Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Heb wel even rondgekeken op internet. Maar daar gebeurt bijna alles in de USA.
Zijn er in Nederland ook Wizkids die dat voor mij erop kunnenzetten? Een Navigatie apparaat updaten lukt me nog wel. Maar of ik dat ook met een zender aandurf? Nee nu nog niet. Alles is nog veel te nieuw voor mij. Dit is mijn eerste progammeerbare zender. Overigens heb ik de laadkabel klaar, het lampje op de lader brandt dus ik neem aan dat de zender nu geladen wordt.


Er zijn ook op dit forum wel van die wizzkids. Anders even een oproepje plaatsen in "gevraagd".
 
nou nou..... ik wilde eigelijk alleen maar vragen hoe ik 2 kanalen mix.. nou ja mixen..
Meer van dat bij half gas van het ene kanaal de andere motor op het andere kanaal ook meegaat op denzelfden stick dus heh :)

Dat zelfde effect kun je toch ook krijgen als je een Y kabeltje van je ontvanger
naar de vaartregelaar/motoren maakt. Of wil je ze volledig onafhankelijk laten draaien? Het schijnt ook met een relais te kunnen. Daar is in dit draadje al over geschreven.
 
Dat zelfde effect kun je toch ook krijgen als je een Y kabeltje van je ontvanger
naar de vaartregelaar/motoren maakt. Of wil je ze volledig onafhankelijk laten draaien? Het schijnt ook met een relais te kunnen. Daar is in dit draadje al over geschreven.

Nee zo niet, dat wist ik wel, daar kan ik ook de Vtail mixer voor gebruiken.

Ik bedoel, laten we zeggen: de motoren op channel 4 pas mee gaan draaien als ik bijna vol gas geef op de motor op channel 2.

dus middenmotor op 1 kanaal en de 2 buitenste op het andere kanaal maar alles moet niet gelijktijdig gaan draaien
 
Nee zo niet, dat wist ik wel, daar kan ik ook de Vtail mixer voor gebruiken.

Ik bedoel, laten we zeggen: de motoren op channel 4 pas mee gaan draaien als ik bijna vol gas geef op de motor op channel 2.

dus middenmotor op 1 kanaal en de 2 buitenste op het andere kanaal maar alles moet niet gelijktijdig gaan draaien


Ik wil dat met onderstaande schakelaar doen. Alle motoren op 1 kanaal. (Throtle) .Maar de middelste motor appart kunnen inschakelen via een wipschakelaar op de zender naar bv. (kanaal 2 op de ontvanger) die op zijn beurt weer de Turnigy inschakelt en zo nummer 3 laat mee draaien De vaartregelaar van de 3e motor zo afstellen dat ie rustig inkomt maar uiteindelijk vol mee gaat draaien. Alles regelen via de kabeltjes die van de ontvanger naar vaartregelaars lopen. Dus niet de stroomdraden schakelen.
Het is nog theorie maar volgens mij moet dit lukken.

Turnigy Receiver Controlled Switch
 
Heeft die Turnigy geen vrije mixers?
Dan kun je dat netjes elektronisch instellen.
Programmeren is dan ook niet zo'n punt.
Het kanaal wat je als " master" wil gaan gebruiken instellen - Slave-kanaal instellen - op het slave-kanaal de middenstand voor 80% uit het midden zetten.
Klaar.
 
Heeft die Turnigy geen vrije mixers?
Dan kun je dat netjes elektronisch instellen.
Programmeren is dan ook niet zo'n punt.
Het kanaal wat je als " master" wil gaan gebruiken instellen - Slave-kanaal instellen - op het slave-kanaal de middenstand voor 80% uit het midden zetten.
Klaar.

Heer Roel, zover was ik al (bijna) op m'n Futaba..master & slave werkt redelijk alleen dat 80% uit 't midden.. heb jij enig idee hee ik dat doe dan?
 
Heeft die Turnigy geen vrije mixers?
Dan kun je dat netjes elektronisch instellen.
Programmeren is dan ook niet zo'n punt.
Het kanaal wat je als " master" wil gaan gebruiken instellen - Slave-kanaal instellen - op het slave-kanaal de middenstand voor 80% uit het midden zetten.
Klaar.

Hallo Roel
Is de master dan zeg maar de throtlle en wordt een willekeurig aanwijsbaar kanaal dan de slave? En die slave moet ik dan op bv. 80% zetten? Ik heb al wel iets in de gebruiksaanwijzing zien staan over master en slave. Zal er eens mee bezig gaan. Snap nog niet helemaal hoe dat dan functioneerd.

foto's (Magneetdek)
full

Ik heb trouwens de magneten tussen het dek en het dummydek op de plaats zitten, inderdaad is het nu 'Kloenk 'en het zit vast. Is een prima idee.
full


Gr.Karel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oef, Karel, ik zou maar niet op het vijvertje bij Nieuw Heeten gaan varen. Daar staat een ijzeren paal in het midden die zelfs voor ABS schepen magnetisch werkt (Op een of andere manier zijn vrijwel al mijn schepen met dat rotding in aanraking gekomen.) Met zo'n magneetstrip aan boord ben je helemaal 100% zeker van een confrontatie met die paal...;)

Over de mixers: Ik heb een Graupner MX16 Hott, daar heb ik de ervaring mee opgedaan.
Kanaal 3 is het gas van de middenmotor. (Speed 500 voor sluip- en patrouillevaart)
Kanaal 2 is het gas van beide buitenste motoren (2 x Robbe Roxy weet-ik-veel, geen zin om het na te kijken want de boot staat in de garage, het sneeuwt buiten en ik ben een watje).
Ik heb kanaal 3 als master en kanaal 2 als slave aangemerkt.
Maar: kanaal 2 zover teruggeschroefd dat die Roxy's (alleen vooruit, want de regelaars zijn vliegregelaars, dus alleen vooruit) pas beginnen te werken als ik de knuppel van kanaal 2 bijna tot max vooruit beweeg. Ik heb dus het nulpunt verlegd.
Als ik met kanaal 3 patrouillevaart-snelheid vaar en ik wil plotseling accelereren, duw ik de knuppel van kanaal 3 max vooruit en de Roxy's gaan meedoen. In die 20% knuppelweg die ik nog over heb zit redelijk wat ruimte om de Roxy's te laten varieren in toeren.
Voordeel is ook dat ik bij een noodstop op volle snelheid maar één knuppel naar achteren hoef te rukken en dan gaat de Speed 500 in de achteruit en de Roxy's staan stil. Da's bijzonder fijn, want bij mijn vorige "Schnellboot-zender" moest ik bij een noodstop twee dingen doen: kanaal 3 naar achteren rukken en een draaiknop bovenop de zender van max links naar max rechts draaien. Daar zaten de Roxy's op. En dat kostte tijd. Gevolg: confrontatie met de inmiddels beruchte magnetische paal...:(
Dit hele mix-gebeuren kan ik uitzetten door middel van een (in het menu aangewezen) schakelaar.

Op die manier kan ik, met de mixer op "uit" in een haven prima manoeuvreren door de Roxy's langzaam vooruit te laten draaien, de Speed 500 achteruit en met m'n roeren te spelen. Zo kan ik op de plaats draaien, iets wat je niet zo verwachten voor zo'n lang, smal scheepje.

Maar goed, ik weet niet of die Turnigy-zender al die opties heeft...
 
Oef, Karel, ik zou maar niet op het vijvertje bij Nieuw Heeten gaan varen. Daar staat een ijzeren paal in het midden die zelfs voor ABS schepen magnetisch werkt (Op een of andere manier zijn vrijwel al mijn schepen met dat rotding in aanraking gekomen.) Met zo'n magneetstrip aan boord ben je helemaal 100% zeker van een confrontatie met die paal...;)

Ik heb ook al gedacht om geen magnetische mijnen aan boord te nemen.
Ontploffen misschien wel spontaan. Zal maar dieptebommem nemen.
En voor paaltjes van metaal en/of hout ben ik sowieso al allergisch,
maar dat heeft meer met mijn bijbaantje als uitvaartchauffeur te maken.
 
Op die manier kan ik, met de mixer op "uit" in een haven prima manoeuvreren door de Roxy's langzaam vooruit te laten draaien, de Speed 500 achteruit en met m'n roeren te spelen. Zo kan ik op de plaats draaien, iets wat je niet zo verwachten voor zo'n lang, smal scheepje.
Maar goed, ik weet niet of die Turnigy-zender al die opties heeft...

Er begint me nu iets te dagen.
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft de SKyFly 9x een stuk of 7 mix mogelijkheden. Masters zijn de vier hoofdkanalen. Drie kanalen kunnen als slave worden ingezet. Ik heb de servo voor de hulproeren al via de E-Point instelling op de zender kunnen afstellen. (Lurssen)
Dat was een van de redenen om een andere zender te kopen. Master en slave zal me nu ook wel lukken. Of je het gelooft of niet de FlySky 9X is een zeer complete zender. Alleen het baasje weet nog niet helemaal hoe compleet.

Ik wil gaan varen op de twee buitenmotoren en de middelste motor gebruiken voor zeg maar de sprint. De twee buitenmotoren via een relais of misschien wel via een mix indien nodig tegen elkaar in kunnen laten lopen zodat de S100 kan draaien op de plaats. De vaartregelaars die ik heb kunnen alle drie voor en achteruit.
 
Ik wil gaan varen op de twee buitenmotoren en de middelste motor gebruiken voor zeg maar de sprint. De twee buitenmotoren via een relais of misschien wel via een mix indien nodig tegen elkaar in kunnen laten lopen zodat de S100 kan draaien op de plaats. De vaartregelaars die ik heb kunnen alle drie voor en achteruit.

Oke, da's net andersom als bij mij. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, het principe blijft hetzelfde. Alleen de truc om daarnaast je buitenmotoren óók nog eens tegengesteld te laten lopen... Dat wordt puzzelen.
Zoals hierboven gezegd: als het uiteindelijk niet lukt is het geen probleem; met de combinatie middenmotor achteruit en beide buitenmotoren vooruit kan ik prima "op de plaats" manoeuvreren. Je moet het alleen "op z'n egeltjes" doen. Dus: héél voorzichtig.
 
Maar goed, ik weet niet of die Turnigy-zender al die opties heeft...

Met ER9x software kun je vrijwel elke mix die je kan bedenken invoeren. Die firmware is nog flexibeler dan de gemiddelde politicus. :mrgreen:

Geen idee hoe het zit met de standaard firmware, daar heb ik nooit mee gewerkt, de zender was al aangepast naar ER9x door de verkoper.
 
Grote verschil met de politicus is dat de op de zender ingestelde mix alleen verandert als je er zelf aan gaat prutsen, bij een politicus kan de stemming binnen 1 minuut veranderen zonder dat er enige aanwijsbare oorzaak is...
 
Met ER9x software kun je vrijwel elke mix die je kan bedenken invoeren. Die firmware is nog flexibeler dan de gemiddelde politicus. Geen idee hoe het zit met de standaard firmware, daar heb ik nooit mee gewerkt, de zender was al aangepast naar ER9x door de verkoper.

Op mijn zender zit nog de originele software. ER9X kan er wel worden opgezet maar dan moet er wel iets meer gebeuren. Onderstaande firma levert een stukje hardware waarmee je een verlicht display en een USB aansluiting (via stekkertjes) omruilen kunt laten werken.

https://parkeflyer.com/transmitters/programmer.html?virtuemart_product_id=26

Dan is het ook nog belangrijk welke processor in de zender zit. Bij de ene moet er iets gesoldeerd worden bij de ander niet. Iemand uit onze vriendengroep heb ik de links toe gestuurd en hij denkt dat hij het voor mij wel kan fixen.
Helaas is de hardware tijdelijk out of order en het kan nog wel even duren voor dat er geleverd wordt. Zou gauw het kan bestel ik het pakketje.
Onderstaand de link naar de software en eprom toestanden.

9x Firmware Update Links

Als er toch geen internet was hoe zou de wereld er dan uit zien?
En dat in nog geen 20 jaar. Elke keer weer ongelofelijk.
___________________________________________________
Leu Oet Twente Leuke Leu
 
Laatst bewerkt:
Hoe hebben jullie bouwers eigenlijk het voordek aan de romp waterdicht bevestigd?
Zag een scharnieroplossing van Puffin. Twijfel of ik de constructie verlijmen zal of toch demonteerbaar maak.
Ik wil proberen om de torpedoluiken werkend te maken en ook het kanon op het voordek draaibaar te maken.
Dan moet ik er wel bij kunnnen bij panne. Mocht iemand er detail foto's van hebben graag. Hetzij in een PB of op het forum.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een testvaart met de S-10 ging heel ok eigenlijk :)
motoren werden wat aan de warme kant maar dat komt omdat er iets te grote schroeven achter hangen.

full


filmpje:


gisteren met de s26 wat ook erg aardig ging, dat was echt de maiden voyage van deze :)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag tijd voor de eerste patrouillevaart van S139 van dit jaar...
Afvaart vanuit de bunker:
full


...en de draai naar volle zee:
full


Eenmaal buitengaats gaat het gas erop: kruissnelheid.
full


En dan, dicht bij het doel, gaan de gashendels helemaal naar voren:
full


En na het lanceren gaat het roer stuurboord aan boord.
full


In de haven wacht een Schnapps, dus blijft het gas er nog maar even op:
full


Filmpjes staan in de wachtrij bij meneer Joetjoep:
l9VwRIyi8DE[/media] S139 im Angriff 190413 - YouTube

[media=youtube]p_P4L_Sjk7A[/media]

[media=youtube]9432NKYUB_M[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top