Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

Zo weer even een kleine update,
Vandaag de onderkant van de romp geschuurd en de uitsparingen voor het stabilo gemaakt en even het stabilo gepast, zodat ik morgen aan het richtingsroer kan gaan beginnen.
11482492dbc93d35bb.jpg
.
11482492dbc940bf0f.jpg
.
11482492dbc943d63c.jpg
.
Met het stabilo erin begint het al een klein beetje op een vliegtuig te lijken.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Even een vraagje mbt het balsahout;ik ga op korte termijn beginnen aan de vleugel van de Corsair en nu worden de binneste ribben tot en met de retracts gemaakt van vleigtuig triplex maar daarnaast moeten er ook nog een paar ribben gemaakt worden van HARDBALSA hout wie weet wat er precies bedoelt word met HARDBALSA tov het normale balsa hout?
Het gaan om 3mm dik balsa.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je balsa in drie gradaties. Zacht, medium en hard zo noemen ze het hier in de winkel in ieder geval. Hoe harder het is hoe zwaarder een plankje met dezelfde afmetingen dus ook word. Daar zou je dus eventueel aan kunnen merken dat je te maken hebt met hardbalsa.
 
Yep, dus op met je weegschaal naar de modelbouwshop en wegen maar (zo doen verschillende vliegers het echt).

Ik voel meestal even naar de "hardheid" door er een nagel in te drukken, bij zacht balsa gaat dat veel beter dan hard balsa ;-)
 
'Gewoon' balsa is plm. 1 gram per vierkante decimeter per millimeter.

Dus een plankje van 1 meter, 3 mm dik weegt plm. 30 gram.

Hard balsa is echt keihard, en sterk.

Minstens zo belangrijk is de mate waarin de structuur homogeen is. :teacher:

Als je kwalitatief slecht balsa tegen het licht houdt, zie je allemal gradaties naast elkaar. :mad:


jan.
 
'Gewoon' balsa is plm. 1 gram per vierkante decimeter per millimeter.

Dus een plankje van 1 meter, 3 mm dik weegt plm. 30 gram.

Hard balsa is echt keihard, en sterk.

Minstens zo belangrijk is de mate waarin de structuur homogeen is. :teacher:

Als je kwalitatief slecht balsa tegen het licht houdt, zie je allemal gradaties naast elkaar. :mad:


jan.

Zou het echt nodig zijn hard balsa voor het rechte deel van de vleugel want de Corsair word toch geheel geglast en het middelste deel van de vleugel word gemaakt van aircraftply.

Gr Patrick
 
Zou het echt nodig zijn hard balsa voor het rechte deel van de vleugel want de Corsair word toch geheel geglast en het middelste deel van de vleugel word gemaakt van aircraftply.

Gr Patrick

voor de beplanking de lichtste plankjes uit zoeken bij de modelbouwzaak (dit scheelt soms de helft) zeker omdat het over grote oppervlaktes gaat.
Als je de ribben niet gaat verlichten door er gaten in te maken kun je ook gerust van zacht (licht) balsa maken.

De constructie van Ziroli kennende mag je bijna alles wat van balsa gemaakt wordt, wel licht balsa gebruiken ,de echte konstructie delen maakt hij toch van triplex zelfs daar kun je soms gewicht besparen door balsa triplex te gebruiken en of extra gaten te maken.
Ik heb destijds een grote plaat (sinasappel-kistjes) triplex gehaald bij de houthandel voor de meeste triplex onderdelen
 
Hoi,

Vandaag alvast het retract tailwheel en een grote airtank met alle toebehoren besteld van Robart.
114824936e4de1ff9e.jpg
.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo weer een kleine update.
Vanavond de deuren gemaakt voor het retract tailwheel van epoxy met 2 lagen glas.
11482493aee701e367.jpg

11482493aee704681c.jpg
.
Ik ben benieuwd of het meteen lukt want ik heb nog nooit iets gemaakt met glas en epoxy behalve dan een vleugelnaad versteveging.

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de goede meng verhouding hars harder hebt gedaan kan er weinig fout gaan.
je kunt lichte en sterke dingen maken met Epoxy glas en koolstoof,en als je een mal maakt en er mocht een keer wat stuk gaan dan is er zo weer een nieuwe gemaakt.

Groet Jan.

Mac.
 
Hallo,
Gisteren de deuren gemaakt voor het tailwheel met glas en epoxy en de epoxy zou naar 24uur zijn uitgehard maar de epoxy is nog niet volledig hard geworden.
Zou dit kunnen omdat ik misschien de epoxy er een beetje te dik op heb gedaan?
De deuren zijn ook nog niet echt stijf genoeg naar mijn zin terwijl ik 2 lagen 80grams glas heb gebruikt?

Gr Patrick
 
Hoi,

Gisteren weer nieuwe deuren gemaakt omdat de andere niet hard zijn geworden....
De nieuwe deuren gemaakt met 3 lagen glasmat maar nu 28uur later nog niet schuurbaar droog en niet echt stijf zoals ik had verwacht....

Gr Patrick
 
Gisteren weer nieuwe deuren gemaakt omdat de andere niet hard zijn geworden....
De nieuwe deuren gemaakt met 3 lagen glasmat maar nu 28uur later nog niet schuurbaar droog en niet echt stijf zoals ik had verwacht....


Is je temperatuur binnenshuis wel hoog genoeg, zeg zo'n 20 graden minimaal? Zie DIT draadje over het niet uitharden van epoxy.

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is je temperatuur binnenshuis wel hoog genoeg, zeg zo'n 20 graden minimaal? Zie DIT draadje over het niet uitharden van epoxy.

Gr. Teus


Hoi Teus,

Het is hier binnen 21graden dus dat kan niet het probleem zijn denk ik ,maar ik ga morgen even met het geglaste onderdeel even naar de Hobby-inn en dan laat ik er even Dennis na kijken en wat die er dan van zegt(woon op ca 1km van Hobby-inn dus vandaar)

Gr Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb laatst hier ook met epoxy gewerkt...... de eerste keer was het na 24 uur ook nog niet hard. De dag erna heb ik er wat meer harder in gedaan en toen was het met een half uurtje al harder dan dat het eerst na 24 uur was. Komt dan denk ik waarschijnlijk door je mengverhouding.
 
Hoi,

Vandaag even met de tailwheel deurtjes bij Hobby-inn langs geweest om Dennis er even naar laten kijken en ze zijn dus toch wel hard genoeg geworden.
Nu wachten op mijn pakketje uit de USA met mijn Robart spulletjes zodat ik mijn tailwheel kan gaan positioneren.

Gr Patrick
 
voor de beplanking de lichtste plankjes uit zoeken bij de modelbouwzaak (dit scheelt soms de helft) zeker omdat het over grote oppervlaktes gaat.
Als je de ribben niet gaat verlichten door er gaten in te maken kun je ook gerust van zacht (licht) balsa maken.

De constructie van Ziroli kennende mag je bijna alles wat van balsa gemaakt wordt, wel licht balsa gebruiken ,de echte konstructie delen maakt hij toch van triplex zelfs daar kun je soms gewicht besparen door balsa triplex te gebruiken en of extra gaten te maken.
Ik heb destijds een grote plaat (sinasappel-kistjes) triplex gehaald bij de houthandel voor de meeste triplex onderdelen

Hoi,
Maar zou ik de onderdelen die ze voorschrijven va aircraftply ook kunnen maken van gewoon berken triplex?
De vleugel word tenslotte geheel geglast.

Gr Patrick
 
Back
Top