Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Verfmaster! Ik wed dat je zelfs de kruitsporen op de loop geverfd hebt...

Een tip die ik wil(de) geven - maar waarschijnlijk te laat - is de rolpaarden met een klein nagelje extra vast te zetten. Laat nu de lijm per ongeluk los dan kan je zo'n rolpaardje niet meer vast zetten (ervaring)

Hoi Chris,
Volg je verslag met grote interesse. Erg mooi wat je allemaal maakt. En hoe je verft is helemaal top.

Maar je zou je kunnen afvragen of een bemanning de kanonnen en rolpaarden wel zo vies zouden laten worden ;)

Heel erg mooi, hoewel ik met jouw schilderstalent niet anders had verwacht ;).
LEDjes en snoertjes zijn ook mooi gecamoufleerd.

Heel netjes gedaan !

Ik denk dat ze in de eerdere eeuwen minder met schoonmaken bezig waren als met overleven.
Dat bij ons nu alles schoon moet zijn......

ik zie tog ook liever de verouderde paarden hoor. ik ben dol op verouderings efecten op een schip, het moet er doorleeft uitzien vind ik en niet te nieuw.

erg mooi

Geschutpoorten + Bakdek

Nu het halfdek erin zit en de binnenkant bekleed is, heb ik de geschutpoorten uitgezaagd. Was niet zo'n rot klus als ik had verwacht :)

Friesland_uppergunports_railing.jpg

Daarna aan het bakdek (heet dat zo?) begonnen. Aangezien de spantkoppen verwijderd worden voor de dek beplanking heb ik uit fineer het dek opnieuw zelf gesneden, zonder de uitsparingen. Dit maakt het een stuk makkelijker om aan de randen de dek planken te lijmen. Hier had ik bij de andere dekken erg veel moeite mee.

Friesland_nieuwbakdek.jpg

De u-frame latjes aan de randen geplaatst. Vooraan trekt het dek terug recht. Dit los ik nog wel even op met een drupje power glue.

Friesland_bakdek.jpg

Friesland_bakdekvoortgang.jpg

De rolpaarden onder het bakdek heb ik niet echt goed passend gekregen, zelfs met halve wielen tot op de onderkant afgevijld zijn ze nog niet laag genoeg (of mijn dek te hoog). Ik fine-tune dit later wel als ik de metalen kanon lopen erin plaats. Verder ben ik een interieurtje aan het scratchen voor in de konstabel kamer, weet niet of het wat word maar dan is er tenminste iets te zien straks binnen door de ruitjes :)

Laatst bewerkt:
Is inderdaad het bakdek Chris, en de oplossing die je toepast is zonder meer perfect:yes:

Konstabel kamer interieur

Ik heb alle ramen en een groot stuk van het binnenwerk van de achter gallerij / konstabel kamer open gemaakt zodat je naar binnen kunt kijken. Hiervoor heb ik zoveel mogelijk van de spanten structuur weg gezaagd, zonder dat het schip te zwak word.

Friesland-SternGallery-OpenedUp1.jpg

Om de ingebouwde LEDs en open raampjes zoveel mogelijk te benutten heb ik van wat rest materiaal een miniatuur interieur gebouwd. Ik heb dit op een los plankje gedaan, zodat ik makkelijk kan werken. Zodra het ver genoeg klaar was heb ik het in het schip laten zakken en vast gelijmd.

Friesland_InteriorMaking.jpg

Friesland_putting_interior_in.jpg

Hierna heb ik nog wat meer aankleding aangebracht zoals een trap, netten en een stuurwiel aan de muur. Ik heb het redelijk eenvoudig gehouden qua afwerking/schilderen omdat ik vooral een "sfeer" wil neer zetten en je ziet door de raampjes lang niet alles, en zo spreekt het erg tot de verbeelding. De verlichting en schaduw-werking doet heel erg veel. Het is me niet gelukt er goede foto's van te maken (te klein, lastige hoek) maar je moet op de open dag maar eens met je eigen ogen naar binnen gluren, ziet er heel efteling uit! :)

Friesland_InteriorAtmospherePlacedInShip.jpg

Friesland_InteriorAtmosphere.jpg

Friesland_InteriorAtmosphere3.jpg

Friesland_InteriorAtmosphere2.jpg

Omdat ik kwa spanten constructie niet alles kon wegzagen is de vloer niet op de juiste hoogte in het achterste stuk. Ik heb nog overwogen om de bodem er toch terug uit te zagen en te verlagen maar was bang dat dit het achtersteven/spiegel teveel zou verzwakken en ik zou tevens het metalen beslag uit moeten hollen dat nu de ruimte opvult waar eigenlijk de vloer zou zitten. Vond ik teveel risico.

*PS: ik heb even het verslag opgeruimd en posts weg gehaald.

Ha, je kan het gesprek tussen die twee bijna horen:

(Meester): "We treffen die Engelsen de 19e van deze maand kapitein! Ik heb al extra kruit besteld!"

(Kapitein): "We zullen ze een lesje leren! Die Engelsen met hun Victory's en Agamemnon's - ze hebben geen schijn van kans. Onze kanonnen zijn net geverfd en vastgelijmd, de Batavia staat bijna in de zeilen - we lusten ze rauw!"

Berghouten

Berghouten

Ik ben begonnen met het plaatsen van de berghouten en planken op de romp. Ik probeer het eerst met de meegeleverde noten latten, maar omdat deze moeilijk te buigen zijn stap ik over op lindenhout wat ik daarna de juiste kleur schilder. Ik breng de berghouten aan in 1 stuk, en breng later de inkepingen aan om de lassen te suggereren.

Friesland_Wales3.jpg

Friesland_Wales2.jpg

Friesland_Wales1.jpg

De berghouten heb ik geplaatst volgens de tekening van Mamoli en Hollandische Zweidecker tekeningen. Hierdoor zijn er veel geschutpoorten die in de berghouten vallen. Bij een volgend schip zou ik dit niet nog eens zo doen, maar voor nu laat ik het zo.

Laatst bewerkt:
Berghouten voortgang

Verder gewerkt aan de berghouten en romp planken. Het buigzame lindenhout werkt een stuk beter, buigt zonder problemen en splintert niet.

Friesland_wales4.jpg

De vorm van de romp vertoon wel wat golven. Dat zie je wel met de schaduwen van de lampen erboven. Dat is iets wat met ervaring steeds beter zal gaan denk ik, dit is nu het beste wat ik kan

Laatst bewerkt:
Ziet er strak uit Chris. Mijn volgende schip ga ik zoveel mogelijk van lindenhout maken. Het bewerkt heerlijk en ik schilder toch alles dus je ziet er aan het eind niks meer van terug.

Romp planken + Schilder test

Ik heb ongeveer 1 helft van het schip beplankt en de geschutpoorten uitgesneden. Aan de andere kant van het schip ben ik ongeveer op een derde zover.

Friesland_RompBeplanken.jpg

Helaas zitten mijn geschut poorten aan stuur en bakboord niet op dezelfde hoogte, ik heb dit wel gemeten helemaal in het begin van de bouw, maar toch niet goed gelukt. Dit zal ik bij een volgend schip nog nauwkeuriger moeten aanpakken.

Ondertussen bezig met testers maken voor het schilderen van de romp :)

Schilderen/Verouderen romp planken
Mijn tests met de bekende staalwol in azijn methode geven een te grillig en wisselend resultaat. Zodoende ben ik toch maar eens gaan proberen met waar ik veel ervaring mee heb: Warhammer verf. Hiermee krijg ik een heel gelijkmatig en gecontroleerd resultaat in 2 makkelijke te reproduceren stappen.

Friesland_HullPlank-PaintTester.jpg

Ik heb de plankjes licht opgeschuurd, daarna voorzien van een NULN OIL Wash van Citadel. Dit is een dunne inkt die gedeeltelijk in het hout trekt en mat opdroogt. Hierdoor komt net als bij azijn en beits de houtnerf en spijkers mooi tot leven.

images

Mijn berghouten zijn afwisselend van notenhout en lindehout, daarom moet ik ze volledig dekkend schilderen om ze allemaal hetzelfde te krijgen.

Ik heb ze eerst volledig zwart geschilderd. Daarna lichtbruin waarbij ik de dunne zijkanten die de huidplanken raken zwart laat. Hierdoor word automatisch al een soort schaduw/dieptewerking gecreëerd die na het overspoelen met wash inkt nog meer diepte krijgt.

Als laatste heb ik zowel de berghouten als de planken nog een keer in de Nuln Oil wash gezet, waarbij ik met name die schaduw partijen heb proberen te raken, en niet de hele plank. Hierdoor krijg je nog wat meer tekening en kleurverschillen.

Laatst bewerkt:
Back