We gaan verder in de kerstvakantie, met de spiegel. Eindelijk wordt duidelijk hoe de achterkant van het schip vormkrijgt bij de fortuining.
Ik ben hierbij wel enigszins afgeweken van de kleuren en beschildering van het origineel. Het leek mij moeilijk om de regenboog en de tekening in de beelden aan de zijkant netjes te krijgen (met mijn schilderervaring tenminste). Vandaar dat ik heb gekozen vooral de vlakken te kleuren en geen lijnen te tekenen.
En nog een bijzonder moment: het plaatsen van de eerste rondhouten. Hier allereerst even ge-dryfit natuurlijk.
Ook de fokkemast gemaakt en gebeitst.
Overigens heb ik voor de rondhouten de simpelste draaibank van Proxxon aangeschaft. Eigenlijk kwam ik ook zelf al tot de conclusie van @Stephan Kertész eerder in dit verslag: dit is misschien wel een apparaat dat niet eens echt nodig is. Ik wil het de volgende keer eens met een schaaf proberen. Een andere methode waarover ik las in het boek van Hoving & Emke over het schip van Willem Barentsz is om het rondhout te maken uit een recht stuk hout, en daar eerst een achtkant van te maken, dan een zestienkant, etc. De gewenste vorm van de mast kan je op de rechte zijden overtrekken en dat moet ook werken. Maar de kit bevat hout dat zelf al rond is, dus de "hoekmethode" bewaar ik maar voor een andere keer
Met de fokkemast op z'n plaats krijg je in een klap een veel beter beeld van de uiteindelijke dimensies.
Verder dus met de grote mast en de bezaansmast. Vergelijkend met andere bouwverslagen van bijvoorbeeld de 7P of de Batavia wordt op dit soort momenten toch duidelijk waarom Duyfken een makkelijker model is om te maken. De masten zijn lang zo complex niet. Geen bewegende stengen of bovenstengen, geen marsen, geen ezelshoofden, etc.
Dry-fit geplaatst vooralsnog:
Het valt vanuit deze hoek niet erg op, maar de fokkemast staat dus niet rechtop genoeg, feitelijk staan alle masten in dezelfe hoek.
Op de foto zie je ook hoe de reling voor de derde keer is afgebroken... Kleine moeite om hem nog eens te plaatsen overigens, maar toch een kleine ergernis.
Verder valt de steng van de grote mast wat te ver achterover. Ik heb dit later nog gecorrigeerd. Ik heb sowieso nog een flink stuk van de mast en de steng moeten snijden om het geheel door de opening van het lasergesneden deeltje voor de zaling te kunnen duwen. Ik vroeg me af of dat wel klopte. Maar voor het oog is het prima zo in elk geval.
Wat ook begint op te vallen is dat de kanonnen nog altijd niet geplaatst zijn. Hierin ben ik inmiddels wel erg ongehoorzaam naar de bouwbeschrijving toe!
Ik ben hierbij wel enigszins afgeweken van de kleuren en beschildering van het origineel. Het leek mij moeilijk om de regenboog en de tekening in de beelden aan de zijkant netjes te krijgen (met mijn schilderervaring tenminste). Vandaar dat ik heb gekozen vooral de vlakken te kleuren en geen lijnen te tekenen.
En nog een bijzonder moment: het plaatsen van de eerste rondhouten. Hier allereerst even ge-dryfit natuurlijk.
Ook de fokkemast gemaakt en gebeitst.
Overigens heb ik voor de rondhouten de simpelste draaibank van Proxxon aangeschaft. Eigenlijk kwam ik ook zelf al tot de conclusie van @Stephan Kertész eerder in dit verslag: dit is misschien wel een apparaat dat niet eens echt nodig is. Ik wil het de volgende keer eens met een schaaf proberen. Een andere methode waarover ik las in het boek van Hoving & Emke over het schip van Willem Barentsz is om het rondhout te maken uit een recht stuk hout, en daar eerst een achtkant van te maken, dan een zestienkant, etc. De gewenste vorm van de mast kan je op de rechte zijden overtrekken en dat moet ook werken. Maar de kit bevat hout dat zelf al rond is, dus de "hoekmethode" bewaar ik maar voor een andere keer

Met de fokkemast op z'n plaats krijg je in een klap een veel beter beeld van de uiteindelijke dimensies.
Verder dus met de grote mast en de bezaansmast. Vergelijkend met andere bouwverslagen van bijvoorbeeld de 7P of de Batavia wordt op dit soort momenten toch duidelijk waarom Duyfken een makkelijker model is om te maken. De masten zijn lang zo complex niet. Geen bewegende stengen of bovenstengen, geen marsen, geen ezelshoofden, etc.
Dry-fit geplaatst vooralsnog:
Het valt vanuit deze hoek niet erg op, maar de fokkemast staat dus niet rechtop genoeg, feitelijk staan alle masten in dezelfe hoek.
Op de foto zie je ook hoe de reling voor de derde keer is afgebroken... Kleine moeite om hem nog eens te plaatsen overigens, maar toch een kleine ergernis.
Verder valt de steng van de grote mast wat te ver achterover. Ik heb dit later nog gecorrigeerd. Ik heb sowieso nog een flink stuk van de mast en de steng moeten snijden om het geheel door de opening van het lasergesneden deeltje voor de zaling te kunnen duwen. Ik vroeg me af of dat wel klopte. Maar voor het oog is het prima zo in elk geval.
Wat ook begint op te vallen is dat de kanonnen nog altijd niet geplaatst zijn. Hierin ben ik inmiddels wel erg ongehoorzaam naar de bouwbeschrijving toe!