Romp planken + Schilder test
Ik heb ongeveer 1 helft van het schip beplankt en de geschutpoorten uitgesneden. Aan de andere kant van het schip ben ik ongeveer op een derde zover.
Helaas zitten mijn geschut poorten aan stuur en bakboord niet op dezelfde hoogte, ik heb dit wel gemeten helemaal in het begin van de bouw, maar toch niet goed gelukt. Dit zal ik bij een volgend schip nog nauwkeuriger moeten aanpakken.
Ondertussen bezig met testers maken voor het schilderen van de romp
Schilderen/Verouderen romp planken
Mijn tests met de bekende staalwol in azijn methode geven een te grillig en wisselend resultaat. Zodoende ben ik toch maar eens gaan proberen met waar ik veel ervaring mee heb: Warhammer verf. Hiermee krijg ik een heel gelijkmatig en gecontroleerd resultaat in 2 makkelijke te reproduceren stappen.
Ik heb de plankjes licht opgeschuurd, daarna voorzien van een NULN OIL Wash van Citadel. Dit is een dunne inkt die gedeeltelijk in het hout trekt en mat opdroogt. Hierdoor komt net als bij azijn en beits de houtnerf en spijkers mooi tot leven.
Mijn berghouten zijn afwisselend van notenhout en lindehout, daarom moet ik ze volledig dekkend schilderen om ze allemaal hetzelfde te krijgen.
Ik heb ze eerst volledig zwart geschilderd. Daarna lichtbruin waarbij ik de dunne zijkanten die de huidplanken raken zwart laat. Hierdoor word automatisch al een soort schaduw/dieptewerking gecreëerd die na het overspoelen met wash inkt nog meer diepte krijgt.
Als laatste heb ik zowel de berghouten als de planken nog een keer in de Nuln Oil wash gezet, waarbij ik met name die schaduw partijen heb proberen te raken, en niet de hele plank. Hierdoor krijg je nog wat meer tekening en kleurverschillen.