Bouwverslag Duyfken (Kolderstok)

We gaan verder in de kerstvakantie, met de spiegel. Eindelijk wordt duidelijk hoe de achterkant van het schip vormkrijgt bij de fortuining.
Ik ben hierbij wel enigszins afgeweken van de kleuren en beschildering van het origineel. Het leek mij moeilijk om de regenboog en de tekening in de beelden aan de zijkant netjes te krijgen (met mijn schilderervaring tenminste). Vandaar dat ik heb gekozen vooral de vlakken te kleuren en geen lijnen te tekenen.

WhatsApp Image 2022-02-21 at 13.17.15.jpeg

En nog een bijzonder moment: het plaatsen van de eerste rondhouten. Hier allereerst even ge-dryfit natuurlijk.

WhatsApp Image 2022-02-21 at 13.17.14.jpeg

Ook de fokkemast gemaakt en gebeitst.
Overigens heb ik voor de rondhouten de simpelste draaibank van Proxxon aangeschaft. Eigenlijk kwam ik ook zelf al tot de conclusie van @Stephan Kertész eerder in dit verslag: dit is misschien wel een apparaat dat niet eens echt nodig is. Ik wil het de volgende keer eens met een schaaf proberen. Een andere methode waarover ik las in het boek van Hoving & Emke over het schip van Willem Barentsz is om het rondhout te maken uit een recht stuk hout, en daar eerst een achtkant van te maken, dan een zestienkant, etc. De gewenste vorm van de mast kan je op de rechte zijden overtrekken en dat moet ook werken. Maar de kit bevat hout dat zelf al rond is, dus de "hoekmethode" bewaar ik maar voor een andere keer :)

WhatsApp Image 2022-02-21 at 13.17.15 (2).jpeg

Met de fokkemast op z'n plaats krijg je in een klap een veel beter beeld van de uiteindelijke dimensies.

Verder dus met de grote mast en de bezaansmast. Vergelijkend met andere bouwverslagen van bijvoorbeeld de 7P of de Batavia wordt op dit soort momenten toch duidelijk waarom Duyfken een makkelijker model is om te maken. De masten zijn lang zo complex niet. Geen bewegende stengen of bovenstengen, geen marsen, geen ezelshoofden, etc.

WhatsApp Image 2022-02-21 at 13.17.15 (3).jpeg

Dry-fit geplaatst vooralsnog:

WhatsApp Image 2022-02-21 at 13.17.15 (4).jpeg

Het valt vanuit deze hoek niet erg op, maar de fokkemast staat dus niet rechtop genoeg, feitelijk staan alle masten in dezelfe hoek.
Op de foto zie je ook hoe de reling voor de derde keer is afgebroken... Kleine moeite om hem nog eens te plaatsen overigens, maar toch een kleine ergernis.
Verder valt de steng van de grote mast wat te ver achterover. Ik heb dit later nog gecorrigeerd. Ik heb sowieso nog een flink stuk van de mast en de steng moeten snijden om het geheel door de opening van het lasergesneden deeltje voor de zaling te kunnen duwen. Ik vroeg me af of dat wel klopte. Maar voor het oog is het prima zo in elk geval.

Wat ook begint op te vallen is dat de kanonnen nog altijd niet geplaatst zijn. Hierin ben ik inmiddels wel erg ongehoorzaam naar de bouwbeschrijving toe!

Bedankt @Pingu57 !

Het is half januari: na een paar drukke eerste weken van het jaar nu weer even tijd om een flinke slag te maken met de tuigage, met de bekende uitdaging om de jufferblokken op een lijn te krijgen.

WhatsApp Image 2022-02-22 at 13.57.44.jpeg

Ik heb allerlei tips voorbij zien komen, maar heb uiteindelijk zelf geëxperimenteerd met een lus in het dikke touw, vastgehouden door een knoopje gemaakt met een dunner touw. Dit gaf de mogelijkheid om te stellen alvorens de knoop strakker te trekken en het dunne draadje nog wat verder om het dikkere touw te wikkelen. Zoals je merkt heb ik nog niet echt de juiste termen te pakken, dus heb ik het voor nu maar even over dikkere en dunnere touwtjes ;)

WhatsApp Image 2022-02-22 at 13.57.44 (1).jpeg

Sowieso merk ik met het onderdeel tuigage wel dat het belangrijker wordt om hier meer van af te weten. Als je weet wat je aan het maken bent kan je ook betere beslissingen nemen. Wederom een mooie parallel met mijn werk, waar je als programmeur niet klakkeloos moet maken wat je wordt gevraagd, maar altijd even door moet vragen: waarom is dit, welke gedragingen verwacht je hiervan precies?

Persoonlijk was ik heel tevreden over het resultaat!

WhatsApp Image 2022-02-22 at 13.57.44 (2).jpeg

Als je er zo dicht op zit valt wel op dat het touw pluizig is. Ik las een tip over het wegbranden met een aansteker. Nu te laat maar een volgende keer ga ik dat proberen. Hebben jullie daar ervaring mee? Ik zag ook iets over bijenwas, en ook een tip om dat juist niet te doen omdat het touw nog jarenlang blijft aantasten... Wat te doen?

WhatsApp Image 2022-02-22 at 13.57.44 (3).jpeg

Ook de stengen krijgen een want. Met die kleine blokjes was het bekende draad-doorhaal-tooltje heel handig. Mijn vriendin had een eerste setje via internet besteld, maar ik zag nu dat ze gewoon bij de AH liggen.

WhatsApp Image 2022-02-22 at 13.57.45.jpeg

En klaar! Heel leuk werk, en na de eerste paar exemplaren hoef je niet meer zo hard na te denken en wordt het meditatief.

WhatsApp Image 2022-02-22 at 13.57.45 (1).jpeg

Op de verschillende foto's zie je ook nog de woeling voor de boegspriet, en de pas aangebrachte fokkestag. De vraag daar was nog: hoe maak ik een mooie muis? Ik was eigenlijk op zoek naar een cilindervorm, maar heb uiteindelijk maar wat knopen over elkaar heen gemaakt. Hebben jullie daar nog tips voor?

Je gaat heel voortvarend Matthias, voor de muis maak ik meestal een knoopje, en dan een lusje in het einde van het touw waar het knoopje in hangen blijft.

Ik las een tip over het wegbranden met een aansteker. Nu te laat maar een volgende keer ga ik dat proberen. Hebben jullie daar ervaring mee? Ik zag ook iets over bijenwas, en ook een tip om dat juist niet te doen omdat het touw nog jarenlang blijft aantasten... Wat te doen?
Wees maar heeeeel voorzichtig met dat wegbranden van de pluisjes. ik kan alvast 2 weeflijntjes gaan vervangen :hammer:.
Dat voorbehoud van de bijenwas heb ik ook recent gelezen. het resultaat op korte termijn is echter zeer strak (cfr @pietsan )

De bijenwas gebruik ik al jaren en er is nog niet één touwtje aangetast. Er is echter wel een nadeel en dat is dat er makkelijk stof aan blijft kleven, regelmatig schoon maken met een penceeltje is dus wel een noodzaak of stofvrij in een vitrine zetten is uiteraard de beste oplossing.

Een aansteker werkt ook goed, maar is niet geheel zonder risico :rolleyes:

Ik ga verder met het bouwverslag met foto's van eind januari/begin februari van dit jaar. Voornamelijk het staande want stond hier centraal. De bezaanstag, met klampen aan de grote mast:

WhatsApp Image 2022-03-21 at 13.50.27.jpeg

De pardoens bij de grote mast:

WhatsApp Image 2022-03-21 at 13.50.27 (1).jpeg

Idem bij de fokkemast. Hier zie je ook de aanzet voor de grote stag, die maak ik pas vast als ik klaar ben met de kanonnen (ja, het duurt nu echt niet lang meer, uitstellen is bijna geen optie meer!), anders kan ik daar niet meer zo goed bij.

WhatsApp Image 2022-03-21 at 13.50.27 (2).jpeg

Vervolgens nog een stag voor de grote steng:

WhatsApp Image 2022-03-21 at 13.50.27 (6).jpeg

Netjes belegd op een knecht:

WhatsApp Image 2022-03-21 at 13.50.27 (7).jpeg

En natuurlijk: de weeflijntjes! Leuk werk, heb het zonder hulpmiddelen gedaan. Vooral op het oog, en steeds gekeken of de hoofdtouwen niet per ongeluk te strak op elkaar komen, etc. Ook dit was weer heerlijk meditatief werk. Ik moet zeggen, deze fase van de bouw vind ik sowieso fantastisch. Ik heb er lang niet zoveel verstand van (nog), maar vind dat de uitstraling van het model echt met sprongen vooruit gaat.

Tot slot nog de stag van de fokkesteng, die met een hanekam aan het begin van de boegspriet wordt belegd. Mooi spul!

WhatsApp Image 2022-03-21 at 13.50.27 (5).jpeg

Hier dan nog een mooie overzichtsfoto (nog zonder de weeflijntjes):

WhatsApp Image 2022-03-21 at 13.50.27 (4).jpeg

En toen bedacht ik me rijkelijk laat dat ik aan de achterkant twee kanonspoorten was vergeten te plaatsen (gesloten weliswaar). Dus daar maar eens mee begonnen!

WhatsApp Image 2022-03-21 at 13.50.27 (3).jpeg

Even een herinnering voor mezelf: zorg dat de *hele* romp klaar is voor je aan masten en tuigage begint, want het is superonhandig werken aan de romp van zo'n fragiel schip.

Hartelijk dank allemaal voor jullie bemoedigende berichten! En excuses, ik was helemaal vergeten om hier verder te schrijven aan het verslag. Er is toch wel een en ander gebeurd sinds de laatste stap, we hebben het dan over begin februari van dit jaar.

In eerste instantie, daar waren ze dan toch: de kanonnen. Eens gekeken hoe dat er uit zou zien op het dek. Ik had het lang niet aangedurfd om met de Patina aan de slag te gaan, maar dat bleek allemaal toch niet zo spannend te zijn en het resultaat is erg leuk.
WhatsApp Image 2022-04-22 at 9.19.37 AM.jpeg

Je ziet, ze staan met hun achterwielen in de lucht. Dat komt gelukkig niet doordat de poorten te laag zijn (hoewel ik dit wel eerder had mogen testen...), maar doordat het zwaartepunt van de kanonnen aan de voorkant ligt. Uiteindelijk zullen ze vanwege al het touwwerk eromheen wel op hun plek blijven staan.

Zoals gebruikelijk laten we op dit forum ook de Kolderstok noteblocks zien die we van @*Hans* hebben mogen ontvangen. Persoonlijk gebruik ik de papiertjes graag als schilderpalet:

WhatsApp Image 2022-04-22 at 9.19.37 AM (1).jpeg

Tussendoor heb ik het Proxxon draaibankje maar eens geïnstalleerd ten behoeve van het rondhout, met name de ra's.

WhatsApp Image 2022-04-22 at 9.19.37 AM (2).jpeg

Ik moet er nog wat aan wennen, en ik heb nog niet echt de "draai" te pakken ;) Het kost me nog vrij veel moeite om het allemaal goed te krijgen. Zoals altijd wordt het door te oefenen makkelijker natuurlijk. Toch mis ik een klein beetje een leraar in dezen.
WhatsApp Image 2022-04-22 at 9.19.37 AM (3).jpeg

Uiteindelijk heb ik zo dan toch een mooie collectie gedraaid hout:

WhatsApp Image 2022-04-22 at 9.19.38 AM (1).jpeg

Gebeitst en met klampen ziet het er leuk uit!

WhatsApp Image 2022-04-22 at 9.19.38 AM (2).jpeg

Vervolgens heb ik nog eens twee bijboten bij Kolderstok besteld want mijn broer en dochter wilden ook allebei eens een bootje maken...

WhatsApp Image 2022-04-22 at 9.19.38 AM (3).jpeg

Dit ziet er allemaal heel deftig uit Matthias, en als iemand graag een bootje wil bouwen dan geef je ze het moeilijkste wat je vinden kunt:p:p:p???

Dank je Peter!
Haha, we hebben onze eerste bouwsessie gehad en dat viel al gelijk tegen ja. Ik was even vergeten wat een enorm gepruts het voor mij was om dat kleine bootje te maken. Iets groters was misschien toch makkelijker geweest. Ik zag dat sommige fabrikaten ook modelletjes voor kinderen heeft, dat is misschien ook wel leuk om eens te doen nog.

Van harte gefeliciteerd Matthias :feli:
Maak er maar een mooie dag van, het weer werkt in elk geval mee……

Back