Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Mooie Lab!!!! :black:

En mooie plaatjes!!!
Hard gewerkt Roel.
Handig ding van Robbe voor de motoren!!!
Moet zelf echt weer wat aan de S gaan doen.
Zal veel werk worden om de assen te vervangen...
Net wat aan de U-96 gewerkt, maar da's een ander topic... :offtopic:

Aha Roel,

ik zie dat jij "mijn" lange glijlagers (zoals in mijn PT boat) geadopteerd hebt.

mooi stukje werk.
Ben benieuwd wat die Brushlees weer voor een snelheid teweeg brengen

Gisteren weer even zitten prakkedenken over de schroefas en - koker van de middenmotor.
Dit moest een 2mm as zijn, omdat hier weer een Graupner Speedschroefje aan komt te hangen. Nu zag ik in mijn onderdelenkist nog twee 2mm schroefassen + schoefaskokers van Graupner liggen.
Die zijn te kort, zelfs voor de middelste schroef, maar... ik heb de volgende oplossing gekozen.

Stap 1: zaag een van de schroefaskokers doormidden. Liefst vlak bij een van de lagertjes, zodat je een zo lang mogelijke koker hebt.

Stap 2: Zoek of koop een stuk messingbuis met exact dezelfde binnendiameter als de buitendiameter van de Graupner kokers.

Stap 3: druk de afgezaagde Graupnerkoker in de messing buis en lijm 'm vast met CA-lijm.

Stap 4: Bepaal de lengte van het geheel, zaag de messing buis op de juiste lengte -5 cm af.

Stap 5: druk de andere, intacte, Graupner koker in de andere zijde van de messing buis en lijm ook die vast.

Stap 6 Zet de rompdelen provisorisch ineen, inclusief het achterste deel met de openingen van de roeren enz. Zorg dat de complete schroefaskoker (met geplaatste schroefas en schroef!) netjes in lijn ligt met het achterste lager van de middenschroef én de plaats waar je de middenmotor wilt plaatsen.
Markeer, met een watervaste viltstift, de plaats waar de koker moet komen.

Stap 7 Neem alles weer uit elkaar en schuur het binnenste van de kiel af, daar waar de kokers moet komen. Geen probleem, plastic genoeg op de kiel, je schuurt er niet makkelijk doorheen.

Stap 8 Lijm het geheel tijdelijk vast in één van de twee romphelften, bijv met siliconenkit. Controleer op passing, verbeter waar nodig.

Stap 9: Lijm de hele zwik permanent vast, nu met 2C lijm. Het schroefgaatje in de kiel, waar de schroefaskoker vlak langs loopt, kan je gebruiken om onder de koker de kiel vol te spuiten met 2C-lijm. (dat schroefje kan je toch niet gebruiken)

Stap 10: Na het drogen van de lijm: plak het hek provisorisch vast met tape, plak de gaatjes van de roeren en paspennen voor de uithouders even dicht met tape en laat de romp vol met water lopen voor een waterdichtsheidscheck.

Resultaat:
Op deze manier heb je een 3 maal gelagerde schroefas met (als je de intacte Graupner koker bij de schroef plaatst, 2 waterkeringen. Moet dan toch gek gaan als je via de koker nog water in je model krijgt...

Roel, ik hoor je zo zeggen, een projectje voor de wintermaanden
Maar als je zo doorgaat is de winter nog niet aangebroken, als je klaar bent

Laatst bewerkt:
Zal wel meevallen, Paul. Ben van plan om met dit schip wat meer zorg te besteden aan de machinekamer....
Anyway, hier de beloofde foto's:

middelsteschroefas.jpg

Dat kunststof blok waar de askoker doorheen loopt is echt wel nodig, gezien de lengte van de koker in de romp.

middelsteschroefas2.jpg

...en hier de buitenkant.
Zoals gezegd: niet zulke spectaculaire foto's.

Zal wel gezichtbedrog zijn, maar loopt de as aan de binnen zijde van de romp nu scheef of niet?

Cammet brengt als het goed is tegen 2e kwartaal de ombouw aan

Nee hoor... Zit kaarsrecht. Waarschijnlijk een beetje scheef gefotografeerd.
Ondertussen een gaatje aan de zijkant van de kiel, onder de schroefaskoker geboord. Met een 10cc injectiespuitje die ruimte volgespoten met 2C lijm met glasparels.
Ook is de kielruimte, vanaf de boeg tot de schroefaskoker, nu verstevigd met 2C lijm. Later komt daar nog een glasmatje overheen.

Goed bezig Roel

btw, hoezo hij heeft geen kids, en heeft wel tijd over voor de vaardag
Moeten binnekort maar een dagje prikken denk ik, jij bent de man met organisatie talenten

Hallo;

Dat zijn allemaal zeer mooie snellboten,maar ik vraag mij iets af.
Toen ik vroeger die S15 van Der Alte bouwde,speelde ik met het idee om nadien nog zo'n snelboot te bouwen in schaal 1/16.
In die periode zag je in duitsland veel van op deze schaal s boten.
Het is een totaal andere aanpak qua binnenwerk en vaargedrag.
Eigenlijk is het simpel,een romp bouwen,en voor de rest bestaat er veel materiaal op 1/16
Zijn er hier soms mensen die ook in die richting denken.

Graag Uw gedacht opmerkingen

Grtz...

Marc

?

yep heb zitten kijken bij die man op PT-boat.com
Heeft verdomd mooie rompjes 1:20 van een PT-Boat en S100

is helaas tijdelijk gestopt, misschien gaat hij een dezer dagen weer verder

Maarten

valt het je ook op dat hij de tweede zin ontwijkt ;)
En ja i get the picture, maar daar hebben we het telefonisch al over gehad

Moeten binnenkort maar een dagje prikken denk ik, jij bent de man met organisatie talenten

trusten mannen

Back