Het oog wil ook wat.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
precies, ik heb nog een edit toegevoegd dat de heren geleerde het er nog niet over eens zijn. Maar ik denk dat de Hollanders hun tijd vooruit waren en dat ze begin 17de eeuw er al wel opzaten. Net als de loze stag op de Hollandse oorlogsschepen voor 1660. Een uitvinding die al gebruikt werd, maar pas later bekent en opgetekend werd.Het oog wil ook wat.![]()
![]()
Dank je Piet. Deze info is waardevol en bruikbaar.Om blokken onder de mars te hangen zijn verschillende mogelijkheden, ik doe het bijna altijd met een strop aan een oogboutje, waarna ik een gaatje boor onder in de mars, maak het oogboutje op maat en lijm het in het gaatje met ca-lijm.
Hier vind je een eenvoudige manier om een gestropt blok te maken op kleine schaal; https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-2
Hier kun je zien hoe Erik het doet aan de marsen van zijn Bounty, met een strop en een spietje; https://www.modelbouwforum.nl/threads/hmav-bounty-1-48-artesania-latina.279415/page-21 (post 406)
Succes met je keuze.
Er zijn vast wel mensen hier die je daar mee kunnen helpen Clemens, want er zijn heel wat Batavia bouwers en verslagen. Zelf ben ik niet zo goed op de hoogte van Hollandse Modellen omdat ik meestal Engelse schepen bouw. Er zit toch wel een tuigplan in de bouwkit, waar de blokken ook op staan met hun lopend tuig? En anders even afwachten tot iemand met verstand van zaken je verslag leest. Of even contact op nemen met Kolderstok.Dank je Piet. Deze info is waardevol en bruikbaar.
Wat ik eigenlijk ook graag weet welke blokken met welk doel onder de marsen/zalingen hangen.
1 weet ik en is ook uitgelegd in een paar posts terug. Om de steng te hijsen.
Maar verder kan ik nog niet echt wat vinden. Helaas.
Ik ben zelf ook bezig met de zeilen voor Batavia en deze tekening maakt veel duidelijk, bedankt voor de post.Er komen geen blokken bij een Hollander onder de zalingen te hangen. In die tijd werden de blokken aan de lus van de stag bevestigd. En dan voor de gordingen en toppenanten. Aan het ezelshoofd kwamen blokken om de steng te hijsen en over het ezelshoofd de vallen.
Vanaf hier kan je zien hoe en wat:
Ik heb er nu 8 klaar. Krijg na 2 stuks kramp in de handenschiet niet op. 4 per dag is maximum. Komt doordat het inderdaad erg klein is.
Maar hoef er 2 minder te maken. Heb namelijk na bestuderen museumstuk een tijd geleden ontdek dat er 2 buikgordings minder opzaten
![]()
Moet nog alleen het startpunt van de buikgordings aanpassen. Dit begint niet aan de nokgording maar aan de buitenste buikgording of aan de mast. Maar dat ontdek ik wel
Dank je Stephan, dit is hele nuttige info. De bevestiging aan de stag daar kom ik denk ik wel uit.Er komen geen blokken bij een Hollander onder de zalingen te hangen. In die tijd werden de blokken aan de lus van de stag bevestigd. En dan voor de gordingen en toppenanten. Aan het ezelshoofd kwamen blokken om de steng te hijsen en over het ezelshoofd de vallen.
Vanaf hier kan je zien hoe en wat:
Ik heb er nu 8 klaar. Krijg na 2 stuks kramp in de handenschiet niet op. 4 per dag is maximum. Komt doordat het inderdaad erg klein is.
Maar hoef er 2 minder te maken. Heb namelijk na bestuderen museumstuk een tijd geleden ontdek dat er 2 buikgordings minder opzaten
![]()
Moet nog alleen het startpunt van de buikgordings aanpassen. Dit begint niet aan de nokgording maar aan de buitenste buikgording of aan de mast. Maar dat ontdek ik wel
Als ik je goed begrijp, lus je deze eerst aan de stag, totaal 4 of 6, en langs de zalingen tot er onder, en dan plaatsen we de mars over alles heen.kijk eens in deze:
Ashley's book of knots laat zo'n beetje alles zien hoe iets bevestigd word. Pagina 521 knoop 3148 heb ik gebruikt. omdat die makkelijk is en op deze schaal onder de mars zie je bijna niet hoe het eraan zit. Op die manier bevestig je ze er snel op.
Samen met de foto's uit het topic van Stephan wordt me wel alles veel duidelijker.Wat tekeningetjes gevonden.
Aan mars en zalingen wordt inderdaad precies niet veel vastgemaakt
Maar in de mars zijn wel gaten voorzien om touwwerk door te laten.
Bekijk bijlage 625127Bekijk bijlage 625126
Hee Stefan. Ik las het ook erg nuttig dit. Weet je toevallig ook hoe dit gaat bij de hogere zalingen? Waar niet zo'n lus zit? Vroeg ik mezelf af. Zijn hier ook dit soort tekeningen van? Alvast bedankt voor je reactie.Ik ben zelf ook bezig met de zeilen voor Batavia en deze tekening maakt veel duidelijk, bedankt voor de post.
Moet ik opzoeken of ik daar ook tekeningen van gemaakt heb. Heb indertijd een compleet tuigplan samengesteld. Dus het moet erbij zitten. Ik heb het al een tijdje niet in de handen gehad, maar ik zal het zoeken en posten. Wellicht heb je er iets aan. Het zijn immers vergelijkbare schepen uit een zelfde tijd en de Prins Willem en Batavia zijn allebij handels schepen van de VOC. Dus denk dat de tuigage bijna identiek moet zijn geweest.Hee Stefan. Ik las het ook erg nuttig dit. Weet je toevallig ook hoe dit gaat bij de hogere zalingen? Waar niet zo'n lus zit? Vroeg ik mezelf af. Zijn hier ook dit soort tekeningen van? Alvast bedankt voor je reactie.