Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Met of zonder zeilen.

delen vanaf nr.100, waar ik problemen mee heb om te begrijpen dat als je zonder zeilen bouwt, wat voor gedeelte van opdrachten je dan beter maar kunt overslaan). En wordt er dan met opgerolde zeilen gewerkt of niet! Loomans.

Beste Jo, ik zie eerlijk gezegd het probleem niet, omdat er in de boekjes van DeAgostini duidelijk word aangegeven welke stappen je kunt overslaan indien je de boot zonder zeilen bouwt.
De instructies behandelen niet opgerolde zeilen.
Als je zonder zeilen werkt dan breng je ook géén blokken, gordings, geien enz. aan. En dat word toch echt vanaf het begin aangegeven.
Met vriendelijke groet Pietsan.

Enkele plaatjes van de vorderingen van de tuigage. Pietsan[/QUOTE]

Pietsan,ziet er prachtig strak uit, complimenten!
Ik zou willen dat het straks bij mij ook zo zou zijn, ben bij deel 93.

Groetjes
Ton

Ik geef je weinig kans, Jo. Ron heeft in november voor het laatst op het forum gekeken. Het enige wat je zou kunnen proberen is hem een PB sturen en hopen dat hij email notificatie heeft aanstaan.
Een PB kan je sturen door naar een bericht van hem te gaan (openingsbericht van deze discussie) en dan op zijn forumnaam te klikken en te kiezen voor "stuur een privé bericht naar ron scheepbouwer".

Ik heb een andere versie (Caldercraft) van de Victory gebouwd dan deze, dus ik weet niet hoe DeAgostini het zonder zeilen heeft opgelost. Bij Caldercraft (die standaard zonder zeilen is) wordt wel het tuigwerk voor het bedienen van de zeilen (schoten, geien en gordingen) aangebracht, alleen ontbreken de zeilen. De schoot/gei blokken hangen in een positie alsof de zeilen zijn "gegeid", en de gording touwen eindigen in een knoop bij de blokken aan de ra's vanwaar ze naar de onder- en staande lijken van het zeil zouden lopen.

Groet,

Ad Bakker
Beste Ad, het begint me toch steeds iets meer te dagen; daar er in de instructies tot op heden, van de H.M.S.Victory niet over termen als, schoten, geien, en gordingen wordt gerept, die u met de zeilen in verband brengt. Moet ik aannemen om maar verder gewoon alle instructies op te volgen tot op heden! U adviseert mij om te trachten via persoonlijk bericht, Ron alsnog proberen te bereiken, lijkt me een goed idee. Met vriendelijke groet Jo Loomans.

Beste Jo, ik zie eerlijk gezegd het probleem niet, omdat er in de boekjes van DeAgostini duidelijk word aangegeven welke stappen je kunt overslaan indien je de boot zonder zeilen bouwt.
De instructies behandelen niet opgerolde zeilen.
Als je zonder zeilen werkt dan breng je ook géén blokken, gordings, geien enz. aan. En dat word toch echt vanaf het begin aangegeven.
Met vriendelijke groet Pietsan.
Beste Pietsan, u moet mij maar niet kwalijk nemen in al mijn onervarenheid, ging ik ervan uit, dat ik iets miste in de beschrijving tot op heden bij de H.M.S.Victory. Maar nu ik weet dat er dan over termen als, schoten, geien en gordingen e.d. wordt gepraat heeft dat tot op heden nog niet plaats gevonden in de delen die ik ontving. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dank u wel a.u.b.(zou Toon Hermans zeggen). Vind het wel reuze jammer dat er geen opgerolde zeilen ter sprake zullen komen, maar mijn fantasie rijkt tot aan de hemel! Met vriendelijke groet Jo.Loomans

zeilen kleuren

Ik ga de Victory bouwen met zeilen. In de bouwbeschrijving van deA. hebben ze het er over om de zeilen te kleuren (donkerder te maken) met thee? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou hier graag wat meer over weten voor ik de gok waag.
De bijgeleverde zeilen zijn mooi gemaakt en van dunne zuivere katoen, maar wel erg aan de witte kant dus ik wil ze wel graag donkerder hebben. Als er nog andere manieren zijn om te kleuren dan thee verneem ik dat ook graag. Groet pietsan

voor het kleuren van de zeilen kun je het beste gebruik maken van textielverf (dylon of zoiets dergelijks zie DYLON) verkrijgbaar bij de betere drogist.
kies dan voor de warme methode en je krijgt keurig gekleurde zeilen

zie dit voorbeeld:
100_6199.jpg

hiervoor gebruik gemaakt van spierwitte lakens en daarna met donkerbruin behandeld.

je zult voor de Victory wel een lichtere kleur moeten kiezen (creme o.i.d.)

kleuren met thee wordt over het algemeen ongelijkmatig en is niet lang kleurvast.
dus investeer in een paar euro voor een cupje textielverf

Thee werkt alleen op natuurvezels en niet op kunststof dus wat dat betreft zit je goed. De keuring met thee is beperkt, wil je echt donkere zeilen dan moet je inderdaad naar een middel als Dyson. Drogisten hebben vaak ook textielverven op voorraad. Wees wel verdacht op het mogelijk krimpen van het zeil bij warm verven.

Andy

hoi Pietsan,

Het kleuren met thee viel mij eerlijk gezegd een beetje tegen.
ik heb mijn hangmatten gedompeld in thee om van die witte kleur af te komen.
Bij de Jumbo heb ik gezocht naar de donkerste thee en heb meegenomen:
Lipton "Black Tea" omdat dit mij de donkerste leek, heb volgens de aanwijzingen
op de achterkant,precies 200 ml kokend water gebruikt op 1 zakje thee en heb deze
er 3 minuten in laten trekken.
Heb vervolgens mijn hangmatten (10 stuks) er 5 minuten er in gelegd en laten drogen.
ik moet zeggen dat het sneeuwwitte eraf is en na het drogen heeft het nu een vaal
lichtbruine kleur.( zie #1424)
full

Waarschijnlijk heb je nog wel een stukje stof van de hangmatten over en kun je
hiermee wat experimenteren.
Wat me wel duidelijk geworden is dat je alle zeilen het liefst in 1 keer moet verfen/kleuren
om kleurverschil te vermijden, als dat niet mogelijk is moet je steeds dezelfde hoeveelheid
theezakjes in dezelfde hoeveelheid water gebruiken.
Ikzelf wil de zeilen ook een kleurje geven maar dan niet in die donkere kleur maar iets in het
vaal lichtbruine ik zal me er eens in verdiepen want die thee methode is me (misschien?) niet
erg bevallen.

succes A3

Laatst bewerkt door een moderator:
ik verf met ecoline. ecoline flink oplossen in water en zeilen of stof er in dompelen. Door verschillende kleuren te mengen kun je je eigen kleur maken en ben je niet afhankelijk van het theezakje.

Heren, bedankt voor deze bruikbare reacties. Ik denk dat ik ga voor de optie van Jan en dus texteilverf ga aanschaffen. Ik had zowiezo al wat twijfels over kleuren met thee.

scepters en touwreling rond de “Kuil”

Sinds de plaatsing van de scepters en touwreling rond de “Kuil” (afl. 79; blz. 12; afb. 11+12) heb ik mij lopen te ergeren aan de goedkope oplossing van de balusters, op deze op vele plaatsen zo gedetailleerde “Victory”.
Ik had al op enkele Nederlandse sites gekeken voor een passende oplossing maar had deze nog niet gevonden,
Totdat ik op mijn zoektocht naar de “cathead crowns” voor de kraanbalken, de volgende “Staircase baluster 16 mm” op een Engelse site tegenkwam.
(zie: Search )
Mijn ergernis was dusdanig dat ik 5 pakjes van 5 stuks besteld heb. (Kosten € 5 + € 3 verzendkosten en levering binnen 4 dagen.)
Gisteren heb ik de oude scepters vervangen door de “Staircase baluster 16 mm”
Ik heb nu de trapleuningen laten doorlopen naar het onderliggende dek en was zowel aan bak- als stuurboordzijde 12 stuks nodig (totaal 24 stuks).
Als er leden zijn die dit ook willen doen, laat me dat even weten dan maak ik nog even een werkbeschrijving
Vergeet dan niet voor € 1,00 een zakje (= 2 stuks) “cathead crowns” er bij te bestellen op de zelfde site.
Metal Deck Fittings

A3

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi pietsan,

ik keek nog even naar het "kleurenpallet" van DYLON (DYLON)
maar kon daar echter niet de mooie lichtbruine kleur vinden die ik zoek.
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt en zal je zeker volgen.

A3

Dag Jo, kijk eens hier.... ik ben dan wel De Friesland aan het bouwen met opgerolde zeilen, maar ik kan me niet voorstellen dat het tuigwerk zoveel anders is.

http://www.vanhalterenweb.nl/modelbouw
Beste Hans, bedankt voor het medeleven bij deze stumperige modelbouwer. Ja als ouwe leek weet je er maar weinig van, jouw Fries ziet er geweldig uit, daar kan ik een puntje aan zuigen. Maar ik met de bouw van H.M.S.Victory, en ik ben bang dat er voor mij niets op te rollen valt, als je zonder zeilen bouwt! Wist als stomme Limburger nog niet eens, dat de zeilen naar boven worden opgetrokken, zoals ik dat in jou Fries kon zien. Dus neem me niet kwalijk als je mij voor vol hebt aangezien, maar ik maak me de Victory wel eigen, ik wilde ook eens iets anders doen! Met groet Jo Loomans.

zeilen kleuren

hoi pietsan,

ik keek nog even naar het "kleurenpallet" van DYLON (DYLON)
maar kon daar echter niet de mooie lichtbruine kleur vinden die ik zoek.
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt en zal je zeker volgen.

A3

A3, ik heb donkerbruin gekocht en nu ga ik eerst een paar keer proberen tot ik de kleur krijg die ik wil. Ik zal de hoeveelheden opschrijven (verhoudingen) En dan laat ik je dat wel weten tzt.
Als kanttekening, dat mijn kleuren nogal eens afwijken van het origineel. Ik heb bijv. ook geen geel gebruikt voor de romp, maar licht eiken.
Ik wil de zeilen lichtbruin kleuren, maar die kleur was er niet dus ga ik wat meer water en minder kleurstof gebruiken tot ik het gewenste resultaat heb. Groet Piet.

Nog even een tip. Als je de lappen ongevouwen in de verf legt dan krijg je een egale kleur stof. Maar als je ze vouwt en dan in de verf legt, dan krijg je lichte en donkere stukken, wat weer bijdraagt aan het effect van veroudering. Wel eerst even goed experimenteren.

barkas

Wie weet of de delen voor het samenstellen van een barkas los te koop zijn en mogelijk passen op de HMS Victory van Billing boats?
De schaal van de BB is 1:75

dank jullie

Back