Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Tnx!

Da's duidelijk!

Zelf die 1:16 is nog te groot.
Ik zoek een scale waarbij een truckcabine tegen maximaal 14cm aanloopt.
Spiegels niet meegerekend. Wielkast onder cabine mag wel iets over de 14 gaan.

Nou hoef t geen (dure/merk) cabine te zijn. Zag ook al iets van het merk Bruder.
Lijken best groot maar moek nog uitzoeken hoe breed die zijn. En dan bv een mooie truck op de kop tikken en de cabine er af halen.

Mvg.
 
Tja hoe breed is een model, ga maar aan het rekenen wat je voorbeeld is. (250:16 of 14, of ....) Maar waarom die vraag? In het algemeen kies je een model en die bouw je. Of je hebt een chassis met assen en daar wil je een cabine op? Bruder is vrij nauwkeurig 1:16, maar wil met de extra onderdelen of wielbasis nog wel eens rommelen. Tamiya maakt er ook een rommeltje van omdat ze Europese en US trucks allemaal op een zelfde chassis zetten. Ik probeer al mijn modellen een beetje in de 1:15 en 1:16 te houden.
Als jij 14 cm breedte omrekent naar 1:1 is dat 224, en dat is best smal voor een moderne vrachtwagen cabine, tenzij het een distributietruck wordt.
 
Begrijp ik.

Voordat ik m'n vraag stelde, had ik al het e.e.a. aan real-rife breedtes ( zonder spiegels ) opgezocht en dit doorberekend:

1/1 1/14 1/16
200 14,3 12,5
220 15,7 13,8
240 17,1 15,0

't Is dus wel te doen, maar het is maar net van welke cabine het schaalmodel is.

Ik heb een boel (gestuurde) assen, elk met differentieeltje. Die ga ik gebruiken.
En genoeg alluminium, servootjes, microcontrollertjes etc.,.

Id:
Als jij 14 cm breedte omrekent naar 1:1 is dat 224, en dat is best smal voor een moderne vrachtwagen cabine, tenzij het een distributietruck wordt.

Denk dat het nu een kwestie is van zoeken naar cabine van gewenste maat ( die 14cm), maar
die wel in schaal is van een flinke cabine, dus bv geen 200cm real-life.

Mvg
 
Ik zie net dat er ook nog 1/18 en 1/20 zijn...dus!

Bv 240 naar 1/18 = 13,3cm
etc...

Wat minder dan 14 is geen probleem. Wielkasten/spatborden wat breder etc.

Zal best goedkomen!
 
Zo! Da's ook weer geregeld!

Mercedes Actros op de kop getikt, schaal 1:20.
Top cabine! ( banden diameter 60mm ) vallen net binnen wielkast.

De cabine komt dus op eigenbouw chassis met andere assen ( tikkeltje breder ook )en banden ( 68mm ).
In de breedte gezien vallen de banden nu gelijk aan de wielkasten. Velgen krijgen nette wieldopeen en fatsoenlijk kleurtje nog.
actros.jpg


Kan zijn dat de wiewlkasten wat aangepast moeten worden, ivm grotere banden en sturing en vering. Kun goeh!

Voorlopig eerst nog verder met graafmachine:

http://www.modelbouwforum.nl/thread...ders-graafmachine-huina-1550-ombouwen.261643/


Wordt vervolgd...
 
Stuur-as met differentieeltje en vaste as met differentieeltje:
Vaste doorvoeras met differentieeltje, ff geen foto.

Bericht van het Forumbeheer :

Foto's vergroot naar de volledige afbeelding.

20181207_183613.jpg


20181207_183559.jpg

 
Dit zijn WPL of de JJRC assen. Zijn goed te gebruiken ook voor bredere cabines, waarbij je dan meer in de schaal van de andere truckers was gebleven. De schaal 1:20 is een vreemde maat, 1:16, en 1:18 is gebruikelijker. Deze aandrijfas heb ik ook gebruikt onder een 1:15 DAF A1600. Het gaat om de techniek, en niet de spoorbreedte van de assen. Maar succes met je bouwproject, benieuwd naar het resultaat .
 
Tnx ja!

JJRC assen, id.

Ben blij met de verhouding cabine en spoorbreedte/wieldiameter.

Anders was ik niet eens begonnen. Assen zijn zeer leuk geprijsd namelijk.

De gestuurde assen, voorzie ik vanb zelfgemaakte wieldoppen.
Dmv NYLON washers/spacers die ik bewerk, verf en dan plaats.
Bij de vaste assen gebruik ik ook washers/spacer voor een "echte" look.

Verder M1,4 of M1,6 inbusboutjes die puurt dienen als bevestigingsbouten!

Klaar dus voor een paar euro aan spacers/washers/boutjes.

wieldop.jpg



Term wieldoppen is verkeerd. Ik bedoel puur dat wat je op de foto ziet wiel, naaf etc.
 
Trouwens, het is zo gegaan:

Zag de Mercedes Actros op ebay, met schaal 1:20.
Verkoper heeft e.e.a. voor me opgemeten.
En die maten zijn ok, dus ding gekocht.
Of het echt 1:20 is, weet ik niet en maakt feitelijk ook niet uit.

Bij cabine van 12cm x20 kom je op 240cm, dus die 1/20 zit wel ok denk ik


Voor de geinteresseerden, ff een fotootje:
( beetje vertekend, maar 't is 130mm wielkast.


20181211_211559.jpg
 
Nog ff zien of het een 5- of 6 asser wordt.
Wordt de wat ruwere/groffere stijl zoals 2 linker scania's:
( maar dan met een Actros cabine )
comp.jpg
 
Back
Top