Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Ik zit opnieuw te aarzelen of ik niet tóch voor transparant bespannen zal gaan....
 
Whoooooowwwww, die is super mooi geworden zeg!! Diepe buiging!!

Bart: je ziet hoe mooi het is, transparant, maar is natuurlijk je eigen keuze. Maak je niet druk om een plekje of weet ik wat, iedereen die bouwt weet dat niet alles perfect kan/hoeft te zijn.
 
Ik zie opeens dat je de elevons in tweeën hebt gedeeld, met ieder van de vier kleppen een eigen servo. Is vrij ongebruikelijk voor vliegende vleugels (omdat de elevons standaard rol- en hoogteroer gemixed zijn). Of ging het je erom een remfunctie te hebben? Je rudder is vast, en op deze manier kan je -door de gescheiden elevons omhoog en omlaag te zetten- een remfunctie maken, al zal het wel even uitzoeken zijn hoe groot de afzonderlijke uitslagen moeten zijn...
Of had je nog een andere overweging om de elevons te delen?
 
Ik zie opeens dat je de elevons in tweeën hebt gedeeld, met ieder van de vier kleppen een eigen servo. Is vrij ongebruikelijk voor vliegende vleugels (omdat de elevons standaard rol- en hoogteroer gemixed zijn). Of ging het je erom een remfunctie te hebben? Je rudder is vast, en op deze manier kan je -door de gescheiden elevons omhoog en omlaag te zetten- een remfunctie maken, al zal het wel even uitzoeken zijn hoe groot de afzonderlijke uitslagen moeten zijn...
Of had je nog een andere overweging om de elevons te delen?

De hoofdreden is inderdaad de remfunctie, mooi meegenomen is dat je het
vliegbeeld enigsinds kan beinvloeden b.v. bij het thermieken, flaps 2 a 3 graden naar beneden. Als je de verslagen leest in het forum over de Huhn van onze Oosterburen staan interessante opmerkingen.Zelfs de ontwerper van de Huhn is een fan van een 4 kleppen model.
 
Zelfs de ontwerper van de Huhn is een fan van een 4 kleppen model.

Ik heb het niet bekeken op het Duitse forum, maar dat verbaast me eigenlijk; als je nu bv de binenste kleppen 2 mm omlaag doet om sneller te vliegen, dan zal je toch je elevons iets omhoog moeten doen anders wordt het een duikvlucht. En daarmee is het effect van de 4 kleppen te niet gedaan. Bovendien zit je met het S-slag profiel, je kan niet ongestraft het achterlijk omlaag draaien zonder stabiliteit te verliezen.
Het is anders bij een gepijlde vliegende vleugel, want dan zitten de elevons veel verder achter het CG dan de "hoogteroer"kleppen, en de wash-up kan gemaakt worden door wat tipverdraaiïng. Maar voor een plankvleugel... tja als er mensen zijn die de praktijkervaring hebben dan zal het wel zo zijn, maar ik zie nog niet hoe.
Bovendien zie ik het Huhn als een mooiweer, weinig wind, floater (hoewel de mijne iets minder zal floaten omdat er een E-motor en dikke lipo voorin ligt). Als het waait pak ik de Flamingo of de Epsilon wel...
 
Ik heb het niet bekeken op het Duitse forum, maar dat verbaast me eigenlijk; als je nu bv de binenste kleppen 2 mm omlaag doet om sneller te vliegen, dan zal je toch je elevons iets omhoog moeten doen anders wordt het een duikvlucht. En daarmee is het effect van de 4 kleppen te niet gedaan. Bovendien zit je met het S-slag profiel, je kan niet ongestraft het achterlijk omlaag draaien zonder stabiliteit te verliezen.
Het is anders bij een gepijlde vliegende vleugel, want dan zitten de elevons veel verder achter het CG dan de "hoogteroer"kleppen, en de wash-up kan gemaakt worden door wat tipverdraaiïng. Maar voor een plankvleugel... tja als er mensen zijn die de praktijkervaring hebben dan zal het wel zo zijn, maar ik zie nog niet hoe.
Bovendien zie ik het Huhn als een mooiweer, weinig wind, floater (hoewel de mijne iets minder zal floaten omdat er een E-motor en dikke lipo voorin ligt). Als het waait pak ik de Flamingo of de Epsilon wel...

Zoals gezegd, hoofdzaak voor mij is om de geinduceerde weerstand te kunnen verhogen om bij (te) sterke thermiek, de bel te kunnen ontvluchten!
In heel zwakke thermiek kun je nog een beetje spelen met de welfkleppen
en je elevons.
We zien wel hoe het uitpakt!
 
Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels over een kraaien- resp. butterfly-stand om te remmen. Je leest inderdaad zo nu en dan over een poging in die richting. Maar dan wordt het meestal stil ... Ik heb nog nooit gelezen dat het een succes is geworden. Let wel: dit geldt enkel voor (nagenoeg) ongepijlde planken (zoals Bart ook al terecht opmerkt).

Wat ik wel vaker heb gelezen (en daar geloof ik zelf meer in, alhoewel ik ook meteen moet toegeven dat ik er geen enkele ervaring mee heb) is gewoon belachelijk veel up geven (rustig aan). Hij wordt steeds langzamer, en dan wordt de glijhoek steeds beroerder. Op een gegeven moment wordt die glijhoek zo beroerd dat we over een zakvlucht gaan spreken. Hij komt dan met 30-45-55 gr naar beneden zetten. Daar kan geen (Nederlandse) thermiekbel meer tegenop. Het lijkt erg veel op die ouderwetste thermiekrem op vrije vlucht en bestuurde gewone staartzwevers: een pendel-stabilo dat een uislge van 45-55 gr up kan maken.

Voorzichtig en op ruime hoogte uitproberen en afregelen die kraaienstand.

Dirk.
 
...gewoon belachelijk veel up geven (rustig aan). Hij wordt steeds langzamer, en dan wordt de glijhoek steeds beroerder.

Klopt. Mijn Geier was daar heel goed in (maar ja die had van zichzelf ook al niet zo'n beste glijhoek...) Veel vliegende vleugels willen niet echt overtrekken (behalve vanuit oversnelheid). De toestellen van Jim Marske waren er beroemd om. De Amerikanen noemen deze vliegtoestand "mush mode".
Mogelijk wel geschikt om uit een bel weg te komen, maar niet om de laatste meters naar je landing te zakken; om weer normaal te kunnen sturen moet er eerst weer wat snelheid aangeprikt worden... dus niet laag uitproberen.
 
Mogelijk wel geschikt om uit een bel weg te komen, maar niet om de laatste meters naar je landing te zakken; om weer normaal te kunnen sturen moet er eerst weer wat snelheid aangeprikt worden... dus niet laag uitproberen.
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in.

Overigens realiseer ik me dat bij butterfly op een 'plank' meestel een ongelijke spanwijdte van de flaps wordt gebruikt. Grofweg 1/3de flap, en 2/3de 'rolroer' (om het in staartzweverterminologie uit te drukken).
Dan hou je op de buitenste elevons wat meer autoriteit over om te sturen.
 
Back
Top