Bouwverslag Duyfken - Kolderstok

Jullie zijn wel van mening dat (op basis van bovenstaande foto's) de romp nog te redden is :D?
Je kan ook met Hans contact opnemen. Als je de spanten te ver geschuurd hebt kan je deze misschien opnieuw bestellen. Dan is er niks verloren en je hebt een mooie ervaring opgedaan met bouwen. En als het maar 1 of 2 spanten zijn kan je over de lengte altijd een latje plakken om het op te vullen.

Zo te zien is er nog niets aan de hand wat betreft de afschuining. Ik heb even in mijn verslag gespiekt en waar je de meest linkse lijmtang ziet zitten trekt door de vorm van dit schip de huidlat een beetje naar binnen.
Je spiegel wordt waarschijnlijk een stuk smaller naar de breedte van het resin-ornament boven in de spiegel .

Bijlagen

• afschuining 1.JPG
    afschuining 1.JPG
    775,1 KB · Weergaven: 198
  • afschuining 2.JPG
    afschuining 2.JPG
    731,8 KB · Weergaven: 235
  • afschuining 6.JPG
    afschuining 6.JPG
    719,4 KB · Weergaven: 213
Laatst bewerkt:
Je zou de breedte van je spanten kunnen nameten van je tekening. Ik vermoed dat de zijkanten van het schip in het geheel ook te vlak worden. Je zou hiervoor een foto van onderen kunnen tonen waar heel de romp op staat. Op je detailfoto's is dit wat lastig te zien nu.

Je kan ook met Hans contact opnemen. Als je de spanten te ver geschuurd hebt kan je deze misschien opnieuw bestellen. Dan is er niks verloren en je hebt een mooie ervaring opgedaan met bouwen. En als het maar 1 of 2 spanten zijn kan je over de lengte altijd een latje plakken om het op te vullen.
Ja - er bestaat altijd de mogelijkheid delen opnieuw te bestellen. Mocht de reparatie dus onverhoopt niet zo uitpakken als je wenst dan kun je een seintje geven.

Vanochtend met de schuifmaat alle spanten opgemeten. De verdikte kant is nu stukje dikker/breder dan de orginele.

Dat was voor nu de bedoeling, dus goed. Uitdaging gaat worden om de verdikking vloeiend de laten overgaan in orginele dikte van de spanten.

Net een uurtje geschuurd. Het resultaat zien jullie beneden. Volgens mij zit het nu wel goed!

De overgang van de abachi latjes naar de originele spanten is naadloos geworden.

anqr8lhmqioe2.jpg

yz5xmaoc2y.jpg

w7umrbkbl7x0y.jpg

5swzctvchla9.jpg
z1yxpa2l0.jpg
Dat ziet er al goed uit.
Maar waarom nu toch je vaste dekken niet tegen elkaar gelijmd?
Dit geeft verzwakking aan het dek en de maatvoering van je roosters kloppen nu straks ook niet.

Laatst bewerkt:
Ik zag dit zo terug bij andere verslagen.
Net even gekeken, maar die zijn niet meer los te halen zonder schade. Ik zal hier op verder moeten bouwen, en eventueel wat aanpassen mochten er maatverschillen ontstaan later.

Ik zag dit zo terug bij andere verslagen.
Net even gekeken, maar die zijn niet meer los te halen zonder schade. Ik zal hier op verder moeten bouwen, en eventueel wat aanpassen mochten er maatverschillen ontstaan later.
Ik zag deze werkwijze inderdaad ook in de andere verslagen;) daarom ook voor de volgende bouwers deze waarschuwing.

Dat ziet er al goed uit.
Maar waarom nu toch je vaste dekken niet tegen elkaar gelijmd?
Dit geeft verzwakking aan het dek en de maatvoering van je roosters kloppen nu straks ook niet.
Je kunt hier met de abachi dekplankjes de naad keurig afdekken. Maar wel inderdaad even rekening houden met de afmeting van de roosters.

Mooi opgelost.
Maar ik ben nogal een pietleut dus het kan zijn dat het goed is. In onderstaande foto zie ik dat spant iets meer naar binnen staan. roze pijl. Ook zie ik daar een lichte bult naar binnen. De foto is niet helemaal 100% er recht boven genomen. Maar ik zou het toch even controleren. Ik kan me grandioos vergissen.

yz5xmaoc2y.jpg

Mooi opgelost.
Maar ik ben nogal een pietleut dus het kan zijn dat het goed is. In onderstaande foto zie ik dat spant iets meer naar binnen staan. roze pijl. Ook zie ik daar een lichte bult naar binnen. De foto is niet helemaal 100% er recht boven genomen. Maar ik zou het toch even controleren. Ik kan me grandioos vergissen.

Bekijk bijlage 352986
Je hebt gelijk, was me ook opgevallen inderdaad. Dit spantje was gebroken, en had ik voor de foto er los opgezet. Inmiddels wel weer goed verlijmt. Uiteindelijk gaat dit spantje wel weg...
De bult heb ik nog iets kunnen afvijlen.

Inmiddels heb ik de zeeg gespannen vastgezet. 2 zaken die me opvielen.
1: Punaises vind ik niet heel fijn werken. Toch best veel druk zetten (ook al zet je ze er draaiend in), en zeker op de dunne spantjes is dat soms op het randje. Dalijk maar een aantal papierklemmen bestellen.

2: Op de laatste foto (met markering) heb ik aangegeven waar ik nog net wat meer ronding wil meegeven, zie nu op de foto dat ik het nog een spantje moet verlegen (naar achter toe). Voor de rest ben ik eigenlijk erg tevreden met hoe het nu past. Zeker met de ontstane situatie van het afvlakken :D

v0ahxf53282.jpg

6e0w9qswnvle.jpg

htcc7d411tzrk.jpg

z85j16zc.jpg

Laatst bewerkt:
Back