Tuurlijk...de nieuwsgierigheid won het nog ff van het mooi weer gister!
Bij de niet gedemonteerde unit de draden vd motor losgehaald en aan gesloten op een voeding.
Motor draait! De zuiger wordt, via tandheugel ) naar achteren getrokken tot het stuk op het tandwiel komt waar geen tandenmeer zitten.
Vervolgens, door de druk van de veer, schiet de zuiger weer naar voren.
Ondertussen draait het 'pomploze' pompje
( kweet de echte naam niet uit m'n hoofd, 't is zelfde princiepe als bij nierdialyse pompen )
Ik ga er van uit dat bij het naar achtergaan vd zuiger, er een vloeistof in de cylinder komt en dat er een mengsel ontstaat van lucht/vloeistof.
De hele mikmak poeft er dan uit. Het lijkt er op dat een soort terugslapklepmechanisme geen druk 'teruggaat' de vloeistof lijn in.
Je voelt een flike luchtstoot trouwens! Heb nog niet de druk kunnen meten.
Daarvoor wil ik er een 'vat' opzetten en daar moet ook een soort terugslagklepje op.
Van dat 'vat' meet ik dan de druk(opbouw).
Denk dat er wel een fatsoenlijk pnuematic pompje van te maken is, uiteraard zonder de 'zware' veer in de cylinder...
Ik ga wel zoeken ( internet ) naar een klein terugslagklepje
Verder grote kans dat 1 van mijn lego pnuematic parts een terugslagklepje heeft ergens in.
Ik denk hierbij aan het 'verdeelblokje' van de eerste lego pnuematics. Deze werkte met enkelzijdige
zuigers: persen of zuigen.
Later nog de motor wee aan t printje gesoldeerd en het printje van voeding voorzien.
Het knopje werkt ( aan/uit ) en je schakelt tussen diverse 'standen' van led combinaties ( 3 led's op de print )
De rest van bevindingen volgt nog wel...
Voorlopig is het zomer!