Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

Hoi,

Inmiddels word de ZG62 nagekeken door een clublid want het is wel een gebruikte.
Even krukas nameten op slingeren en alle pakkingen vervangen en de zuigerveren.
Verders zag de motor er goed uit van binnen,alleen een paar krasjes op de cilinder.
Dus ik hoop dat hij snel op de bok kan voor de meting en dan kunnen we met de uitlaat ect aan de gang.

Patrick

Hallo.

Inmiddels is de romp helemaal ingedekt en al voor 90% geschuurd,ik ga beginnen aan de rails om de cockpitkap schuivend te maken.
De profielen heb ik al,alleen nog wachten op een messing u profieltje(conrad) en de veer-retour luchtcilinders(hobby-city).
Ik ga 2 cilinders gebruiken,aan beide kanten 1 zodat ik minimale wrijving zal hebben als de kap open word gestuurd.
Ik ga de cilinders plaatsen achter de zijpanelen van het interieur en deze worden demontabel zodat ik er later nog bij kan mocht dit nodig zijn.

Omdat ik momenteel op wat kleine spullen moet wachten heb ik nu mooi de tijd om mijn kleine corsair(great-planes) even onder handen te gaan nemen.
Na een paar slechte landingen is het landingsgestel niet meer echt stabiel dus heb ik hiervoor nieuwe beukenhouten blokken voor ingelijmt en nu kan ik hem in de Oratex gaan coveren.

Patrick

he patrick,

je schiet al aardig op! laat wat foto's zien ben wel benieuwd.

Hoe ga jij je cockpit schuivend maken en met welke materialen.

gr.

Jeroen

he patrick,

je schiet al aardig op! laat wat foto's zien ben wel benieuwd.

Hoe ga jij je cockpit schuivend maken en met welke materialen.

gr.

Jeroen

Even het volgende bouwdraadje volgen bij de vliegende schaalmodellen canopy rails van de bouwmarkt.

Hoe gaat het met jou Corsair?

Patrick

Hoi Patrick.

Hij gaat mooi worden hoor.
Hier je antwoord op je prive bericht.
rievetjes op beech.

Ik heb ze om de 10 mm.
Eigenlijk moeten ze nog dichter op elkaar.
En met zo'n papieren meetlintje er langs gaat het heel makkelijk.
En kijk even naar de filmpjes die Eric heeft gepost in het tutorial gedeelte.

Groeten Han.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Han,

Ik had deze vraag omdat ik vanmiddag de Top-Flite Scale Warbird Template heb opgehaald bij Hobby-inn.
Ik vind dat de revits 1/5 nogal ver uit elkaar zitten om de 10mm en ik kan nergens vinden hoe ver ze uit elkaar zitten bij de orgine 1/1 Corsair.

Patrick

Hoi Patrick.

Hij gaat mooi worden hoor.
Hier je antwoord op je prive bericht.
rievetjes op beech.

Ik heb ze om de 10 mm.
Eigenlijk moeten ze nog dichter op elkaar.
En met zo'n papieren meetlintje er langs gaat het heel makkelijk.
En kijk even naar de filmpjes die Eric heeft gepost in het tutorial gedeelte.

Groeten Han.

Allemaal de beste wensen en een gelukkig nieuwjaar!!

Inmiddels de bouw van de Ziroli Corsair weer hervat.
Ik ben al redelijk ver met het schuren van de romp en vleugel.
ik moet van de vleugel alleen de neuslijsten en de wingtips nog schuren en de rest is al klaar van de vleugel zodat deze bij geglast kan gaan worden.
De romp is ook al voor 95% klaar om te gaan glassen,maar het schuurwerk doe ik normaal buiten maar daar vind ik het nu een beetje te koud voor om buiten te gaan schuren....

Dus ik ben maar begonnen aan het cockpit interieur.
Als uitgangspunt heb ik het interieur van Top-flite maar ik ben niet zo erg tevreden over het materiaal want het is allemaal van dat poppespul dus ik heb maar besloten om het merendeel maar van balsa te gaan maken omdat ik het toch zoveel mogelijk op schaal wil gaan maken.
Ik ben alleen nog op zoek naar iemand die mij kan/wil helpen met de stickers van het interieur schaal 1/5.
Ik heb wel goede foto's van de cockpit allleen om de stickers erbij te krijgen is toch wel lastig en wie weet is er iemand die weet hoe ik er aan kan komen.

Gr Patrick

Niet toevallig een flightsim met corsair, zoals CFS II?
Anders een corsair downloaden voor een sim. In wat uitgebreidere zit de cockpit erbij.
Wel altijd even controleren of het wel klopt.
Hieruit zijn eenvoudig de juiste metertjes te knippen. Beetje bewerken in een of ander paintprogramma, printen en plakken.

Hoi,

Vanavond ben ik begonnen aan de wieldeuren.
114824b522921d9829.jpg

Glasmat 80gr.
114824b52292214d58.jpg

G4 ga ik er met een schuimrolletje aanbrengen en dan morgen een beetje opschuren en dan de tweede lag glasmat met G4 erop.

Patrick

Twee laagjes 80 gr. lijkt mij niet genoeg en ik vind epoxy toch net iets sterker, want G4 lijkt mij erg hard en daardoor breekbaar.
Zelf zou ik 2 a 3 lagen 160gr. glas toepassen.

Maar misschien zit ik er naast...
Anyway - succes!

Twee laagjes 80 gr. lijkt mij niet genoeg en ik vind epoxy toch net iets sterker, want G4 lijkt mij erg hard en daardoor breekbaar.

Anyway - succes!

Sluit mij helemaal bij Wouter aan.
Glasmat lijkt ook altijd dik, ma na een laagje epoxy is het altijd dunner.

Groeten Han.

Mee eens, zeker als de deuren weinig ronding hebben zou ik ze 3 x 161 gr/mm2 maken.
Beter is eerst 80-161-161-80 heb je een iets fijnere stuctuur aan de buitenzijden makkelijker om strak te zetten.
Ik zou ook zeker alles in 1 keer soppen met 24 uurs epoxy, wat Wouter al zegt G4 is brosser.
Heb een keer proef stukjes gemaakt met 161 gr/mm2 om een indruk te krijgen van de dikte /stijfheid :
1x 161= 0,25 mm dik
2x 161=0,4 mm
3x 161= 0,55mm
4 x 161= 0,7 mm
De dikte is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid hars die je gebruikt, maar je hebt nu wel een indruk.
Je zult de deuren waarschijnlijk nog wel stijver moeten maken door aan de binnenzijde wat "boddy" te geven bv. door een contructie toe te passen.
succes verder met je mooie kist.

groet Michiel

Anyway - succes!

Ik ga kijken hoe het is na 2 lagen en dan kan ik altijd nog een 3e laag erop doen.
Aan de binnenkant van de wieldeuren ga ik werken met grenen of beuken latjes ivm de scharnieren en het montage gedeelte van de luchtcilinders dus het evt breken zal misschien wel meevallen maar ik kan dan nog altijd een dun laagje epoxy aanbrengen.

Patrick

Laatst bewerkt:
Hoi,

80grams mat schiet niet echt op dus ik ben over gestapt naar 160grams mat icm G4,de laatste laag ga ik met epoxy doen.
Waarschijnlijk zal ik 3 a 4 lagen 160grams glasmat nodig hebben voor een paar sterke deuren.

Patrick

Laatst bewerkt:
Back