Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

"Tuurlijk lieverd... Eén momentje hoor, dan pak ik even de accu's."

:confused: "Accu's??":confused:

"Ja, anders kan ik geen mooi sopje maken...";)

full

Kortom:
twee brushlessmotortjes en 25mm messing schroefjes op vol gas...
Uiteindelijk maar een nieuw sopje gemaakt; na 20 seconden was de gootsteen vrijwel leeg...:D het aanrecht én de vloer zeiknat...

Ik moet toch eens naar een tuincentrum of zo, om een 1,5m lange bak op de kop te tikken voor dit soort geintjes.

:-)

Ik heb een bak gemaakt van tuin schuttingen van de Gamma.
Was goedkoper dan losse planken kopen.
Wel gelachen op de parkeerplaats daar, die schuttingen paste niet in de VW transporter van een vriend... was wat groter dan we dachten.
Wij weer naar binnen en twee breekijzers gekocht.
Stonden we daar vrolijk op het terrein de boel te slopen.
Resultaat was een mooi stapeltje geïmpregneerde planken voor de test bak!!!

Mijn bak is wat groter dan 1,5 meterom dat hij natuurlijk ook U-bootjes moet kunnen hebben.
Dus met een S-je kan ik zelfs een kleine sprint doen!!! :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Top man! da's nog eens leuk om te zien toch?
Maar meer dan zeker waard, zie jouw boot als voorbeeld voor die van mij.
Maar weer eens snel verder met het schuitje. :-D

Zelfs dat half gebouwde ding van mij staat er op.... Haaaaa mijn 5 min of fame..... :nooo::banana::-?

Leuk, Maarten!
Ondertussen heeft de Lürssenwerft in Salland niet stilgezeten.
Ik heb gepoogd om de torpedokleppen functioneel te maken, maar dat is me niet gelukt. Zat teveel te kl*ten met de grote hoek die de dingen moesten maken, dus daar heb ik vanaf gezien.
Wél de voorste 20mm RC-draaiend gemaakt.
Dat was niet zo'n punt, behalve het waterdicht maken. Na een missie blijft er bij nogal eens water in de bak van de voorste 20mm staan...;)
Dus:
een mini-servo'tje onder aan de kuip gelijmd
Gaatje in de kuip een pietsie uitgeboord
De plastic stang onder de 20mm affuit afgesneden
Vervangen door 2mm rond messing, met 2cm meer lengte
Een messing buis, inwendig 2mm en tot 1,5cm boven de bodem van het gat gelijmd, met aan de onderzijde een messing ring voor mee houvast.
Messing stang net onder het kanon voorzien van een messing "kraag" die over de opening van de buis valt. Dit om het water buiten te houden.
Onder de kuip een servo-armpje aan de messing stang gelijmd.
Messing stangetje tussen de arm van de servo en de arm op de stang gelijmd, en ziedaar... de 20mm kan tot ongeveel 40 graden stuur- en bakboord draaien. Moet er alleen een servo-delay tussen zetten, want het draaien gaat met een drie standen schakelaar wel érg rap...

Onderzijde
afbeelding045u.jpg

Bovenzijde:
afbeelding046.jpg

afbeelding047.jpg

Ook de beide regelaartjes van de BL-motoren weggewerkt: Hangen in plastic steuntjes aan de zijkanten:
afbeelding051.jpg

Ik was niet helemaal tevreden met de aansturing van de 20mm in de boeg.
Te weinig bereik in zijdelingse richting.
Dus... de zwik veranderd en er een houtjetouwtje oplossing op los gelaten.
afbeelding061a.jpg

Een filmpje hoe het nu werkt:
oz0f0UazDQY[/media] - 20mm in boeg
En ja, er moet nog een servo-delay tussen de ontvanger en de servo gezet worden. Anders heb ik een boegschutter met schouderblessures....

Ook de ventilatie in orde gemaakt:
XAbGqNhVKWI[/media] - Koeling in de S-100 Schnellboot

Omdat ik het achterdek uiteindelijk vast ga lijmen, moesten er aanvullende openingen in het dek worden gemaakt:
afbeelding060r.jpg

(even stevig gespiekt bij onze duitse vrienden)
De luiken boven de servo's en de roeren komen vast te zitten met messing staf die ik door oogjes in het dek - luik - dek schuif.
afbeelding057.jpg

Roel, zit er onder het 20mm kanon niet genoeg ruimte om de servo rechtstreeks aan het kanon te bevestigen?
groetjes piet

Ik denk het wel, Piet... Heb het niet getest.
Maar de reden voor deze oplossing is: als er op een gegeven moment water in het voorschip staat, wordt de servo tenminste minder snel nat. Nu hangt hij 4 cm boven de onderkant van de romp...

Roel

Ik zie je je mooie dek openingen, maar uh hoe ga je dat doen bij de oh zo bekende trappetjes e.d. bij de kalotte, je hebt het daar niet doorgezaagd??

Nee.
Achterdek zit er nu opgelijmd (vanmorgen gedaan) en het dek doorzagen achter de Kalotte is dus niet meer nodig.

Controle waterdichtheid van de lijmnaden:
Een beetje water in de romp gegoten en toen de romp op de zijkant en op de achterkant gehouden en gekeken of er ergens water uitkwam...
Niks dus! :D

De "welbekende trappetjes" worden overigens van RVS, evenals de railingen... Lang leve de lastrafo!:)

Beste forum leden,

Inmiddels op zoek naar een snelheidsregelaar voor mijn S100. Aangezien ik 3 motoren (S400) op 1 snelheidsregelaar wil aansluiten is het wellicht verstandig de snelheidregelaar te koelen. Kan dit via koelribben, of moet ik aan vloeistof koeling denken? En i.g.v. koeling m.b.v. vloeistof, een open of gesloten systeem? Voorkeur voor een gesloten systeem, ik zie het niet zitten om een gat in de romp te maken. Ik heb dan ook een pompje nodig en een ventilator om het koelwater weer te koelen. Lijkt me dan weer beter de ventilator meteen op de snelheidregelaar te richten?

Kortom, ik moet een keuze maken en ik weet niet goed welke richting ik op moet.

Ik heb trouwens nog een paar foto's van de vaardag van enige tijd geleden, hoe krijg ik die bij jullie?

Laatste vraagje: ik wilde de S100 ombouwen naar een S38. Zijn er al ombouwkits beschikbaar? Zoja, waar kan ik die krijgen?

Groeten,

Erwin

Nee.
Achterdek zit er nu opgelijmd (vanmorgen gedaan) en het dek doorzagen achter de Kalotte is dus niet meer nodig.

Ik bedoel het gedeelte dat nu los is, het middenstuk daar voor de latjes zitten de poten van het trappetje dat aan de kalotte zit, je hebt dat nu verwijderbaar!.

Even een posting van pagina 12 herhalen toen het nog veilig was op 't water

Het moet :onweer: gloeiendegloeiende :bad-words: toch niet zo gaan worden dat ik hier om de paar postings tegen iemand moet gaan roepen: "Je hebt gelijk!" of "Ja, dat is een goed idee! Ga ik even kopieren!"

Maar het begint er wel op te lijken.
Na het laatste berichtje van Maarten, over het 'delen' van dek en opbouw machinekamer, ben ik eens nauwkeurig in de beschrijving gaan snuffelen. :rtfm:
En inderdaad, die kwetsbare rottrapjes naar de brug zitten in de weg als je het dek er uit trekt. :cry:

Dus... alle moed verzameld, vers zaagblad in het zaagje gedaan, en "het mes erin!" Machinemakeropbouw inderdaad voor de houten vlonders doorgezaagd, het dek vlak achter de 1e schroefgaten. Stripje ertussen, en het geheel klemt als tevoren. Sterker nog, ik heb een voordeel: Door de machinekameropbouw te delen in een kort stukje en een lang stuk (waarbij het lange stuk demontabel moet blijven, kan ik een mooie lip-klemverbinding maken.
Goed... plaatjes!

dekintween2gx0.jpg

Zo komen de sneden, verspringend, zoals je ziet.

dekintweennt4.jpg

En hier is het grootste deel van de machinekamerkap er af. Het voorste deel blijft dus zitten.

Even zonder dollen: nu ben ik eens degene die de tips krijgt... Ben ik erg blij om!:D

@maarten:
O ja, dat ges*demieter... Op zich niet zo'n punt met RVS-trapjes... lekker stevig. Nee, heb ik nog niet over nagedacht... Wellicht dezelfde oplossing.

@erwin: 3 Speed 400's trekken niet zoveel stroom... Tenminste: als je er geen loeiers van schroeven onder hangt.
En standaard regelaars in de richting van een Robbe Rookie of zo is meestal voldoende.
Zet de amperemeter tussen je notoren en accu als de schroeven in het water zitten en zet zo'n motor eens onder stroom... Kijk dan hoeveel amps die motor trek, vermenigvuldig dat met 3 en je hebt je complete stroomopname. Als je dan een regelaar koppt die daar v.w.b. "continue vermogen" boven zit, zit je altijd safe.

Koelen met water? Ik ben er in de S-Boot geen voorstander van. Inderdaad, wéér een gat/gaten in je model, met alle risico's van dien. Bij een werkschip geen punt, bij zo'n horzel... Nee.

Wat ik gedaan heb, bij mijn beide modellen:
Computerventilator (3 euro of zo) in de machinekamerkap gelijmd Zie het filmpje op youtube XAbGqNhVKWI[/media] - Koeling in de S-100 Schnellboot
Alle covers van de machinekamer aan de binnenzijde opengesneden zodat de frisse lucht er in en er uit kan.
Is voor mijn 1e S-Boot meer dan voldoende gebleken; vaak had ik de koeling niet eens aan staan...;)

De S38 ombouw komt via Gammet tegen of na de zomer, ze hebben het erg druk met de huidige sets voor de s100, zit er ook op te wachten. Misschien dat ik het zelfbouw ga doen. Met de S38 is het geloofwaardiger om een mooie camo te doen.

Hier het mailtje van Gammet:

Dear Maarten

We have started work on S38, but as we are inundated by orders for the S100 products, work is a bit slow at present - hopefully we will get things done by the summer!

Kind regards

Robin

@ Roel,

De Graupner 400 motoren hebben volgens het doosje een max stroom verbruik van 3,3A, dus voor 3 motoren max 9,9A. Een simpele snelheidsregelaar van b.v. Conrad heeft 30A continu. Zou dus goed kunnen. Ik wilde 3 graupner (speed) schroeven met een diameter van 26mm gebruiken. Ze draaien wel alle drie rechtsom, geeft dan wellicht wat wiel effecten. Ik wil het zo maken dat ik indien nodig nieuwe/andere schroeven kan plaatsen.

@Maarten
Gammet zegt mij helemaal niets. Webshop of zo?

groeten en een vaarrijk 2010!

Erwin

@ Roel,

De Graupner 400 motoren hebben volgens het doosje een max stroom verbruik van 3,3A, dus voor 3 motoren max 9,9A. Een simpele snelheidsregelaar van b.v. Conrad heeft 30A continu. Zou dus goed kunnen. Ik wilde 3 graupner (speed) schroeven met een diameter van 26mm gebruiken. Ze draaien wel alle drie rechtsom, geeft dan wellicht wat wiel effecten. Ik wil het zo maken dat ik indien nodig nieuwe/andere schroeven kan plaatsen.

@Maarten
Gammet zegt mij helemaal niets. Webshop of zo?

groeten en een vaarrijk 2010!

Erwin

Hoi Erwin

Mag ik je een raad geven? Zorg dat bak- en stuurboordschroef tegengesteld draaien. Ook al regel je alledrie de motoren parallel, heft dat het wiel-effect toch een beetje op.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om de middenmotor apart te schakelen.
Dat hoeft niet persé met een aparte regelaar;
Als je een kanaal op je zender over hebt, kan je daar een servo opzetten die een simpele schakelaar bedient. Kan je middenmotor mee aanschakelen.
(Hoewel een simpel regelaartje tegenwoordig in prijs niet zo veel van een servootje af zit...)

Back