Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Heel goed bezig hoor Chris:cool:
En alvast gefeliciteerd met je verjaardag:new-bday:

Romp versteviging, dek dryfit

Hallo,

Ik heb vandaag eerst even wat tijd gestopt in blokjes tussen de spanten lijmen. Zo word de hele romp een stuk steviger en kan ik wat fermer te werk gaan met het afronden van de spanten. Ik heb ze zo geplaatst dat ik eventueel de geschutpoorten ertegen aan kan lijmen met constructie lijm, want de kant en klare gleufjes in de spanten lopen niet mooi in een lijn. Ik ga ze dus met de hand positioneren en vastzetten.

HullBulkheadsSupports.jpg

Daarna aan de achterzijde de gallerij structuur verder aangebracht. Deze plankjes moeten rond gebogen worden. Test even met de raampjes die tegen de zijkant moeten, of de vorm klopt. Flinke moot houtlijm en vastknijpen maar.

SternGalleryStructureShape.jpg

Aan de spiegel onderop de profielen geplaatst. Dit is kei en keihard hout dus was een b*tch om op maat te krijgen. Slijp machientje aan te raden :) Nog even de naden opvullen en glad schuren.

SternGalleryBottomStructure.jpg

Als laatste alle dekken passend gemaakt. Hierbij bleek helaas nog meer hoe erg de spanten koppen all over the place zijn. Dit word mijn volgende klus, proberen een zo mooi mogelijke lijn erin te krijgen voor de relingen, beplanking etc. Ik heb al plekken gezien waar ik meer dan 4mm moet opdikken. Jezus !

HullStructure-DecksDryfit.jpg

Dan nog een vraagje: heeft iemand een paar goede fotos van hoe zijn spanten bij de kiel zijn "geslecht" (afgerond)? Heb niet zo'n goed idee hoe de vorm daar moet zijn, of dat er wellicht helemaal niets af hoeft.

Dan nog een vraagje: heeft iemand een paar goede fotos van hoe zijn spanten bij de kiel zijn "geslecht" (afgerond)? Heb niet zo'n goed idee hoe de vorm daar moet zijn, of dat er wellicht helemaal niets af hoeft.

Als het goed is hoef je daar weinig tot niets aan te doen. De zandstrook loopt bij voor en achtersteven in lijn van de kiel en op het breedste punt staat hij er bijna haaks op. Diederik heeft hier een schets van gemaakt

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, Chris,

Jij gaat voortvarend van start.
Ziet er goed uit.
Mijn vrouw vind de Friesland erg mooi en wilde er aan beginnen ( kopen ) maar toch maar niet gedaan.
De berichten waren in die mate dat ze het niet aandurfde.
Maar ik ga je zeker volgen.
Zoals de Engelse het zeggen.....fair winds !

Sjors

:new-bday:

Van harte gefeliciteerd, Ouwe ;) Maak er een mooie dag van!
...en pas op dat de bouw van de Friesland je niet vroegtijdig grijs maakt :D

Grt
Diederik

Hull fairing - gunports

Hallo,

Ik heb wat voortgang gemaakt, was even wat langer stil omdat .... nouja lees en huiver ;)

Het passend maken van de spanten was erg veel werk een redelijke sh*tzooi als je het mij vraagt. Ik had achteraf gezien beter alle onderdelen zelf opnieuw kunnen tekenen en zagen, maar goed ik was eenmaal begonnen dus geen weg terug. Ik heb veel spanten opgedikt met plankjes, sommige spanten koppen stonden zo ver uit symmetrie dat ik er een nieuwe op heb gebouwd en de orginele achter weg heb gezaagd om zo een vloeiende romp lijn te krijgen. Laat ik zeggen dat het een fijne les in zen was en ik ben voorgoed genezen van Mamoli. Volgende keer voor mij iets van Corel of CalderCraft denk ik als ik toch 500+ euro's neer ga tellen. Efin.... :)

SpantenCorrecties.jpg

In de tussen tijd even alle geschutpoorten netjes recht vijlen, gaatjes uitboren en in de zwarte spuitlak gezet. 2 coatings gedaan omdat het nogal snel krast.

GunportsPrep.jpg

De eerste twee planken op de romp gezet waartussen de geschutpoorten komen te hangen. Ik heb de pinnen op de metalen poortjes en sleuven in de spanten om ze in te hangen niet gebruikt omdat deze volledig verkeerd uitkomen. Ik lijm de geschutpoorten dus zelf op hun plek.

GunportsPlanks.jpg

Eventjes de spanten verstevigingen achter de geschutpoorten zwart geschilderd, weet niet hoeveel je er straks van ziet, maar zo is het zeker donker :)

GunportsBlack1.jpg

Next up: alle geschutpoorten erin lijmen, het grote dek aan de randen nog wat verstevigen en de eerste romp beplanking doen.

Laatst bewerkt:
Hi Chris,

Als ik dit zo lees lijkt het wel scratch bouw....
Jammer dat er zoveel aangepast moet worden.
Maar je bent in ieder geval goed bezig.
En het houd je van de straat :D
Succes verder.

Sjors

Vanavond de eerste rij geschutpoorten geplaatst. De ruimte ertussen opgevuld met planken. De romp is niet helemaal symetrisch helaas. Misschien dat ik daar later met tuigage etc nog wel last van ga krijgen. Al met al toch wel tevreden tot dusver

image.jpg

image1.jpg

na de tekeningen en andere bouwers nog eens goed te hebben bekeken viel het me op dat mijn eerste rij geschutspoorten niet goed liep. Met name de poorten richting de achterkant gingen niet genoeg met de zeeg omhoog.
Ik de achterste helft los gehaald en een nieuwe lijn planken opgezet die wel de juiste lijn volgt. Hierdoor komen nu ook de tweede rij poortjes (erboven) goed uit.

full

Zodra de poorten er terug op zitten ga ik de romp verder beplanken. Daarnaast ben ik bezig met een plan voor led verlichting. Omdat ik geen snoer uit mijn schip wil hebben ga ik voor een oplossing waar ik een klein printplaatje , 9volt blokje en dimmer onder het rooster van het onderste dek stop. Dit maak ik uitneembaar zodat de batterij vervangen kan worden. Ben nog beetje aan het kijken met een vriend van me die goed is met dit soort dingen.

Gallerij ramen, Whats in the Box en planken

Hallo,

Het gaat even wat trager omdat ik flink wat werk om handen heb. De schilder tutorial ben ik aan begonnen maar was niet tevreden over de foto's. Dus ik ga het nog eens over doen bij beter licht.

Enfin, ik heb ondertussen de juiste positie van mijn geschutpoorten gevonden en ben bezig ze opnieuw te plaatsen. Alle lijm resten eraf gevijld, spanten terug op geschuurd enzovoort. Terwijl ik de romp langzaam aan verder dicht plank ben ik ook bezig met wat andere dingetjes.

full

Zo wil ik de ramen van de zij gallerij en spiegel zelf maken. Bij de Mamoli kit zijn ze gewoon dicht van hout, is er maar 1 raampje echt open. Dat vind ik dus helemaal dikke zonde, dus ik maak nu zelf even de raampjes wat mooier.

full

full

Als je deze kit zelf ook maakt zul je merken dat de laser gesneden onderdelen voor de ramen niet passen met het metalen beslag. Beter zelf even opnieuw uit fineer maken dus. Er komt transparant plastic achter wat ik misschien nog glas in lood achtig zal schilderen. Ook heb ik de spiegel waar de raampjes komen uitgefreesd (1 helft op de foto) zodat er straks eventueel ook nog wat leds achter kunnen.

full

Als laatste heb ik nog eens goed de inhoud van mijn kit nagekeken. En wat vond ik "in de box"? :)

full

full

Zo er moet ook nog gebouwd worden uiteraard:

Romp-BeplankenVoortgang.jpg

Ben langzaam verder aan het gaan met de romp beplanking. Op zich prima te doen maar vind de vorm van de reling lastig te bepalen. De dekken liggen er rommelig in vanwege de slechte spantvorm. Dus aan alle kanten ben ik aan het sleutelen om alles mooi van vorm en lijn te krijgen. Ook veel de foto's van andere bouwers aan het bestuderen of ik daar wat kan ontdekken. De tekeningen vind ik nog lastig om te gebruiken. Ervaring denk ik.

Achtersteve Gallerij constructie

Hallo,

Ik ben even uit de running geweest kwa hobby omdat ik voor mijn eigen bedrijf bezig ben met een strategische verkoop/overname. Gecombineerd met een baby had ik nul energie meer over :-)

Gisteren weer begonnen. Een korte update:

Romp beplanking / LED aanleg
De eerste beplanking zit er grotendeels op. Ik laat de onderkant van het schip nog even open omdat ik daar bij moet kunnen voor de aanleg van de LED electronica. Heb een vriend van me het laten maken omdat ik zelf geen verstand van electronica heb. Het is een klein printplaatje met weerstandjes, een dimmer en test ledje. Vanuit hier gaan straks alle draden door het schip lopen. De print plaat word onder het dek weg gewerkt, met een uitneembaar stukje om de 9volt batterij te kunnen vervangen.

Friesland-LED-circuit.jpg

Achtersteven / Gallerij
Geinspireerd op het bouwverslag van GreatGalleons heb ik de raampjes van de zij gallerij zelf gemaakt. Volgens de kit is er maar 1 echt raampje, de rest is plastic op hout geplakt wat er niet mooi uit ziet.
Om de LED verlichting te benutten heb ik de achterkant volledig open gewerkt, en geschilderd. Ik zal eenvoudige inrichting aanbrengen zodat er straks een suggestief licht/schaduw spel achter de raampjes valt.

Friesland-SternGalleryProgress2.jpg

Friesland-SternGalleryWindowsGlass.jpg

Friesland-SternGallery-OpenedUp.jpg

Friesland-SternGalleryProgress.jpg

Friesland-Stern.jpg

Ik had gehoopt de raampjes mooier rond te krijgen maar dat lukte me niet. In iedergeval ziet er al veel beter uit dan de standaard kit, vooral met het beslag eroverheen dus ik kan er mee leven :)

Mooi dat je er weer bent Chris.
Leuk idee trouwens om er verlichting in te bouwen:cool:

Hey Chris,
Fijn te zien dat je weer een beetje tijd hebt om hout te snuiven :banana:.
Wat betreft de raampjes vind ik het best meevallen met de rondheid. Het is me zelf niet gelukt om zulke dunne spijltjes succesvol van hout te maken: kunststof splijt niet en is buigzamer (zie recente foto's in m'n eenhoorn verslag....maar nu vloek ik hier ook in de kerk :rolleyes:)
Grt
D

PS: vanuit de regio Eindhoven komend mag je ons nu eigenlijk niet meer teleurstellen en zal je er een hightech lichtspektakel van moeten maken ;)

Achtersteve Gallerij constructie

Vandaag even lekker kunnen werken. De voortgang:

Led electronica inbouwen
Ik heb gekozen om de LED electronica onder het hoofd dek in te bouwen, onder de roosters waar de roeiboten op liggen. Deze maak ik uitneembaar. De LED electronica heeft een dimmer en aan/uit switch, de voeding gaat door middel van een 9V batterij, die in een soort schuin vakje in de romp zit. De draden ga ik binnenkort aanleggen. Om overal goed bij te kunnen heb ik even een stuk dek eruit gehaald en de onderkant van de romp is nog niet beplankt zodat de draden goed te verwerken en solderen zijn. Het was makkelijker geweest als ik direct vanaf het begin had gekozen om LEDS in te bouwen ;)

Friesland-LED-circuit-2.jpg

Friesland-LEDcircuit.jpg

Achtersteven gallerij
Ik heb alle raampjes gemaakt en op het schip gemonteerd. De slinger lat en andere ronde sierlijsten waren redelijk lastig omdat het notenhout dik en moeilijk te buigen was. Ik moet hier en daar nog flink wat afwerking doen omdat de slinger lijst achterop niet mooi aansluit met de zijkant, maar aangezien dit stuk toch vrijwel volledig geschilderd word, neem ik genoegen met wat reparatie/opvul werk in het hout.

De vorm van de gallerij dak was lastig om te maken, het meegeleverde hout is hard en lastig in de juiste vorm te krijgen. Na wat uurtjes schaven en schuren is het gelukt. Achteraan heb ik wat opgevult met balsa hout. Hierdoor kan ik later eventueel nog een stukje terug open snijden, mocht dat nodig zijn om ruimte te maken voor het metalen beslag.

Friesland-GalleryStructureShape.jpg

Friesland-GalleryProgress100.jpg

Friesland-GalleryProgress200.jpg

Knap gedaan hoor Chris:worship:
Ga ik eens goed bekijken op de ontmoetingsdag:cool:

Back