Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Een vriend/kennis rijdt in een blauwe Actros!

Even paar kiekjes maken...

dachser0.jpg

dachser2.jpg
dachser3.jpg

Langzaam hier ook weer is van start gaan...

Onlangs mooi stukje gereedschap aangeschafd, een 3d-printer. Ongelooflijk gaaf!
Beetje spelen uiteraard maar ook al wat eigen ontwerpjes geprint. Voor diverse (elektronica) printjes, wat statiefjes/framepjes/houders gemaakt.
E.e.a. ontworpen in shapr3d.

Voor de piPico:
20240918_174747b.jpg
20240918_174751b.jpg

UIt losse delen ontworpen en in mekaar gezet. De 2 'grondliggers' zitten echt stevig aan de rest vast 'gedrukt'.
De 2 'bovenliggers' kunnen met weining kracht verwijderd worden.
Zo is t veel makelijker werken met de piPico's. Simpel toegang ot de connectoren. En de boel zweeft niet los over mn bureau...

Voor de 2 micorcontrollerprintjes, had ik een ander ontwerpen. Een frame met 4 losse voetjes die je er vanonder stevig/vast indrukt. Vervolgens de print
redelijk vast met 4 'dopjes'. Met enige kracht gaan deze er weer uit. ook veel fijner werken dan met losse printjes op bureau en gestress... Hier alleen ff de 2560CORE afgebeeld. ( de ATXMega128 niet )
20240920_194817b.jpg

Al met al zeer tevreden al zover!

Dan is het de bedoeling om het 'torentje' achter de cabine te ontwerpen, waarin het e.e.a. aan printjes etc komt.
Dan is dit lompe niet meer nodig:
WIN_20230601 01.jpg

Ook een bak onderin de cabine, tussen frame wil ik 'maken'. Al eerder een bakje 'opgemeten'.
WIN_20230531 03.jpg

To be continued...

Laatst bewerkt:
Nog wat extra info omtrent het 3d printen. Heb de 'groene balkjes' op zo'n 5mm x 5mm.
Ze zijn NIET masief! Binennin zit een soort raster/honingraat of zo. je kan dit zelf kiezen en het percentage van 'opvulling' kiezen.
Uiteraard is er ook een bepaalde wanddikte.

Ik print op moment, en zal zo best wel blijven, met een 0,4mm diameter nozzle en een laaghoogte van 0,2mm.

Hier zie je hoe de printer bezig was met een ballkje van 5mm x 5mm:
detail_1b.jpg

Echt serieus, ik vind het nog steeds bijna onwerkelijk zo'n 3d printer...

Voor m'n diverse (graphic) LCD-tjes, ( 3 verschillende ) ook standaards gemaakt voor op bureau.
Draaipunt met tamelijk veel frictie, maar goed verstelbaar.
Achterop het torentje komt uiteindlijk ook een schermpje samen met de microcontroller etc.

20240920_204732b.jpg
20240920_204757b.jpg
20240920_204805b.jpg

Tot zover, hopelijk volgende post echte truck onderdelen uit de 3d printer.

Vast wel...volgende week...

Ok, het volgende tetekend:
cab_tray_CAD.jpg

Kleine box valt tussen het chassis:
cab_tray_1.jpg

Deze klikt ( evt lijm ) in de grote box.

Toch gekozen voor 1 geheel printen ipv bodempje + 4 wandjes al dan niet in elkaar 'stekend'.

't Is ook deel een leerproces. Wandikte van 2mm optrekken tot 20 a 25 mm moet makkelijk kunnen.
En waarschijnlijk zijn de wanden dan ook nog maar deels gevuld. ( die honinggraat vulling )

To dan...

Daar creëer je mooi ruimte mee! Het is soms moeilijk volgen, wellicht heb ik het gemist. Wat wil je erin kwijt?

Tnx ja! Ik wil er printjes in kwijt.

Toch meer ruimte ( onder- ) in de cabine dan dat ik eerst dacht.
De lichtstuurprint ( voor led-verlichting + led-matrixpaneltjes ) en het I/O-expansie-printje gaan er in.
cab_pico.jpg
cab_IOexp.jpg

Vervolgens hoeft alleen maar de hoofdprint in het 'torentje' achter de cabine.
Vergeet niet dan de accu('s) tegen de achterwand komt in cabine.
cab_accu_b.jpg

Heb gemerkt dat de blauwe bak, stuk groter ( breder EN hoger ) kan als ik wat overbodig materiaal in de cabine wegslijp.
Dan zal er rondom de printjes ook meer ruimte zijn, handig ipv de bekabeling.

De blauwe bak wordt niet 'zo' hoog dat ie zichtbaar wordt. Ik wil namelijk wel stoeltjes en dashboard houden in de cabine.

Al met al, weer lekker op gang met dit project.

'Nieuwe' bak uitgeprint. Bak te lang, oeps...
Stuk tussen uitzagen en aan mekaar maken dan maar:
cab_tray_9b.jpg
cab_tray_8b.jpg

Onderin passen van die kleine AAA-batterijtjes. Eventueel AAA-baterijtjes gebruiken voor het digitale gedeelte en de accu voor de 'power'.

FF genoeg zo....

De bumpers met ingebouwde ledverlichten moeten via constructie aan het chassis.
Dat kan ook met die 5 magneet stekkertjes/connectoren. 'Omdat het kan!' dus.

Gewoon 'verder' tekenene en dingen maken die op de huidige uitgeprinte dingen klemmen. ( NIet nodig om de huidige 'ledbumpers' aan te passen. )

Dit is het geworden:
bracket_bumper_b.jpg
bracket_b.jpg

Ding van rechter foto moet ik nog aanpassen, maar dit is het idee:
bracket2.jpg

Van een onmundigge goot naar een praktisch gootje!:bye:
Binnenmaat nog wel 30mm x 10mm.

Grootste deel vd bedrading komt van 1 'plek' van de print ( die achter de cabine ).

cab_cable_duct_4b.jpg
cab_cable_duct_5b.jpg

cab_cable_duct_6b.jpg
cab_cable_duct_7b.jpg

Verder 2 (test) gootjes gemaakt om vd cabine naar chasis te gaan:
Buitenmaat: 6,4mm x 6,0mm met wanddikte 1,6mm )

cab_cable_duct_8b.jpg
cab_cable_duct_9b.jpg

Back