.
De boegspriet zit hier vastgelijmd, en ook de leren slabbe rond de mastvoet is gesimuleerd met witte houtlijm vermengd met bruine verf.
Vervolgens heb ik de sjorrings gemaakt. Als eerste een ringetje maken van touw met hier dunner draad omheen gewikkeld.
Deze wordt in een strop om de boegspriet geslagen.
Vervolgens voer je het touw enkele malen door de gaten in het dekrooster en het galjoen. Hierbij moet er goed op gelet worden dat bovenop de boegspriet de touwen van achter naar voren geslagen worden, en onder in het galjoen van voor naar achter. In totaal moeten er boven 8 slagen zichtbaar zijn, en onder 7.
Hierna wordt het resterende touw enkele malen van beneden naar boven rond de sjorring geslagen, en weer middendoor naar beneden doorgevoerd. Hierna kan het touw aangetrokken worden en ontstaat er een strakke knoop.
Bij de voorste sjorring begin je weer van voor af aan.
En ook hier maak je na 8 bovenslagen een knoop.
Vervolgens worden de sjorrings doordrenkt met verdunde witte houtlijm, en kan het restant worden weggesneden.
En hier is het model met alle vaste mastdelen gereed. De vlaggenstok zit inmiddels ook vastgelijmd en alle topjes van de masten zijn geel geschilderd.