Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Dank je Chris voor het idee om het goud te behandelen met een wash. Ik heb Olied earth gebruikt van Vallego. Fantastisch! De bling bling is er nu vanaf

Graag gedaan, ziet er erg goed uit. Veel mooier dan kant en klaar beslag uit de doos. Heb dat knal felle goud nooit goed begrepen.

Leuke Jiskefet aflevering trouwens, die kijk ik ieder jaar minimaal 1x ;)

Hallo, tijdje weinig van me laten horen maar ik ben druk doende met de stuurboordkant van de romp en dan zou ik in herhalingen vallen. Wel heb ik, om de eentonigheid even te ontvluchten, een een zijsprong gemaakt.
Bij de kit worden standaard rolpaarden geleverd. Bij nader inzien zien deze er niet uit, zeker niet als het een beetje authentiek Engels moet lijken. Bovendien zijn ze zo laag dat het kanon niet in het hart van de geschutspoort zit. Geen gezicht dus.

full

full

Dus het boek van Zu Mondfeld erbij gehaald. Het daarin getoonde Engelse model 17e eeuw heb ik opnieuw van losse delen gemaakt en ik ben niet ontevreden als eerste model.

full

full

Bovendien heb ik het achterste dek dat toegang moet geven tot de vlaggenstok verder gedecoreerd.

full

Nu weer verder met de stuurboord galerij.
De dakbogen zouden origineel van een dubbele gewikkelde koperdraad 1 mm moeten worden vervaardigd. Maar dat staat nog niet in de schaduw van het Kroatische model dus heb ik messingstrip gebruikt en deze beplakt met t-shirt decoratie materiaal en vervolgens geschilderd.

full

full

full

Let nog even niet op de lijmvlekken, dat komt allemaal goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ron,

Heel mooi deze vorderingen. Ornamenten zijn ook weer heel fraai geworden.

Ik heb nog twee vraagjes:
De broeking van het kanon oogt nog wat grof: misschien kun je hier iets fractie minder dik touw voor vinden? Komt het kanon denk ik nog mooier tot z'n recht.
De kleur wit van de dakbogen: ik neem aan dat het uiteindelijk allemaal gebroken wit wordt, net als de pluim bovenop?

Grt
Diederik

Je hebt weer de mooie oplossing gelozen Ron! Daarnaast ben ik het met Diederik eens dat de kanonnen met dunner touw beter tot hun recht zouden komen.

Ik had ook zelf nog een vraagje over je kanonnen: waren deze bijgeleverd of heb je ze zelf aangeschaft? En heb je de vorm van het hout zelf uitgetekend of was ook dit al bijgeleverd?

Hoi Ron, je nieuwe rolpaarden ziet er prima uit, een mooie verbetering :cool:
Bij de victory is het touw van de broeking ongeveer 7 cm, dus op jouw schaal 1,1/1,2mm

Volgens mij komt het touw van de achterste katrollen als laatste uit de katrol die aan het paard zit, en niet die aan het dek zit.

Vind de ornamenten ook erg mooi gelukt.
Groet

Je hebt weer de mooie oplossing gelozen Ron! Daarnaast ben ik het met Diederik eens dat de kanonnen met dunner touw beter tot hun recht zouden komen.

Ik had ook zelf nog een vraagje over je kanonnen: waren deze bijgeleverd of heb je ze zelf aangeschaft? En heb je de vorm van het hout zelf uitgetekend of was ook dit al bijgeleverd?
Dank voor alle positieve woorden. Uiteraard worden de witte dakversiersels nog met een wash behandeld zoals op eerdere foto's aan bbzijde getoond.
Inderdaad toont het broekingtouw op de foto erg (te) dik. Ik ga dat veranderen.
@ Joris, de kanonlopen zijn bijgeleverd en gezwart met Natrium thiosulfaat maar moeten nog een nabewerking krijgen met een wash. De houten onderdelen voor de rolpaarden zijn zelf gemaakt je krijgt daarmee de typische (engelse?) ronding aan de onderzijde, zo ook de kleine ogen en de tappendekplaten (borgplaat voor de loopas). Ik heb inmiddels ook messing strips om die laatsten nog kleiner te maken. mini, miniër, miniest.:p

Bij de victory is het touw van de broeking ongeveer 7 cm, dus op jouw schaal 1,1/1,2mm

Volgens mij komt het touw van de achterste katrollen als laatste uit de katrol die aan het paard zit, en niet die aan het dek zit.

Hoi Rob,
Wat de schaal van het touw aangaat heb ik ook zo gedacht. Dit touw is 1,2 mm en geslagen maar toch naar mijn mening te grof. Wat de katrollen aangaat heb je helemaal gelijk, dank! Wordt aangepast.

Ron,
Als je de broeking gat aanpassen laat hem dan ook achter het kanon zelf omlopen. Het had de bedoeling om de terugslag op te vangen. Dan moet hij er wel achter zitten.
Jan Zwart

@jan ze lopen toch ook soms door het rolpaard?

Bataviawerf: foto rechts zie je midden in de zijkant van het rolpaard het gat waar de broeking doorheen gaat:
full

@Ron, ik heb nog even gekeken naar de kanons van Mile en die heeft de broekingen er wel achter lopen. Ik kon geen kanons vinden op het model van het Science Museum.

Ik denk dat Jan bedoeld dat de broekings te kort zijn, je kan het kanon zo niet ver genoeg naar achteren trekken om te laden.

Piet, jij bedoelt denk ik dit principe:
full

Ik denk dat Jan bedoelt dat de broekingen achter langs de loop over de druif heen lopen (zoals jij ook op de Victory doorsnede hebt gedaan)

Hier de kanons van Mile op z'n 'Prince':

full

Dat is inderdaad wat ik bedoel, of de broeking door het rolpaard loopt of door de ring achter op het kanon, de lengte moet wel correct zijn. zoals op de tekening hierboven van Diederik.

Oké Diederik bedankt. Ik heb inmiddels deze topic ook gevonden en Mile aangeschreven voor nog meer documentatie.
@ Piet, de broekings zijn lang genoeg (ruim voorbij de loop)maar door het beeld en de dikte lijken ze te kort.
@ Jan, bedoel je dat de broeking achter de achteras werd omgeleid? Dit gebeurde volgens Zu Mondfeld alleen wanneer het geschut was opgesteld tijdens de vaart met de luiken dicht. Ik wil mijn geschut te dek en in gevechtspositie opstellen en hou, met alle respect, onze "Bijbel" aan. Ik laat overigens bij de rest het touw door het rolpaard lopen.

full

full

Wat ik me echter nu nog steeds afvraag is, wat de functies zijn van zowel de takels als de broekings tijdens een schot. Deze discussie hadden we ook al bij het geschut op de Batavia met onze gids Ted. Ik bedoel, als de takels het geschut tegen de verschansing vastzetten hebben de broekings geen nut. Het lijkt me echter sterk om met twee takels de terugslag te kunnen bedwingen. Diende deze takels niet alleen om het kanon vast te sjorren tijdens de vaart of tegen de verschansing te trekken na het laden?
Ik kan me voorstellen dat, wanneer het kanon door de terugslag zover achteruit kwam dat deze "in één schot" kon worden herladen. Men deed er nl. 1,5 minuut over om te herladen en weer te vuren en dat is knap snel lijkt me, of praat ik onzin?

Ik heb de "Owners workshop manual" van de Victory er even op nageslagen. We hebben het dan over Engelse schepen rond 1750-1800. En niet over Nederlandse VOC schepen rond 1650. Misschien verklaart dat dat bij oudere schepen de broeking door het rolpaard gaat. Maar dat even terzijde. De broeking moet 3x de lengte van het kanon zijn en dient om de terugslag van zo'n 60 cm op te vangen. Als je tevoren met de zijtakels het kanon naar buiten heb gereden staan die ook strak en zullen dus ook wel iets opvangen. Hun doel is echter om het kanon uit te rijden, of te fixeren in vredestijd. Het achtertakel is bedoeld om het kanon verder naar achteren te trekken om ruimte te geven voor schoonmaken en laden. Het werd ook gebruikt om het kanon iets scheef te trekken, zodat het iets noor voren of naar achteren gericht was. Niet loodrecht op de wand dus.
Bij Engelse schepen gaat de broeking inderdaad door de ring achterop het kanon. Zware kanonnen, 32 en 24 ponders hadden vaak twee broekingen. Eén ging door de ring en de tweede was voor en na de ring aan de eerste gebonden en ging onder de knop van het kanon door.

Jan Zwart

Twee voorbeelden van de Victory

IMGP2186_zps436360ad.jpg

Voorbeeld met één broeking.

7-victory_037-122-1177067992_zps9803d8a5.jpg

Voorbeeld met twee broekingen.

Jan Zwart

Solderen zal wel lastig zijn.
Probeer een gaatje erin te boren en daar een oogboutje in te lijmen.
Jan Zwart.

De stuurboordzijde begint lekker op te schieten maar dat hoeft allemaal niet op de topic. Wel ben ik al een tijdje op zoek naar correcte lampen voor op de Prince want de exemplaren die Constructo mee heeft geleverd zijn "het" weer niet. De schilderijen lijken origineel 3 ronde roodkleurige exemplaren weer te geven. Mile Bijelec gebruikt doorzichtig glas maar wel flinke jongens. Plotseling bleek een leverancier uit Barneveld een kitje op zijn site te hebben geplaatst met 3 stuks die ik nog niet eerder had gezien en na mijn bestelling ook weer was verdwenen. Ze zijn schitterend maar in het begin lijken ze nogal plomp. Ze zijn zo'n 3 cm. Op schaal betekent dit een werkelijke hoogte van 180 cm. Waren ze werkelijk zo groot? :confused: Voorlopig maar even een dryfit om te wennen. Wie wat vindt mag erop schieten. Niet kapotschieten hè

full

full

Het schip is echt een juweel aan het worden. Allereerst daar de complimenten voor.

Voor de lampen. Die zijn te groot. Ik heb even wat vergelijkbare schepen bekeken uit de boeken. En daar zie ik dat de lampen tussen de 80 cm en 120 waren.

Bedenk je ook dat de mensen toen minder lang waren. En zo'n grote lamp niet zo handig zou zijn. Je moet ze immers wel kunnen bedienen/aansteken Misschien is het een optie om ze zelf te maken?

Het schip is echt een juweel aan het worden. Allereerst daar de complimenten voor.

Voor de lampen. Die zijn te groot. Ik heb even wat vergelijkbare schepen bekeken uit de boeken. En daar zie ik dat de lampen tussen de 80 cm en 120 waren.

Dag Rik, bedankt voor je bericht. Welke boeken heb je erop nageslagen? Ik heb nl. gisterenavond het boek "The arming and fitting of English warships 1600-1815 nagekeken en daar kwam ik de volgende afbeelding tegen van een "main lamp of the first rate":

full

Als ik de inches en voeten bij elkaar optel kom ik op 75 inch. Dat is maar liefst 1,9 mtr! En dat komt precies overeen qua schaal en werden ze rond 1640 ook sferisch uitgevoerd. Hierbij was wel de middelste lamp ongeveer eenderde groter maar dan zou ik de andere twee moeten verkleinen door bijv. de twee middenstukken te verwijderen. Maar aangezien de versiersels met zaplijm zijn vastgezet vrees ik dat het slopen wordt. Ik twijfel dus nu nog en laat ze nog een tijdje in dryfit staan. De set is helaas niet meer verkrijgbaar.

Back