Als nieuweling op modelbouwforum.nl heb ik besloten een bouwverslag bij te houden van mijn nieuwe project, de bouw van een Fast Response Cutter, gebouwd door Damen/Bollinger en gebaseerd op type Stan 4708.
Mijn ervaring met modelbouw is o.a. de bouw van de Smit Rotterdam, een boot waar vele ambitieuze bouwers en liefhebbers van werkschepen wel eens naar hebben gekeken of gebouwd.
Voor de bouw van de Smit Rotterdam, en dan met name m.b.t. tips voor inbouw van apparatuur, het aanbrengen van balans en andere zaken heb ik dit forum veelvuldig bezocht. Het is dan ook leuk om eens wat toe te voegen.
De bouw van de Smit Rotterdam heeft heel wat pauzes gekend en ik heb hier dan ook geen verslag van.
Wel heb ik wat afbeeldingen die mogelijk een inspiratie kunnen zijn voor andere bouwers. Zoals gezegd heb ik met name over de stuurinrichting en de balans wat vraagtekens gehad. De boot was bij lange na niet stabiel.
Door het laag aanbrengen van balans gebaseerd op 5 grams balanceergewichten, opgehaald bij de sloop, was dit ineens geen probleem meer. Het waren wel veel gewichten, 3 kilo dus ongeveer 600 gewichtjes, maar het ging perfect in de Smit Rotterdam.
Bijgaand wat foto's ter vermaak. Later volgt informatie over de bouw van de FRC.
Mijn ervaring met modelbouw is o.a. de bouw van de Smit Rotterdam, een boot waar vele ambitieuze bouwers en liefhebbers van werkschepen wel eens naar hebben gekeken of gebouwd.
Voor de bouw van de Smit Rotterdam, en dan met name m.b.t. tips voor inbouw van apparatuur, het aanbrengen van balans en andere zaken heb ik dit forum veelvuldig bezocht. Het is dan ook leuk om eens wat toe te voegen.
De bouw van de Smit Rotterdam heeft heel wat pauzes gekend en ik heb hier dan ook geen verslag van.
Wel heb ik wat afbeeldingen die mogelijk een inspiratie kunnen zijn voor andere bouwers. Zoals gezegd heb ik met name over de stuurinrichting en de balans wat vraagtekens gehad. De boot was bij lange na niet stabiel.
Door het laag aanbrengen van balans gebaseerd op 5 grams balanceergewichten, opgehaald bij de sloop, was dit ineens geen probleem meer. Het waren wel veel gewichten, 3 kilo dus ongeveer 600 gewichtjes, maar het ging perfect in de Smit Rotterdam.
Bijgaand wat foto's ter vermaak. Later volgt informatie over de bouw van de FRC.