Bouwverslag HMS-victory Deagostini

newbie,

Mooie tip maar ik wil het voor veel (beginnende) bouwers toch simpeler houden.
Je kan met let lampjes eenvoudiger bedrading aan leggen.
Met weerstantjes en schema's zullen er veel afhaken.

Als je alles maar paralel schakeld dan valt er maar een lampje uit.
In serrie valt in eens alles uit en weet je niet welk lampje stuk is.

Groet ron

Hoi Ron
Graag zou ik ook willen deelnemen aan dit forum en van jullie ideen en tips profijt willen maken. Voor mij is dit het eerste houten model. Mijn ervaring bestaat hoofdzakelijk uit plastiek modellen en niet van schepen maar van tanks.
Mijn eerste probleem is dat ik van de geschutspoorten aan bakboord zijde van de onderste rij iets te groot heb gemaakt. Hoe kan ik dit eenigsinds weg werken???
Mvg john

Hoi Ron
Graag zou ik ook willen deelnemen aan dit forum en van jullie ideen en tips profijt willen maken. Voor mij is dit het eerste houten model. Mijn ervaring bestaat hoofdzakelijk uit plastiek modellen en niet van schepen maar van tanks.
Mijn eerste probleem is dat ik van de geschutspoorten aan bakboord zijde van de onderste rij iets te groot heb gemaakt. Hoe kan ik dit eenigsinds weg werken???
Mvg john

Hoeveel te groot?

Als het 1mm is dat is dat wel te dichten met de poortlijsten van de poorten.

groet ron

Mvg john[/QUOTE]

@John.
Als je ipv de dunne latjes voor de lijsten de wat dikkere latjes van de beplanking gebruikt voor de poortlijsten en dorpels kom je wellicht toch weer op 9mm binnenmaat.

Groet
Ton

Mooie tip maar ik wil het voor veel (beginnende) bouwers toch simpeler houden.
Je kan met let lampjes eenvoudiger bedrading aan leggen.
Met weerstantjes en schema's zullen er veel afhaken.

Als je alles maar paralel schakeld dan valt er maar een lampje uit.
In serrie valt in eens alles uit en weet je niet welk lampje stuk is.

Ron dit zijn Ledlampje.

ze staan parallel. en je moet maar 1 keer de weerstand bereken. voor de rest is het 100 keer dezelfde soldeerverbinding maken.

maar inderdaad , dit is al een stap hoger.

Hoeveel te groot?

Als het 1mm is dat is dat wel te dichten met de poortlijsten van de poorten.

groet ron

Ik heb bij de eerste geschutspoorten 15mm aangehouden ipv 12mm ik zit dus met aan iedere kant 1 mm teveel.
Wat ik geprobeert heb is om twee latjes te plaatsen om de poorlijste passend te maken. Hierna heb ik deze geschuurt. Moet zeggen valt eigenlijk niet zo op. Zeker als ik het model verf.

Ik heb bij de eerste geschutspoorten 15mm aangehouden ipv 12mm ik zit dus met aan iedere kant 1 mm teveel.
Wat ik geprobeert heb is om twee latjes te plaatsen om de poorlijste passend te maken. Hierna heb ik deze geschuurt. Moet zeggen valt eigenlijk niet zo op. Zeker als ik het model verf.

Mooi opgelost toch dat is modelbouw!

Voor elk probleem is er een oplossing.

Morgen avond weer fototjes van mij Victory!

Ik heb de romp bijna dicht. Daarna de balken op de langsbalken plaatsen en zwart verven.
Dan hoop ik dinsdag deel 33 tot 36 binnem te hebben.
Ik kan dan beginnen met de poort kozijnen.

Groet ron

Zo weer wat fototjes.

full

Zoals hij nu is ik ben tevreden.

full

Even de boeg zijde ook deze is mij meegevallen.

full

Ik heb de boeg toch anders beplankt als in de beschrijvin deze wag vond ik makkelijker.
Dit heb ik zo gedaan omdat ik toch koper plaatjes ga gebruiken en dan zie je het niet meer!

Maar als je gaat vernissen raad ik aan om te beplanken zoals in de beschrijving!
Dan blijf je alles zien en dan is het niet mooi om hem te beplanken zoals ik heb gedaan.

Groet ron

Laatst bewerkt door een moderator:
Ron,
Je gaf aan dat je een gaatje laat in de kiel t.b.v. de bedrading. Laat je daar dan een los draadje uitkomen ?
Ik heb er een stekkertje voor gevonden. Van een gewoon oordopje. Zie foto.
full

Dat monteer ik in de bodem bij de kiel ergens. Alles wat je dan nog ziet is een klein rondje met een gaatje erin. Zie foto.
full

Daar steek je een stekkertje in om de power toe te voegen.

Als je de stekker er uit trekt hangt er dus geen draadje uit.
Jan Zwart

Jan,

Het ziet er mooi uit, dit had ik natuurlijk ook in gedachten.
natuurlijk laat ik de draatjes niet zomaar naar buiten lopen.
Ik zou er aan denken als ik jou was om de bedrading meer naar de spiegel te brengen.
De draaden komen daar het meeste terecht als achter verlichtin maakt.
dan heb je minder bedraading in je boot dus minder storing.

Groet ron

Morgen avond weer fototjes van mij Victory!

Ik heb de romp bijna dicht. Daarna de balken op de langsbalken plaatsen en zwart verven.
Dan hoop ik dinsdag deel 33 tot 36 binnem te hebben.
Ik kan dan beginnen met de poort kozijnen.

Groet ron

Ik hoop ook dinsdag 37 tot 40 te krijgen.
Nu heb ik de zandstrooken gemaakt. dit is vrij makkelijk te doen.
Verder ga ik de nu de romp afwerken en dan de geschutspoorten aan stuurboordzijde de drempels plaatsen.

hallo Jan.
dit is een heel mooie oplossing, ik ben nog niet zover, maar ik wil dit ook toepassen.
hoe ga je dit voeden met net spanning of battery, als met battery waar laat je dan de battery.
gr Andre

Andre en Ron,
Ik heb al verlichting aangebracht in het onderste batterijdek bij het opengewerkte deel. Het lampje (led) zit daar voor. In de boeg dus. Daar kan ik niet meer bij, dus ben ik aan die plaats gebonden.
Ik kan nog wel twee draadjes onzichtbaar naar achteren leiden.
Het led-lampje heeft 3 V nodig. Dus twee batterijen in serie.
Daarvoor zoek ik een batterijhouder met een schakelaar.
Het model wil ik in een vitrine kast plaatsen en de batterijhouder wil ik dan zodanig onder de vitrine plaatsen dat hij met zijn schakelaar naar voren zit. Dus zoiets als je wel in musea ziet bij vitrines. Een drukknopje waarmee je bepaalde verlichting kan schakelen.
Misschien gebruik ik daarvoor een led-zaklampje. Zie foto.
full

Het geeft ook een indruk van montage. Wordt natuurlijk wel netter.
PitLbKa7uCgAAAABJRU5ErkJggg==
Verder zie je het onderste opengewerkte deel met de verlichting daarin.
full

l4SXXKEox5wAAAABJRU5ErkJggg==

Rondom de drie open vakken heb ik halverwege het dek een afscheiding gemaakt van karton, zodat de verlichting tot deze drie vakken beperkt blijft. Tevens houd het het ledje vast. Je kan hem net nog zien als je er schuin inkijkt.
B8bGujmkSO2OgAAAABJRU5ErkJggg==
full

Groet
Jan.

Hoi Ron.

Voor een batterijhouder met schakelaar moet je nu gaan kijken voor kerstverlichting
Bij Blokker of Action daar hebben ze vaak led lampjes op batterij.

Succes Coen

Back