Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Nee, was niet meer BB dan normaal, maar d'r moest ook nog wat meer gebeuren.
Fillumpje:
XjOb09R2Qfk[/media] - Schnellboot S133

Foto's:
79096046.jpg

48347348.jpg

20696819.jpg

10070018.jpg

36009823.jpg

Als recept voor het Schnellbootweiss het volgende genomen:

90% Light Grey van Gunze (H33
10% Light Grey van Tamiya (XF66)
met twee héééle kleine druppels Olive Green er doorheen.

Na het spuiten een nacht laten drogen en toen een laag matte Enamel lak erover.
De volgende en laatste stap is de laatste kleine details erop en heel lichtjes weatheren. En het zeildoek op het achterdek wil ik een heel klein beetje "vergelen".
(Ja, ik weet het: "Don't eat yellow snow...");)

Laatst bewerkt door een moderator:
De beste wensen voor alle S100 modelbouwers!

Roel, mooi overzicht van de te gebruiken kleur "wit". Daar ik niet de beschikking heb over een air brush (ben een echte beginner) heb ik gekozen voor een spuitbus van Tamiya. Kleur: insigna white. Als je dit vergelijkt met "echt" wit zie je dat het erg licht grijs is. Nadeel is de prijs: circa 8,50 per buisje..... en ik heb er minstens 4 nodig gehad..... Het resultaat is denk ik erg goed, zeker omdat een zijde glans geeft die het geheel direct afmaakt. Ga je verder nog een camo patroon aanbrengen?

Verder wacht ik hier op vloeibaar water om eens op 8,4 volt te gaan varen!

Groeten uit Arnhem,

Erwin

Nee, geen camouflage op deze dame. Ik laat haar "maagdelijk wit".
Nou ja, zo maagdelijk is ze niet meer als ik na ga hoeveel gaten ik ondertussen in haar geboord heb...:oops:

Momenteel bezig om het logo van het 8e op de zijkant van de brug aan te brengen.
En ook hier zijn we "in desperate need for flowing water"... Maar goed, het dooit momenteel gigantisch hier, dus dat gaat de goeie kant uit.

Laatst bewerkt:
De S-??? is gereed. Vandaag de laatste hand eraan gelegd: de raampjes op de Kalotte (prutswerk!) nog wat etchspul plaatsen en schilderen en de antennes van de Drehkranzlafette naar de brug en verder getrokken.
Ze is mooi geworden. Oké, ik ben geen "klinknagelteller"; een aantal details heb ik bewust weggelaten als zijnde te kwetsbaar voor het ruige leven op de modelvijver. Maar al met al is het weer een mooie S-Boot geworden.

Vooraanzicht met diepgangsmerken;
p1120256.jpg

Embleem van het 8e op de zijkant van de Kalotte: grijze verf, iets donkerder dan het witte. Erop getamponneerd met een korte kwast, niet gespoten.
p1120252.jpg

De achterzijde van de brug: je ziet (door de flits) de gaten voor het geluid nu erg duidelijk. In de praktijk valt dat mee, omdat het gaas wat ervoor zit, nauwelijks doorschijnend is. De trapjes zijn gemaakt met het las-apparaat van Robbe.
p1120255.jpg

De boeg: antennedraden bestaan uit 9,5kg sterk nylon vissnoer.
p1120257.jpg

Kalotte; één verticale streep aan beide zijden als identificatie.
p1120259.jpg

De Zwilling 20mm: draaibaar door een M2 asje aan het kanon te lijmen en een M2 moer in de affuit.
p1120260.jpg

De 37mm is ook draaibaar: daar zit een M2 asje onder de affuit en wordt met een M2 moer onderdeks gezekerd.
p1120261.jpg

Laatst bewerkt:
Roel ik vind het bijzonder mooi en gedetailleerd, maar je diepgang merktekens op de boeg!
ik weet niet of er verschil is tussen marine en koopvaardij, maar daar zit aan SB de romeinse cijfers, en aan BB de arabische cijfers in even decimeters.
verder zie je er goed aan af hoeveel tijd aan research erin zit.
mvg Loek

Kleur onder de waterlijn

Hallo Roel,

Je hebt er weer een mooi bootje van gemaakt.
Ik ben ook van plan mijn S29 wit te maken.

Jij hebt de romp onder de waterlijn mooi donkerrood gemaakt.
Hoe weet je nou dat dat de goede kleur is, want ik heb ze ook wel zwart of donkergrijs gezien?

Verder zag ik dat je nog geen nummer voor je S100 hebt gekozen.
Ik heb hier een lijstje van alle S100 boten:
S100, S136, S139-150, S167-228 en S301-307.
Misschien heb je er wat aan, maar misschien kende je dit lijstje al.

Veel succes met je proefvaart.

Lodewijk

Bril?

Volgens mij zijn het aan beide zijde romeinse letters, alleen de diepgang verschild tussen stuurboord en bakboord!
grt
Hawser

Roel ik vind het bijzonder mooi en gedetailleerd, maar je diepgang merktekens op de boeg!
ik weet niet of er verschil is tussen marine en koopvaardij, maar daar zit aan SB de romeinse cijfers, en aan BB de arabische cijfers in even decimeters.
mvg Loek

Goed gezien ouwe onderwaterrobot!
Maar... Deutsche Leute in WW II waren op sommige gebieden nogal eigenwijs. Ik heb een foto gezien van een (weliswaar vroeg type) S-boot (volgens mij bij een van de opleidings-flottilles in de Botnische golf) waar aan beide zijden romeinse cijfers op de boeg stonden... Vond ik een leuk detail.

Hallo Roel,
Je hebt er weer een mooi bootje van gemaakt.
Ik ben ook van plan mijn S29 wit te maken.
Jij hebt de romp onder de waterlijn mooi donkerrood gemaakt.
Hoe weet je nou dat dat de goede kleur is, want ik heb ze ook wel zwart of donkergrijs gezien?
Verder zag ik dat je nog geen nummer voor je S100 hebt gekozen.
Ik heb hier een lijstje van alle S100 boten:
S100, S136, S139-150, S167-228 en S301-307.
Misschien heb je er wat aan, maar misschien kende je dit lijstje al.
Veel succes met je proefvaart.
Lodewijk

Lijstje kende ik inderdaad, sterker nog: ik heb een lijst met alle S-bootnummers. Maar wellicht heeft iemand anders er iets aan....
En de kleur van het onderwaterschip is, wat ik noem een "educated guess"... Over het algemeen ziet het onderwaterschip er op plaatjes grijs uit. Maar ja, dat zal wel komen door de zwart-wit-foto's...;)

Volgens mij zijn het aan beide zijde romeinse letters, alleen de diepgang verschild tussen stuurboord en bakboord!
grt
Hawser

En jij bent een millimeterf*cker...;)
(En "verschild" doet pijn... als je je met aardappelschillen "verschild", heb je een bloedende snee in je vinger... Zo, nou jij weer!:D)

Vanavond de vlag van het 8e maar eens aan de mast hangen...

Goed gezien ouwe onderwaterrobot!
Maar... Deutsche Leute in WW II waren op sommige gebieden nogal eigenwijs. Ik heb een foto gezien van een (weliswaar vroeg type) S-boot (volgens mij bij een van de opleidings-flottilles in de Botnische golf) waar aan beide zijden romeinse cijfers op de boeg stonden... Vond ik een leuk detail.

Kijk zoals ik ook eerder schreef, er zit veel tijd aan research in, en dat die Duitsers eigenwijs zijn, ik hoef alleen maar naar mezelf te kijken.
Nai Roel ge ehj een schoon botje iere audoe Loek

grt
Hawser

Niet helemaal correct hawser,
Als Roel weer met volle vaart over de plassen heen dendert, hangt zijn bemanning in notime kotsend over de reling.

En zijn mannen zijn goed gedrilled, waardoor ze netjes met de wind mee hun maaginhoud overboord werpen,

Door deze nu eenzijdige gewichtsverplaatsing heb je 50% kans dat de diepgang lijnen weer netjes horizontaal tegen over elkaar liggen ;)

btw Roel, kreeg net een kaartje van je S131 bemanning, ze doen je de groeten van het Oostfront:rolling:,
ze hebben het daar naar hun zin :music:

... Deutsche Leute in WW II waren op sommige gebieden nogal eigenwijs.

En de betreffende huidige bouwer waarschijnlijk ook!!!!

Firsttimer: jij ook al een kaartje van de diverse bemanningen gekregen, heb inmiddels begrepen dat ze een heel regiment vormen met z'n alle en dat ze het zo slecht niet hebben. De eerste club heeft met een hartverzakking twee betonnen pijlers akelig dichtbij zien komen, de volgende groep heeft de nodige hitte beneden deks te verduren gehad en de huidige club is er van overtuigd dat de horizon toch echt scheef is.

Toch weer een oproep aan alle 8ste! Hoeveel zijn er nu totaal in min of meer varende staat (ongeacht bemanning)? Als er weer een Marine vaardag komt,
is het een idee om te kijken of we met zoveel mogelijk de haven onveilig kunnen maken. (jaaaaaaa één is al genoeg). Misschien het synchroon stil liggen met z'n alle oefenen is ook leuk. Dus graag een status rapport van ieder om te kijken wat de operationele kracht is van het 8ste

Zo... de vlag is gehesen:
vlagv.jpg

S-huppeldepup is er helemaal klaar voor. Minus één pietluttig kleinigheidje: een bemanning.
Nu beweren boze tongen hier dat mijn bemanningen zich "en masse" en "vrijwillig" opgegeven hebben voor het Oostfront, maar goed, we weten wie het zeggen, dus...

In ieder geval is de bemanning van S-Huppeldepup momenteel dapper in training op de Oostzee. Ging overigens niet helemaal zonder "hick-ups".
Zo beweerde de toekonstig navigatie-officier dat hij door z'n sextant het Zuiderkruis gezien had... In de Oostzee, ter hoogte van het eiland Gotland...:confused: Waarschijnlijk had hij de sextant te laag gericht en het kruis van Bootsmaat Ane Jörgelsheim bekeken, schutter van het voorste 20mm kanon.

Ook de machinekamer-bezetting heeft nog wat meer onderricht nodig: Men moest gisteren in Klaipeda tanken en de 2e machinist werd betrapt toen hij met de plaatselijke brandstofboer in onderhandeling was over strorum in plaats van Diesel. "Is beter voor de smering van de pokhouten lagers!" was zijne excuus. Ammehoela...

De rest van de bemanning gaat wel, behalve de kok die nog steeds het recept van "Erbstensuppe" verward met het recept voor "Eisbein mit Knudeln". Met alle gevolgen voor de eetbaarheid van zijn maaltijden en dus inderdaad het resultaat dat de bemanning elke maaltijd twee keer ziet: één keer tijdens het nuttigen en één keer als ze over de railing hangen en zich oefenen in de zg. "Anti-peristaltische bewegingen".
Vandaar dus het wat merkwaardig uitgevallen diepgangsmerk op de boeg; de schilder was dit vorige week er juist op aan het zetten toen de bemanning massaal aan bakboord over de railing hing.
Nou ja, de beste schepen hebben tenslotte een tikje slagzij: de Titanic had het ook.

Naar verwachting is deze bemanning met een weekje gereed voor inzet. Liefst wel met ervaren flottilje-schepen, want ze weten nog niet alles...

S-131 gaat deze week in revisie; achterdek modificatie middels magneten.
Daarna weer inzetbaar op twee motoren. Bemanning komt over een week terug van hun rustkuur aan het oostfront. Ze hebben een rustig weekje gehad bij hun vrienden van de tanks bij het pittoreske plaatsje Kursk. Er schijnt daar wat geknokt te zijn met wat tanks, maar volgens hun stelde het weinig voor...

Laatst bewerkt:
Hoi Ash, we kennen die site.
En deze zomer hopen mijn vrouw en ik naar de UK te gaan.
Maar of we Plymouth aandoen, weten we nog niet.
Staat wel op het verlanglijstje.

Hoi Maarten

antwoord op je oproepje aantal 8ste
Ben druk bezig om mn boot klaar te krijgen .
Roeren,schroefassen en motoren liggen er in .
Alleen spuit/verwerk nog
mvg Fred

Torpedos los

Hallo werte Kapitäne,

nachfolgend der versprochene Bericht zu den Torpedos. Also die Originalrohre sind für die Torpedos einfach zu groß, da braucht man viel Druck bevor man so einen Aal bewegen kann, weil zu viel Luft um den Torpedo herum entweicht. Daher habe ich den zylindrischen Teil des gesamtem Torpedorohres – das Stück was mit den Bedienelementen auf dem Deck steht, das was im Vorschiff verdeckt ist, bis hin zum Fächer – gegen ein 18/16 PS Rohr ersetzt. Der guten Ordnung halber habe ich die Bedienelemente von dem Decksteil ausgeschnitten und bereits (mit Ausnahmen der Klappen) schon wieder auf dem PS Rohr angebracht.

Der Flansch am Fächer musste etwas verschlankt werden, damit das relativ „dicke“ PS Rohr dort reinpasst. Fixiert wurde das Ganze mit Sekundenkleber, das sollte halten. Aus Sicherheitsgründen habe ich den schlanken Schaft des Fächers noch zusätzlich zum Sekundenkleber mit schwarzem Isolierband umwickelt, damit er mögliche Kräfte besser aufnimmt.

Die Technik besteht aus einen 0,5l Druckbehälter der über ein Fahrradventil gefüllt wird. Von da aus geht es dann zu den beiden Festo Tastern, die ich mittels Servo betätige. Von da auch geht es über einen selbstgemachte Kupplung (einfaches Messingrohr) zu den jeweiligen Torpedorohren. Die Kupplungen ermöglichen mir die Technik auch mal auszubauen ohne die Schläuche von den Rohren zu nehmen.
BTW: Pneumatik Schlauch gibt es in Blau als auch in transparent. Auf den nachfolgenden Bildern sehrt ihr den Aufbau und den Verbau im Schiff.

Nachfolgend habe ich Euch auch zwei Links zu youtube reingesetzt. Hier zeigt sich das pneumatische Potential des Ansatz einmal von achtern gesehen und dann eben gesehen vom Vor dem Schiff. Der Backbord Torpedo ist in beiden Filmen bereits mit einer AAA Batterie beladen, kommt aber dennoch ziemlich gut raus. Mit zwei Händen an der Steuerung lässt sich das bestimmt noch effizienter gestalten.

So ich warte jetzt erst mal auf meine 12 mm DC Motoren und die Schrauben von HLM bevor ich am Torpedo weiterbaue. Über einige Fotos sind in meinem Baubericht im Schiffmodell.net zu finden, hier der Link:

Boot 2 der 6ten Schnellbootflotille, S100 1/35 Italeri RC Einbau - SchiffsModell.net

Rear View: [URL="
- S100 Pneumatic Torpedo shot rear view[/URL]

Front view: [URL="
- S100 PneumaticTorpedoshot front view[/URL]

Back