Oef, Karel, ik zou maar niet op het vijvertje bij Nieuw Heeten gaan varen. Daar staat een ijzeren paal in het midden die zelfs voor ABS schepen magnetisch werkt (Op een of andere manier zijn vrijwel al mijn schepen met dat rotding in aanraking gekomen.) Met zo'n magneetstrip aan boord ben je helemaal 100% zeker van een confrontatie met die paal...
Over de mixers: Ik heb een Graupner MX16 Hott, daar heb ik de ervaring mee opgedaan.
Kanaal 3 is het gas van de middenmotor. (Speed 500 voor sluip- en patrouillevaart)
Kanaal 2 is het gas van beide buitenste motoren (2 x Robbe Roxy weet-ik-veel, geen zin om het na te kijken want de boot staat in de garage, het sneeuwt buiten en ik ben een watje).
Ik heb kanaal 3 als master en kanaal 2 als slave aangemerkt.
Maar: kanaal 2 zover teruggeschroefd dat die Roxy's (alleen vooruit, want de regelaars zijn vliegregelaars, dus alleen vooruit) pas beginnen te werken als ik de knuppel van kanaal 2 bijna tot max vooruit beweeg. Ik heb dus het nulpunt verlegd.
Als ik met kanaal 3 patrouillevaart-snelheid vaar en ik wil plotseling accelereren, duw ik de knuppel van kanaal 3 max vooruit en de Roxy's gaan meedoen. In die 20% knuppelweg die ik nog over heb zit redelijk wat ruimte om de Roxy's te laten varieren in toeren.
Voordeel is ook dat ik bij een noodstop op volle snelheid maar één knuppel naar achteren hoef te rukken en dan gaat de Speed 500 in de achteruit en de Roxy's staan stil. Da's bijzonder fijn, want bij mijn vorige "Schnellboot-zender" moest ik bij een noodstop twee dingen doen: kanaal 3 naar achteren rukken en een draaiknop bovenop de zender van max links naar max rechts draaien. Daar zaten de Roxy's op. En dat kostte tijd. Gevolg: confrontatie met de inmiddels beruchte magnetische paal...

Dit hele mix-gebeuren kan ik uitzetten door middel van een (in het menu aangewezen) schakelaar.
Op die manier kan ik, met de mixer op "uit" in een haven prima manoeuvreren door de Roxy's langzaam vooruit te laten draaien, de Speed 500 achteruit en met m'n roeren te spelen. Zo kan ik op de plaats draaien, iets wat je niet zo verwachten voor zo'n lang, smal scheepje.
Maar goed, ik weet niet of die Turnigy-zender al die opties heeft...