Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Ik zie dat het enige tijd geleden is dat ik mijn topic heb bijgewerkt dus nu maar even tijd voor vrijmaken. Inmiddels is het beplanken gereed en is de romp onder de waterlijn geschuurd en ik ben niet ontevreden.

full

Om het schip nu in mijn zelf geconstrueerde kielklem te kunnen plaatsen moet ook de kiel en boeg eraan worden bevestigd zodat ie netjes in de draaibare bankschroef kan worden geplaatst

full

full

full

Zo kan ik in de gewenste houding de schietgaten verder bijwerken. Tot mijn stomme verbazing bemerk ik dat ik de latten voor bevestiging van de kanonnen niet ver genoeg heb doorgetrokken 8O en kijk ik bij de twee achterste gaten in een onmetelijk diep gat. Wat nu? Ik heb een stuk balsahout genomen 10 x 10 mm, op lengte afgezaagd tot aan de buitenwand en bevestigd met zap a gap. Na drogen en bevestiging van de kozijnen een gat uitgekotterd van 8 x 8 mm en dit zwartgeverfd. Je ziet er geen barst meer van!:rolling:

full

Ik ga even sneller door de tijd. Alle schietgaten zitten er inmiddels aan één zijde in en de kozijnen zijn aangebracht.

full

Niet zoals het boekje natuurlijk met recht afgesneden hoeken, nee, in verstek, ik vind het veel mooier. Ook gebruik ik hiervoor het bijgeverde ayous of ook lindehout i.p.v. het voorgeschreven sapella. Het wordt straks rood geverfd en dat dekt beter op licht dan op donderkleurig hout.

full

Ik vond het ook tijd om de definitieve standaard te maken aangezien het schip netjes moet kunnen worden gestald wanneer ik aan andere dingen werk en de bankschroef nodig heb.
Ik vind de bijgeleverde standaard voetjes te zwak. Hierdoor is alleen de keil bevestigd en dat haat vroeg of laat, zeker bij deze afmetingen een keer mis, hoewel ik de kiel met schroeven en zap a gap lijm stevig heb bevestigd.
Daarom maak ik extra zijvleugels als ondersteuning. Om de ronding te bepalen heb ik, en wellicht velen van jullie een handig tooltje gekocht

full

Deze maat overgezet op een 6 mm plank en zagen maar

full

Zo is de romp straks stevig gefixeerd

full

Aangezien ik graag wil deelnemen aan de open dag heb ik mij verder geconcentreerd op de bb zijde van het schip. Ik kon het niet verder aflaten om alvast wat details uit te proberen dus met verf en messing strips aan de gang. De in de kit meegeleverde sierstrips zijn van enkele ayouslatten 2 x 1 mm. Dat is me veel te eenvoudig kijkend naar mijn doelmodel van de kroaat Bijelic. Hij heeft geprofileerde latten gebruikt. Dit van hout te fabriceren bleek voor mij onmogelijk dus hoe nu?
Ik heb besloten het van messing U-profiel 2 x 1 mm te maken waarbij het profiel wordt opgevuld met een staafje rond messing 1 mm. En dat ziet er best gelikt uit

full

full

Zo dat was het weer voor even

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou nou, er wordt stevig doorgewerkt hoor.
Ziet er netjes uit Ron:D
Grappig om te zien dat iedereen een bepaalde doelstelling heeft voor 19 april;)

Om de plaats en lengte van het berghout te bepalen moeten eerst de galerijen worden aangebracht.
De beschrijving laat zien dat het maken van de galerijen is opgebouwd uit stukjes lat van 3 x 2 mm dat wordt aangebracht op een frame van stukjes plank 2 mm dik die in een plaat zijn gestanst en bijgeleverd.

full

Ik vind het een vreemde werkwijze en heb besloten het geheel van repen balsahout te maken m.g.v. de stukjes plank. En dat werkt super. Hoewel de maatvoering van de planken voor geen moer klopt met de tekening is er één gereed en in "de steigers" geplaatst.

full

Aangezien een deel van het berghout wordt geplaatst tussen de verschillende ornamenten zal ik toch een juiste werkvolgorde moeten aanhouden dus eerst waterlijn aanbrengen, boven de waterlijn op kleur brengen, de betreffende ornamenten plaatsen en dan pas het berghout. Omgekeerd zie ik niet zitten, dat wordt tobben: berghouten aanbrengen, op kleur brengen en dan de stukken er tussen uitbreken waar daarna de ornamenten moeten worden geplaatst. Of heb ik het mis? :confused: Dus eerst de waterlijn uitzetten, dat kan geen kwaad. De maatvoering is wat dit aangaat perfect. De lijn loopt aan beide zijden exact van de onderkant spiegel via beide zijden tot houtscheiding.

full

full

Ook is intussen een stuk verschansing met versterking gereed. Best tevreden

full

Verschansing ziet er zeker goed uit. Wat de berghouten en ornamenten betreft. Dat heb ik ook gedaan op de manier die je hebt beschreven.

In dat geval zou ik ook eerst de ornamenten aanbrengen Ron, later stukken berghout wegbreken geeft alleen maar rotzooi en ellende.
De galerij vindt ik op jouw manier ook beter, en zorgt voor een beter lijm oppervlak, zo is straks de beplanking die er op komt ook veel beter te schuren.
Binnenverschansing is mooi, vooral die zwarte nagels vindt ik mooie details:cool:

In dat geval zou ik ook eerst de ornamenten aanbrengen Ron, later stukken berghout wegbreken geeft alleen maar rotzooi en ellende.
De galerij vindt ik op jouw manier ook beter, en zorgt voor een beter lijm oppervlak, zo is straks de beplanking die er op komt ook veel beter te schuren.
Binnenverschansing is mooi, vooral die zwarte nagels vindt ik mooie details:cool:

Hoi Germt, bedankt, ik had ook al dezelde gedachte. Ik moet alleen wel zorgen dat de lijm van het berghout straks goed houdt op het geverfde oppervlak van de romp maar ik ruw het op met een glasvezelpotlood. Moet goedkomen. Misschien lijmsuggestie? zap a gap gaat prima maar over grotere lengtes niet te doen. Of gewoon maar houtlijm? Ik zet er ook zwarte nagels in maar het zou zo jammer zijn als precies op de 19 ineens een berghout losschiet. 8O

Ik heb de planken van de galerij rondom 2 mm groter afgetekend en opnieuw uitgezaagd. Het geheel is dus nu, qua maatvoering net zo groot als met de aangelijmde latjes. Aangezien het geheel zwart wordt geverfd en straks helemaal vol komt te hangen met ornamenten, lijstwerk en vensters blijft er van het casco weinig meer zichtbaar. Ik breng daarom geen latten meer aan, lekker snel :rolling:

Het is niks dat je meedoet aan een open dag maar het lijkt wel aangenomen werk. Maar het gaat gestaag.

full

Even nog niet letten op de gaten in het berghout. Ik wil er zwarte nagels in plaatsen maar het verven van koperen nagels leek nergens op, bovendien hield de verf niet dus staan ze nu een weekie te oxideren in de Natrium thiosulfaat.

full

Het roer zit erop dus in principe is het onderwaterschip, op een paar kiertjes na gereed. Het onderwaterschip kan in de loodwit.

full

Ziet er mooi uit hoor Ron. Durf zelf nu bijna niet meer te komen met de Wasa.:o

Beste Ed, als je niet durft te komen dan komen we je toch gewoon halen...nee gekheid, ik denk dat het een gave happening wordt waar iedereen naar hartelust zijn of misschien haar? hobby-ideeen kan uitwisselen. Ik kijk er echt naar uit. :D
Groet Ron

Door Constructo is deze kit niet echt toereikend voorzien van voldoende beslag zoals de Engelsen het origineel moeten hebben bedacht en zeker niet zoals het model van Milec is gemaakt .
Dus...een youtube film van van KnutselBrenda brengt uitkomst hoe eenvoudig een mal te maken van siliconenkit met maizena.

full

En het werkt perfect. Oké thuis denken ze nu dat ik in therapie ben met al die kleipoppetjes maar daar heb ik lak aan. :infinity:8O

full

Ik kan haar nu rijkelijk voorzien. Wel de protserigheid ten top in die dagen. De gouden koets is er niets bij. En dan te bedenken dat de kans bestond dat alles er na een paar mijl buiten de haven eraf geschoten kon worden. Bizar.

full

Mooi!
Een mal van siliconenkit en maizena?

Kun je de link hiervoor eens doorsturen?

Jongens, wat een geklieder! En dat alles gelardeerd in sappig plat Nederlands.:D

Het opent wel perspectieven voor nieuwe dingen - deze methode.

Na de ontmoetingsdag ben ik begonnen met de andere nog kale kant van de prince. Best vervelend wanneer je in herhaling moet gaan en proberen een kopie te maken van de andere kant. Daarom maar even een afleiding en het spiegelschild geverfd. De eenhoorn en de kettingen zijn niet meegeleverd. :cool:

full

Het wordt weer eens tijd voor een kleine update. Ik ben een tijdje met de SB zijde bezig geweest. De tweede galerij is in grove versie aangebracht.

full

Al het schuren en verven begon een beetje de keel uit te hangen dus even een ander onderwerp, de spiegel van de Prince. Een ongelovelijk rijk met vergulde beelden uitgedost geheel. De kit van Constructo voorziet hier bij lange na niet in dus met de siliconenmal en fimoklei de nodige extra beelden geproduceerd.

full

Boven op de spiegel zit een enorm ornament dat vanaf achter gezien best redelijk van kwaliteit is, alleen vanaf het dek gezien is het een platte pannenkoek. Het lijkt nergens op. Ik heb er in zitten boren en slijpen met een dreumel maar daar bereikte ik niks mee. Het gietspul is ook nog keihard.

full

Misschien één van fimoklei maken maar daar had ik geen zin in om ook weer een nieuwe mal te maken dus in stijl met de andere dekhuizen maar een schot gemaakt waar straks ook de steun voor de vlaggenmast tegen wordt geplaatst. Ik vind het best een goed idee hoewel waarschijnlijk niet authentiek. Milec, mijn voorbeeld heeft tenminste ook een opengewerkte versie. Misschien ruk ik alles er nog wel een keer af en maak opnieuw een mal. Voor nu vind ik naar mijn zin.

full

Al met al, met behulp van veel klei begint het echt vorm te krijgen

full

Dank je Chris voor het idee om het goud te behandelen met een wash. Ik heb Olied earth gebruikt van Vallego. Fantastisch! De bling bling is er nu vanaf

Gezien de uitzinnige decoratie vraag ik me toch wat hoe de gezaghebbende bemanning op een dergelijk schip eruit moet hebben gezien. Misschien zo:
[media=youtube]-z6xc0-dv7A[/media]

Groetjes, Ron

Zo'n vlakke plaat aan de binnenzijde lijkt me niet verkeerd.

knieutrecht_zps4d9b3db2.jpg

Iets kleiner, maar hetzelfde idee bij de replica van de Utrecht

Ron,

De kleur rood die ik op de Batavia gebruik is Escarlata 70.817 (scarlet red)

Vallejo Model color

http://g1modelkits.files.wordpress.com/2012/09/vallejomodelcolorchart2011-1.jpg

Hoi Hans, bedankt voor je reactie. Ik denk dat we dan heel dicht bij elkaar zitten. Ik gebruik tot nu toe insignia mat van Humbrol. The Official Humbrol Website - 153 Insignia Red Matt - 14ml Enamel Paint
En als ik de geringe verschillen zie dan denk ik dat ik het zo laat want om nu weer 100 kozijnen van de schietpoorten en lijstwerk moet gaan veranderen lijkt me niet zo'n goed idee. Maar toch bedankt voor de tip.

Hoi Hans, bedankt voor je reactie. Ik denk dat we dan heel dicht bij elkaar zitten. Ik gebruik tot nu toe insignia mat van Humbrol. The Official Humbrol Website - 153 Insignia Red Matt - 14ml Enamel Paint
En als ik de geringe verschillen zie dan denk ik dat ik het zo laat want om nu weer 100 kozijnen van de schietpoorten en lijstwerk moet gaan veranderen lijkt me niet zo'n goed idee. Maar toch bedankt voor de tip.

Omdat we het daar zaterdag over hadden. Ik heb ook een tijd gezocht naar de juiste kleur rood. dan weer te donker - dan weer te oranje - twee lagen over elkaar in verschillende kleuren enz. enz. enz. (zie mijn bericht aan Bram hoe ik mijn groen gemaakt heb...).

Heb uiteindelijk deze kleur kant en klaar uit het schap gepakt

Back