Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Ik begrijp niet goed waarom het in 2 kleuren moet:confused:
Lindehout is er maar in één kleur, en is licht.
Met azijn en staalwol menseltje prachtig te verouderen naar gelang de graad van veroudering je wilt hebben.

Een dek verouderen blijft toch wel een vak apart heb al heel wat kleuren voorbij zien komen, vind persoonlijk de donkere kleur mooier.

Daar heb je een punt Robert, ik heb ooit een dek op een model gezien in gebleekt eiken. (alsof er jaren de zon op had gestaan)
Da's pas mooi:cool:

Daar heb je een punt Robert, ik heb ooit een dek op een model gezien in gebleekt eiken. (alsof er jaren de zon op had gestaan)
Da's pas mooi:cool:

Was de structuur van het eiken dan niet veel te grof :confused: Ik heb namelijk genoeg eiken liggen waarvan ik kleine latjes zou kunnen zagen. :idea:

In dit geval was het wel te doen hoor, het was een GROOT model, de schaal weet ik niet.
Ik heb eens ergens gelezen dat men in plaats van eiken ook kastanje kan gebruiken omdat die structuur fijner is.
Blijkbaar was het hout goed geselecteerd ook.

Ik heb proefstukjes dek in tamme kastanje en eik. Beide hebben een hele mooie structuur. Ik heb zelf eik voor de romp gekozen en de structuur was naar mijn oordeel niet te grof. De tamme kastanje is ideaal voor een dek omdat het wat lichter van kleur is.

Even wat blokken hout tot latjes gezaagd, ik heb eikenhout en perenhout tot mijn beschikking.

full

En ik denk dat het dek gemaakt gaat worden van perenhout. De eikenhouten latjes zijn grof van structuur en splinteren / breken vrij vlot, daar in tegen laat het perenhout zich makkelijk bewerken de kleur en nerf zijn best mooi.
full

Misschien nog een heel klein beetje verouderen dat het grijs iets meer gaat spreken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik de foto zo bekijk, zou ik ook voor peren gaan:)

Eiken is voor de meeste modellen niet toe te passen, om op eiken te lijken wordt vaak noten gekozen.
Je kunt de eiken latjes wel gebruiken voor zaken die uit zicht komen te zitten, heb ooit een Zeeschouw gebouwd met eiken balkjes voor het dek, en daar heb ik veel aan moeten schuren voordat het glad genoeg was.

Het beste advies is mijns inziens doe de houtsoort en of kleur die je mooi vindt.
Denk altijd wel aan de schaal 1:100, details kleiner als 0,1 mm kun je maar beter weglaten daar vallen bijvoorbeeld jaarringen van planken onder.

Andy

Hier zijn we weer :p, Heb heel wat achterstalling onderhoud moeten doen Huis, Tuin en Garage klusjes voor ik weer verder mocht met de Hobby.:banana:

Het dek (perenhout) is inmiddels gelegd. Voor de eerste keer niet verkeerd vindt ik zelf.
full

full

Ben nu bezig met de sponningen (kozijntjes) voor de roosters, in verstek.

full

waarna ze zwart geschilderd zullen worden.

full

Al met al weer lekker bezig.

Ziet er netjes uit!
(Denk je ook nog aan het gat voor de touwen van het kardeelblok in het voorste luik op het bakdek.)

Andy

Mooi gedaan!
Ik hoop volgende week zover te zijn dat ik de touwen door het gat kan halen en het blok eronder vast kan lijmen waarna het rooster erin kan.

Andy

Vindt die ornamenten uit de bouwdoos maar onaantrekkelijk, 1 uurtje of zo priegelen geeft meer karakter:smile:

full

full

Back