Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Heren kapteins:
Even aandacht voor de volgende dienstmededeling:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Aad gaat zijn (mooi gebouwde!!) S-100 Ha-Ju verkopen.
Op zijn site meer foto's van het model.

Laatst bewerkt door een moderator:
S-38

p1150151.jpg

p1150127y.jpg

p1150129.jpg

p1150128i.jpg

p1150150.jpg

p1150152.jpg

p1150154e.jpg

p1150153f.jpg

Laatst bewerkt:
nice update BALROG,

can you tell us wich buildplan you use for the conversion

@ Puffin, tja dat jochie, nu snap ik waarom ze het snel en langszaam vaar verkeer op verschillende dagen willen laten varen
Vogende keer ook maar dwarsplanken tussen de stenen leggen, dan blijven ze tenminste op hun eigen helft
Enfin, geen blijvende schade in ieder geval, en dat fijne ventje heeft zijn lesje wel geleerd

Laatst bewerkt:
Once again: Very nice Balrog! Especially that Bofors 40mm gun on the aft deck... Keep up the good work, you're builing a masterpiece!

Zo, vandaag even zitten millimeterf*cken...
Ik wil een "dummy-achterdek" in de boot hebben; onder het achterdek een polyestyreen plaat met de nodige service-openingen.
Maar wel een die genoeg "vlees" aan de zijkanten heeft om daar vaseline op aan te brengen ter vergroting van de waterdichtheid.
Dat dummy-achterdek moet meteen het echte achterdek op z'n plaats en strak tegen de romp houden.
Volgen mij Paul, had jij ook zo'n constructie?

Op de foto van het dummydek zie je aan de achterzijde nog een spleet tussen dummydek en achterzijde van de romp; die wordt uiteraard nog afgedicht.

Enfin: eergister werden een aantal zakjes "Supermagnete" bezorgd.
Als eerste monteerde ik rechthoekige magneetjes, maar dat is een kl*reklus, omdat je exact rechthoekig moet snijden door het toch best dikke plastic.
Dus na drie rechthoekjes overgestapt op de ronde magneten.
Een stuk makkelijker:
Men bore een gaatje een fractie kleiner dan de diameter van het magneetje, en tegelijk door het dummy- en het "echte dek" zodat de openingen exact boven elkaar zitten. magneten in het dummydek lijmen; even kijken hoe het zit met de polariteit en dan de magneten in het echter lijmen. Een 1/10mm dikke Polystyreenplaat om de magneten onder het echter dek af te dekken...
Als je nu het dek erop legt, hoor je een mannelijk "kloenk!"
en het zit vast.
Afnemen is een kwestie van iets naar achteren schuiven en dan gaat de rest als een eitje...

Hier het dummydek met aan de achterzijde 5 magneten:
magneten2.jpg

Hier het "echte" dek. Uiteraard gaat daar nog een hoeveelheid putty overheen om de magneetjes af te dekken...
magneten1.jpg

Aan de zijkanten van het dek lijm ik om de 15 cm een stel magneetjes.
Lijkt me wel genoeg, denk ik?

Laatst bewerkt:
Volgen mij Paul, had jij ook zo'n constructie?
Yep, welliswaar niet voor de S-boot, maar mijn Sirius van Robbe
In principe is 1 magneet voldoende, aan de andere zijde lijm je een metalen washer.

Verder gebruik ik zelf geen vaseline meer voor het achterdek, maar bluetac.
Dit is een "lijm"die rubberachtig opdroogt,
Op het moment dat je het dek er weer af wilt halen, gaat dit vrij simpel, je kunt dan de bleutac met wrijven weer makkelijk verwijderen.
Heb geen last van water in de boot.
De reden waarom er eerst wel water binnen kwam, had te maken met een barst in de lijmnaad, 1 van de redenen, waarom ik deze later over de hele lengte heb voorzien van een glasmat versteviging.

Aan de zijkanten van het dek lijm ik om de 15 cm een stel magneetjes.
Lijkt me wel genoeg, denk ik?
Ruim voldoende Roel,

Denk dat ik binnen kort maar eens een kijkje moet nemen in Okkenbroek ;)

Laatst bewerkt:
Zie toch iets moois groeien daar met al die aantrekkingskracht?!?! Vraag me wel af of dat allemaal wel toelaatbaar is binnen het 8ste

Perfect spul, die supermagneten!
Alleen had ik vanmiddag een probleempje: een van die ronde dingen (zo'n hele kleine) was in de S gevallen en had zich door de ventilatiesleuven IN de speed 500 genesteld... Kostte me een kwartier om 'm d'r uit te krijgen...

Maar goed: achterdek is nu gereed, inclusief de zaagsnede achter de trapjes.
Volgende stap is bekijken of de torpedodeuren RC open kunnen...
Ik heb nog twee kleine servo's liggen en een behoorlijke lengte bowdenkabel...

Balrog,

I have to agree will Roel, this is a masterpiece, excellent work. lease don't forget to enlarge the tub for the bow gun, otherwiese you wont get any soldier in the bow tub. Robert Palmacci has a nice plan for enlarging the bow gun hole: you can find him building here: ModelShipwrights :: Italeri 1/35 scale S-100 Schnellboot

At those pages already the bow gun is enlarged.

kind regards

Christian

Hoi Roel

De Torpedeodeuren rc maken kan .
Het is alleen een .......werk ik heb er al een die open kan via een stangetje.
Heb nu mijn roeren in orde gemaakt ,heb roerbladen van Robbe gebruikt.
En staan op dezelfde positie als de gaten die er al zaten .
Nu bezig met de motoren ,gister bij VG modelbouw mn koppelingetje gehaald (Graupner)
Dus lekker verder stoeien .

Groet Fred

Nou, zojuist even een korte proefvaart gemaakt om te kijken of ze niet te diep ligt.
Alle openingen afgeplakt, zoals openingen voor de torpedobuizen, plaats van de brug, ventilatoren, openingen voor trappen enz enz.
11,1 Lipo voor de buitenste motoren, 7,4 voor de middenmotor.

Boot lag mooi op het water. Niet te diep, iets boven de waterlijn. Da's goed, want er moet natuurlijk nog een en ander op en aan.

Alleen op de middenmotor vaart ze vrijwel geruisloos, maar kan ze een beschaafde snelheid ontwikkelen. Die kan nog opgeschroefd worden door de 7,4 lipo te vervangen door een 11,1V. Da's geen probleem, want de Speed 500E kan 12V hebben.

Met beide buitenmotoren erbij wordt het een ander verhaal. Snelheid is even groot als met 3 Speed 400's, maar de BL-motoren worden nog niet eens handwarm. En dát is een geruststelling!
Lürssen-effect is nu prima waarneembaar. Boeg duikt omlaag, boot blijft in de bocht stabiel. Alleen moet ik de uitslag van de roeren nog finetunen, want met Lürssen had ze forse afwijking naar links. Nou ja, dat is een kwestie van "knoppen bonken".

Belangrijkste: Kurkdroog van binnen! Zelfs zonder vaseline tussen het echte en het dummy-dek. En hoewel het water spiegelglad was, heeft ze toch wel wat golfjes gepakt... haar eigen kielzog.
Kortom: :D:D:D

Sorry... geen ploaties vandaag.
Bovendien: je zou een kale grijze romp zien waarop het voordek met ducktape vastzit, alsmede de openingen voor de torpedobuizen, geen brug, enz enz enz....
Vond het goed en voorzichtig varen even belangrijker dan het maken van plaatjes.

En hoe is het jou vergaan op het H-meer?
Een beetje oe-weing oe-wind, I presume?

Oe-ondiep ook wind niet echt veel, zat twee keer vast met de kiel, Platbodem slepertje van Pieter bood uitkomst.

Ben er achter gekomen dat de torpedoluiken niet echt "mijn ding" zijn...
Inderdaad een bijna onmogelijke hoek om mee te werken. Servo's, veertjes, magneten... niks werkte naar tevredenheid. Tijdens het werk ook nog een deel van een scharnier van het stuurboordluik gemold... Dus improviseren met messingdraad. Toen bleek dat de deur teveel speling had; dwz hij wilde niet goed open blijven staan en ook niet goed dicht.
Uiteindelijk een magneetje in de deur gelijmd, en eentje in de romp en een in de torpedobuis. Nu blijft hij tenminste netjes open of dicht staan.
Annuleer dus RC-torpedodeuren!

Wél een geschikte manier gevonden om de boeg-20mm helemaal te laten draaien. Mini-motor naast de kuip gemonteerd; met twee snaarwielen en een elastiekje draait de as nu netjes rond. De 20mm zal dan wel een beetje elevatie moeten hebben, anders schiet hij de eigen brug aan flarden...
Kan nooit de bedoeling zijn!

Yep, i know

ik heb ze met veel moeite wel voor elkaar gekregen, mbv bowden cable.

heb hier ook eerder over geschreven.

moet alleen nog steeds de servo's voor de deuren monteren, kwam er voor de vaardag in 2009 niet uit hoe ik de juiste hoek met de servo's kon maken om de deuren volledig open te krijgen.

Zo... vandaag even bewapeningsmonteur gespeeld.
20mm Machinenkanone iin Drehkranzlafette:
bewapening8.jpg

... en de aandrijving:
bewapening2.jpg

360 graden draaibaar:
bewapening3.jpg

Zwilling 20mm Machinenkanone:
bewapening7.jpg

Let ook even op het richtkruis...

bewapening4.jpg

(Draaibaar, maar niet aangedreven; het kanon staat op een messing buisje wat in de sokkel gelagerd is.)

37mm Machinenkanone:
bewapening6.jpg

bewapening5.jpg

(Draaibaar, maar niet aangedreven; in de voet van de affuit zit een M2 boutje, wat ook door het dek heengaat. Onderdeks zit dat vast met een M2 moertje.)

Back