Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Foto:
240.000 / (50^3) = 1 zei:Kun je mij deze som uitleggen, deze formule ken ik niet.
Lijkt me leuk om mijn boten een te wegen en er dan die som op los te laten
Wout,
Stiekemerd, heb jij ergens volume er bij zitten snoepen dan?
op de Damen site staat 240 ton = 240.000 / (50^3) = 1,92 kg
haha![]()
Kun je mij deze som uitleggen, deze formule ken ik niet.
Lijkt me leuk om mijn boten een te wegen en er dan die som op los te laten
Ja dat heb ik er ook staan, volgens de spreadsheet komt er 1.90 uit. Maar komt niet overheen dus... :razz: of komt dit door drijfvermogen van het hout...
Ad: BRT is een maat voor het laadvermogen, een verhouding van scheepsgewicht en lading 50:50 is voor een zeesleper veel voorkomend.
Dit is nu allemaal geschiedenis, na 1969 is een andere definitie, de tonnenmaat, ingevoerd. Die maakt het alleen nog maar moeilijker, want dat is in wezen een dimensieloos getal, dat dus ook niets met de waterverplaatsing of deplacement te maken heeft.Gross register tonnage is not a measure of the ship's weight or displacement and should not be confused with terms such as deadweight tonnage or displacement.
gewicht boot = gewicht origineel / schaal^3
Aangezien het gewicht van jouw boot in kg is zal dit bij het origineel ook moeten doen dus 240 ton = 240.000 kg
Snappie?
Eh, neeh, WoutER. Deze formule berekent het volume van de romp. Of je nou hout, pindakaas of graniet gebruikt; het volume en dus het drijfvermogen blijft altijd hetzelfde.
Dus of Damen zit ernaast, of je waterlijn staat verkeerd, of de romp is niet volgens het juiste spantenplan.
Ik denk het laatste aangezien je dit zelf hebt getekend en waarschijnlijk dus te 'volle' spanten.
Gr.
Pim
NRT is lijkt me na wat Ad gezegd heeft de bunker capaciteit: water en olie