De onderkant van de romp is dicht en het is wel een mooi moment om even te kijken naar mijn 'lessons learned'.
Vanaf foto's heb ik initieel de vorm berekend en een prototype gemaakt en deze had toen al een aardige vorm. Het design is daarna verder uitgewerkt en aan de hand hiervan de nieuwe spanten gemaakt en de duct tape versie gebouwd.
Op dat moment besefte ik dat het voordek bij het origineel wat hoger opliep en dat dit enige invloed had op de spanten. Ongeduldig als ik ben even snel de betreffende spanten opgehoogd.
Tevens kwam ik erachter dat de werkelijke afmeting niet van het dekpunt maar vanaf de voorpunt moest worden gemeten. Kiel gewoon maar korter gemaakt zonder verder iets aan te passen.
Sommige foto's van het origineel leken een scherpe (schuin oplopende) boeg te tonen. De boeg dus op gevoel maar iets verder laten oplopen (punt komt verder naar voren) en mijn beste referentie genegeerd. Ook nog de V shape wat aangepast want dat leek me iets mooier.
Kortom, een hoop aanpassingen achteraf zonder nog na te meten/door te rekenen. Een fatale fout! Krommingen lopen anders, maten kloppen niet meer, het dek komt niet uit.
Het resultaat: Al mijn gedane aanpassingen werden tijdens de bouw weer opgevuld, afgesneden, etc. Daarmee kwam ik weer verdraaid dicht bij mijn oorsprokelijke ontwerp.

Het had wat frustratie gescheeld als ik dus alles opnieuw had berekend of als ik had vastgehouden aan mijn oorspronkelijke ontwerp.
Verder kreeg ik een tip op dit forum (1e pagina) om een plug te maken en dan te lamineren.
Dit had mijn leven waarschijnlijk een stuk makkelijker gemaakt en mijn on the fly aanpassingen hadden daar minder impact gehad. Tenslotte kan je veel weer goedmaken met plamuur

Het ontbreekt mij aan ervaring m.b.t. het maken van een plug maar zonder bouwtekening zou ik voor het volgende project op die manier werken omdat dit meer ontwerpflexibiliteit biedt.
Grote stappen snel thuis... de zijkanten heb ik uit 1 stuk triplex gemaakt. De buiging zet echter zo veel kracht op de romp dat ondanks de versterkingen toch een beetje kromming onstond in de kiel. Ook met dit type model zou ik nu kiezen voor smallere beplanking. Het werkt makkelijker, is daarmee ook beter op maat te maken en voorkomt vervorming door te grote krachten.
Nu weet ik dat dit niet voor iedereen geldt maar voor mij zeker wel.
Het resultaat tot nu toe (het dek ligt er los op):