Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

p1150229f.jpg


p1150230.jpg





[
p1150228.jpg


p1150227.jpg


p1150238ge.jpg




p1150236.jpg


p1150235.jpg


p1150233.jpg


p1150234.jpg
 
Very neat drivetrain, Balrog!
Do you want to use the plastic Italeri props in the water?
Are you not afraid that they will be destroyed within a few minutes?
 
Even een PBtje gestuurd naar onze vriend Kootstranovski.
Ook daar is het al een tijdje stil.
Bevalt me niet... Iemand anders nog contact met hem?

@Christian
I send a personal message to our friend Kootstranovski.
I'm a bit worried... You had intense contact with him: Do you know something about his circumstances?
 
@Roel

elements must withstand,
upholders keeps wirily tube on that will be pivoted bank
Besides, first model had tests of engines on water

[URL="
- Schnellboot 3[/URL]
[URL="
- Schnellboot próba si?owni[/URL]
[URL="
- Schnellboot próba si?owni cz??? 2[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
I am more worried about the extremely high pich of the Italeri propellers, together with a big blade surface. Most likely the motors wil heat up verry quickly.
 
Bij "C" een 3Watts versterkertje besteld, en in afwachting van dit ding en een speakertje de onderzijde van de Kalotte van gaten voorzien.
Ook de "vlonder" op de commandobrug helemaal uitgeboord en -gesneden, zodat er wat meer opening komt om geluid door te laten.
De achterzijde van de radiohut is nu ook voorzien van gaten. Deze worden straks gecamoufleerd door een fijn net er overheen. Tevens komen daar de trapjes voor en wat andere "prullen".
Zodoende is er wat ruimte en een "koker" om geluid door te laten.
 
Balrog,

Verry nice system, my compliments! I have a box full of those servohorns, so they can still be of use! Do you operate the servo manually? If you place a servo-slow unit between the receiver and the servo you can achieve a nice realistic and linear movement.
 
Balrog: Beautiful indeed! Well done.

Gisteren al sniffend, hoestend en niezend wat zitten experimenteren met geluid. Uiteindelijk is het toch geluidsmodule van "C" geworden, dus zonder zeemeeuwen en watergeklots.
Aangesloten op de middenmotor voor aansturing van het toerental en voeding krijgt hij van de accu voor de buitenmotoren. Interessant neven-effect:
als ik nu langzaam achter geef op de middenmotor heb ik plotseling tóch een scheepshoorn. De harmonischen van de motor oscilleren via de IC's van de regelaar een quadrofonische impuls naar de geluidsmodule die daar (in de NE 555) een vreemdsoortig galvanisch soepje van koken. (of zoiets)
Het resulteert in ieder geval in een geluid als van een scheepshoorn.
Schroef ik het toerental (nog steeds in de achteruit) wat op, gaat de scheepshoorn langzaam maar zeker weer over in de scheepsdiesel.

Paul: Prima speakertjes overigens! Eéntje is voldoende: is nu vastgemaakt onder de bodemplaat onder de kalotte. De brugopbouw fungeert als klankkast en dat geeft een uitstekend geluidje. Mijn dank grenst aan hondsdolheid.
 
Hoi Roel,

Dat is mooi, twee voor de prijs van één! :banana:

Om je electrolytisch gekoppelde geharmoniseerde bipolaire tegentrillingen wat af te zwakken kun je een Elco (Electrolytische condensator, oftewel zo'n tonnetje met twee pootjes...) over de voedingsspanning van de diesel zetten. Dat vlakt de door je regelaar opgewekte spanningspieken op de voeding (want dat zijn het) wat af zodat die scheepshoorn z'n mond gaat houden, of op z'n minst minder wordt. Ik schat dat een elco van 220 uF effect zou moeten hebben. Je kunt hem zo vastschroeven op de klemmen van de voeding op de diesel print(s), wel plus op plus, min op min ....anders krijgt je boot ook nog een selfdestruct functie erbij .. :|

PS, Straks eens kijken of een MTB ook dienst kan doen als ijsbreker..!
 
Laatst bewerkt:
Ai lex had dat nou niet gezegd, vond het idee van een waarschuwing wel prettig, hoopte alleen dat die harmonische toeter ook op de vooruit kwam te zitten, kunnen we een beetje ruimte maken op het water.
 
Zo nu even afgezaagd klinken

FOTO's Roel, FOTO's, hehehehehe
Of FILMPJE (nee niet Paul de Leeuw), kunnen we genieten van die mooie sirene van jou

btw je dankbaarheid grenst aan hondsdolheid, ach een BB :proost: bij de volgende Amersfoortse vaardag(en)
is voldoende hoor, nodigen we Lex ook uit kunnen jullie heerlijk over Quadrofonische Bipolaire Tegentrillingen filosoferen

Hoi Roel,
Je kunt hem (edit de ELCO) zo vastschroeven op de klemmen van de voeding op de diesel print(s), wel plus op plus, min op min ....anders krijgt je boot ook nog een selfdestruct functie erbij .. :|
Waarom zou hij dat doen Lex, Roel wil zowiezo al een rookgenerator inbouwen (al geeft deze maar even een korte mooie gele wolk, en je boot is gratis van binnen geschildert. :rolling::rolling:
(Meerdere elco's zouden natuurlijk wat langer rook kunnen geven)
 
Laatst bewerkt:
Nou, lekker hoor... Het vertrouwen in mijn stuurmankunsten is weer 100% aanwezig! Mag ik de heren erop wijzen dat IK geen boeg heb die verfrommeld is door stapstenen of ander vastgoed? Dank u wel...
Ondertussen de 20mm op het voordek een duurtest laten ondergaan:
met behulp van een servotester het ding 2 uur lang onafgebroken op diverse snelheden van 9 uur tot 3 uur laten baksen... Geen problemen.

En plannen gemaakt om de verlichting m.b.v. een elektronische schakelaar van "C" te gaan bedienen.

Deze
191779_BB_00_FB.EPS.jpg
dus.
Ik had tenslotte nog een kanaaltje over, dus....
 
Hallo allemaal en Roel in het bijzonder.
Het klopt dar het inderdaad een tijdje stil is geweest van uit het hoge Noorden.
De bouw ligt momenteel helemaal stil,zeg maar vanaf de vaardag. Het gaat niet goed met de gezondheid en ik wordt aanstaande donderdag maar weer eens aan de oude rug geholpen.Het is niet mogelijk voor me om ook maar wat te doen met het bouwen en ook m,n linkerhand doet moeilijk met de fijne coordinatie. Dus alles maar even in de rust en donderdag afwachten.Ik hoop dat ik in ieder geval weer rechtop kan zitten en b.v. een uurtje kan prutsen. Ik zag dat je Christian ook al had opgeroepen en inderdaad we hebben veel contact.Heeft hij nog niet gereageerd?? Hij zal voor mij de badkuip op het voordek vergroten zodat er een figuurtje in kan.De tekening hiervoor kun je bestellen bij Robert Palmacci die dit allemaal heeft uit gevogeld. Dus dat komt wel goed.Ik zit toch nog ongeveer dagelijks te kijken op het forum en blijf me verbazen wat jullie allemaal aan extra's er in bouwen. PRACHTIG!!!! Bedankt Roel dat je aan me hebt gedacht en het is ook wel een beetje mijn fout om jullie niet te informeren. Maar dan denk ik weer van,ik hoef niet iedereen te vermoeien met m,n kwaaltjes. MAAR ik beloof beterschap en zal jullie op de hoogte houden van hoe het gaat en wel speciaal na donderdag.
Nogmals bedankt en tot horens. Harry.
 
Hallo Harry.
Fijn om weer eens iets uit Ljouwert te horen... Minder fijn om te lezen dat het niet zo goed met je gaat. Sterkte en beterschap! Er zijn belangrijker dingen dat een stelletje Schnellbootfanaten... je gezondheid bijvoorbeeld.
Blij dat je "er weer bij bent"; houwen zo!

Hartelijke groet uit Salland
Roel
 
...FOTO's Roel, FOTO's, hehehehehe
Of FILMPJE (nee niet Paul de Leeuw), kunnen we genieten van die mooie sirene van jou...

Aljeblieft géén Paul de L... ik heb geen breedbeeld-beeldscherm :rolleyes:
Nou, eerst maar eens wat foto's van die spaghettibundel onderdeks.
Het is te zien dat ik geen elektronicus ben, maar alles zit wél goed opgeborgen en weggewerkt.

Het rooster onder de Kalotte: speaker zit er in de kengterichting onder. Het geluid wordt straks door het stuurhuis, via de blokroosters van de brug en openingen in de radiohut naar buiten geleidt.
p1110899.jpg


Het accu-compartiment: naast de bak waar de accu's in liggen heb ik randen gemaakt waar de servo's voor de Lürssen-roeren in staan. Verder naar achteren liggen op die randen nog diverse doorverbindingen naar de secundaire systemen. De losse draadjes verzorgen straks de voeding voor de boordverlichting.
p1110901.jpg


Machinekamer-met-airco:
beide BL-regelaars op een kunststof spant, de regelaar voor de middenmotor er onder. Deze regelaar krijgt niet zoveel te vertrouwen, dus die hoeft niet zo nodig gekoeld te worden. De middenmotor, ondanks dat deze het op z'n sloffen aankan, staat echter ook in de koellucht. Achter de middenmotor de ontvanger.
p11109020.jpg


Servo voor het centrale roer: Links van de servo de uitsparing op het "valse dek" voor de as van de 37mm.
p1110903.jpg


De filmpjuzzzz:
Diesel loopt stationair nog wat snel; moet ik nog afregelen.
Beide buitenste motoren zijn overigens geen diesels meer, maar turbines, aan het gehuil te horen....
YouTube - Kanaal van roeltlv106

Boegkanon loopt mooi synchroon met het middenroer; de uitslag is echter wat beperkt, aangezien ik het middenroer moet beperken tot max 70% uitslag.
YouTube - Kanaal van roeltlv106
 
Back
Top