Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Bocdan,

Er is geen probleem maar als je in het hele begin kijkt in
dit draatje is het bedoeld, om BEGINENDE BOUWERS te helpen!
Zie ook mijn laatste bericht.
Jou tip is niet fout maar veel nieuwe bouwers raken in paniek!
Het is erg moeilijk om alles om te rekenen omdat wij niet de echte,
BOUWPLAN bezitten en niets kunnen achterhalen.
Natuurlijk weet ik dat ook wel ik heb dat boek ook,
en ervaren bouwers houden er ook rekening mee.
Laten we het niet te moeilijk maken voor de beginners die al een
hele moeilijke boot zijn begonnen.

Groet ron

Laatst bewerkt:
Hallo Ron en andere bouwers. Ik ben bezig met plaatsen van zijstijlen. Als je ziet hoe de onder-en bovendorpel geplaatst wordt is de vraag 'is het niet handig om te denken aan "verstek" plaatsen' of zie je het verschil niet meer als het geschuurd is? Ron dank voor alle tips en adviezen. Cornelia(langzaam aan met draadjes)

Ik weet nie wat je precies bedoeld met jou bericht Cornelia.
Bedoel je de spanten op de kiel?
Deze worden later met het dek spijkeren haaks gezet.
Leg even duidelijker uit wat je precies bedoeld

Groet ron

Ik weet nie wat je precies bedoeld met jou bericht Cornelia.
Bedoel je de spanten op de kiel?
Deze worden later met het dek spijkeren haaks gezet.
Leg even duidelijker uit wat je precies bedoeld

Groet ron

Ron,
Cornelia bedoelt de latjes in verstek zagen net als bij kozijnen in de bouw.
Dus onder een hoek van 45 graden zodat ze in elkaar passen.
Het gaat dan om de latjes in de geschutpoorten.

Ton

Laatst bewerkt:
Het gaat om de kanonspoorten die krijgen kozijnen of z.g. poortdorpels en poortstijlen. Die kan je recht lijmen maar ook verstek zagen inderdaad met een hoek van 45 graden. Vraag is of dat netter is en als het later geschuurd is er mooier uitziet. Beide werkwijze zijn best een werk dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Ja Ton dat bedoel ik inderdaad. De instructie in de werkbladen van DeAgostini geeft dat niet zo aan.
Cornelia

Ja Ton dat bedoel ik inderdaad. De instructie in de werkbladen van DeAgostini geeft dat niet zo aan.
Cornelia

@Cornelia.
Ik ben er nog niet aan begonnen dus kan je nog niet adviseren in deze.
Zou zeggen als je de latjes gewoon haaks aanbrengt en daarna schuurt dat dat een goed resultaat geeft.
Eventuele kieren zou je later altijd nog kunnen opvullen, zeker als je daarna ook nog verft.

Groet
Ton

Oke het is me nu duidelijk.

Dank ton voor je hulp.

Ik zou het heel anders doen.

De foto's hier onder heb ik van een andere bouwer.
Dit lijkt mij de beste manier ik ben hier isl mee bezig.
En het werkt prima en sneller.

Deze foto's is om een idee te geven.

gunportframing3.jpg

gunportframing4.jpg

Eerst een koker maken. Zo is alles haaks.

gunportframing5.jpg

Zie de maat buiten kant 12mm

gunportframing6.jpg

En dan mooi afzagen.

Ik was voor de latjes 10 euro kwijt maar ik voel gemak.

1,5x15mm 3mm afsnijden = 12mm
1,5x10mm 1mm afschuren = 9mm (9mm + 2 keer 1,5mm = 12mm)
Het afschuren doe ik in stukjes van 16cm.
Dan zaag ik stukjes uit van 1cm.
Ik zou gewoon recht zagen en later met romp gelijk schuren.
Omdat je het risico loopt dat er stukjes afbreken.
Het is prima gelukt als proef eigen foto's plaats ik donderdag.

Op deze manier krijg je mooiere haakse poorten.
In plaats dat je elke poort latje voor latje opbouw.

Groet ron

Laatst bewerkt:
hallo Cornelia als je de stijlen verstek wilt zagen is het een kwestie van wat jij mooi vind, maar het is wel zo dat als je verstek zaagd je meer risico loopt op naden dan als je het recht zaagd.maar het is natuurlijk wel een uitdaging.

Natuurlijk kan je ook recht zagen.
En na het plaatsen in de romp afschuren.

Dit is volgens mij beter!
Ik ga dit doen ik krijg zoals awalther zegt stukjes die er uit vallen!

Groet ron

Laatst bewerkt:
Hallo bouwers, het voorbeeld van Ron om kozijnen te maken ziet er goed uit en werkt denk ik heel snel. Maar je moet dan wel alle openingen precies gelijk uitgesneden hebben. Ik heb de zijstijlen nu klaar en ben met de onderdorpels bezig. Met een mesje snij links en rechts boven en onder bij de zijstijlen een schuine snede. De dorpels moeten nu ook 12 mm zijn. Ook die snij ik aan beide zijde schuin af voor je ze a.h.w. op z'n plaats schuift. Voorlopig gaat het hier heel goed.
Wie kent een kleine schuurmachine om de zijkant van de boot mooi glad te maken of is dat hier niet de plaats om te vragen.

Cornelia,

Ik wil niet met de eer strijken,
Dit idee had ik ook gevonden op het internet!

Vragen over schuuren hoord hier degelijk wel.
Ik gebruik een proxxon schuur machinne.
Driehoekslijper OZI 220/E

Kost wel 100 euro maar ja ik gebruik hem al jaren.

De romp kun je het best met de hand doen je zit er zo doorheen.
Met een machinne of schuurblok krijg je vlake schuur oppervlakte!
Maar de romp is nergens vlak alles is met een ronding.

Groet ron

Hallo allemaal.
Toevallig op deze site gekomen en zie ik ben niet de eenigste die de Victory aan het bouwen is. Zelf ben begonnen met het model ophet moment dat er reklame voor werd gemaakt. Mijn ervaring is vooral plastiek modelen en hoofdzakelijk tanks uit de 2e WW. Voor mij is dit het eertste houten model. ik moet zeggen dat het mij meevalt. Je moet vooral geduld hebben en niet gaan jagen. Zelf vind ik behoorlijk verslavend , een uurtje bouwen is niets.

Ron en andere Victorybouwers
Ik wil mij graag aansluiten bij dit forum.
Alle voorgaande berichten heb ik doorgeploeterd en er nog heel wat van geleerd. Ben je nooit te oud voor toch ?
De Victory is voor mij het vierde model. Hiervoor bouwde ik al een friese botter (± 30 cm), de Halve Maen (50 cm) en een Hollands Statenjacht (50cm). Nu dus een maatje groter.
Met de bouw van de Victory ben ik tot nu toe nog geen echte problemen tegengekomen. Komen misschien nog.
Ik ga het model verven (geen koperplaatjes gedoe) en maak het in de opengewerkte versie.
Uit de beperkte informatie van DeAgostino maak ik op dat de voorzieningen voor de opengewerkte versie heel beperkt zijn. Kanonnen en een paar poppetjes.
In mijn vakantie (sept 2011) heb ik de Victory zelf bezocht en de kanondekken waren duidelijk voller met van alles. Zie mijn fotoalbum.
Ik ben daarom van plan om twee situaties uit te beelden op de twee dekken.
1: De oorlogssituatie. Kanonnen en poppetjes die ze bedienen.
2: De vredessituatie. Kanonnen in ruststand met daartussen tafels banken en hangmatten.
Om dit beter zichtbaar te maken heb ik op het onderste dek een ledlampje gemonteerd, waardoor het tafereel van achteren verlicht wordt.
Ron, in een vorig bericht van je zag ik dat je zoiets ook van plan bent. Dat is een van de redenen waarom ik dit bericht stuur. Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit wat en hoe ik het wil doen. Vandaar dat elk commentaar welkom is.
In een zoektocht op internet zag ik ook foto's van een model met verlichting in de admiraals en kapiteinskamer in het achterschip en in de lantaarns. In het donker zag dat er heel indrukwekkend uit. Dat wil ik ook zien te bereiken.

Ik realiseer me dat er daarom nu al rekening mee moet worden gehouden. Bedrading etc.
Het onderste dek is misschien zelfs al teveel ingebouwd.
Eén van de op te lossen problemen is de bevestiging van de kanonnen aan de scheepswand. Die wand is er in de opengewerkte versie niet. Wat nu? De bevestiging van de kanonnen weglaten?
Wie is er ongeveer hetzelfde van plan ?
Dan kunnen we samen deze uitdaging aan.

Jan Zwart

Welkom janzwart.

Inderdaat ik ga ook verliching inbouwen.
Ik heb de draaden er al in leggen.
Maar ik ben met de bouw van de romp bezig.
Hij is bijna helemaal dicht op 8 gangen na.
Daarna ga ik weer verder met de bedrading.
Bij de kiel kont een gaatje naar buiten ongeveer terhoogte van spant 24.

Over de verankering van de kanonnen dat is zeker een probleem.
Ik praat hier over de open gewerkte versie!
Ik heb daar een oplossing voor maar dat zeg ik als we zover zijn.
Waarschijlijk volgende week!

Groet ron

Back