Bouw van een Ulstein AX118 op schaal 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door DanBtje, 16 feb 2011.

1. Raoul

Raoul

Lid geworden:
    16 jan 2010
    zo! het nivo zit er in, ik dacht een simpele uitleg is genoeg, maar daar mee kom je hier niet weg !!
    en zo heb je ineens een hele avond lees en surf voer geweldig !!!
    ik heb een hoop hele mooie bouw werkjes gezien (understatement!!!) en ideeën op gedaan.
    om maar weer on topic te gaan, deze azipods worden veelal gebruikt onder cruiseschepen omdat de indeling van conventionele schepen (schroef en roer) veel ruimte vergt en beperkingen qua manoeuvreer eigenschappen heeft.
    met de azipods kan men door de machine`s (generatoren) te verplaatsen meer functionele ruimte creëren omdat deze gevoed worden door electro, het voordeel is wendbaarheid niet zozeer grotere snelheid.
    van daar dat ook de offshore hier de voordelen van benut.
    Grt. Raoul.

2. robin rozendaal

robin rozendaal

Lid geworden:
    13 jul 2005
    In het kader van alles kan nuttig zijn voor dit project:

Sarah - Marine Subsea

Dit is de website van marine subsea, en reder die een x bow gebruikt.
    Hier kan je een spec sheet downloaden. Het mooie van het zijaanzicht en bovenaanzicht hier vectorieel opgebouwd zijn. D.w.z. Je kan zover inzoomen als je wilt zonder dat het onscherp wordt.

Hier nog een algemeen plan van de SX121 aka Viking poseidon:
    http://www.eidesvik.no/getfile.php/Norske dokumenter/Datablad/Viking Poseidon pr.19.01.pdf

Zoekt verder....

Gr robin

Laatst bewerkt: 18 feb 2011
  3. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    Hey allemaal,

Zouden jullie voor een spantenplan niet een vriendelijk mailtje kunnen sturen naar Peter Schobner? Die heeft zijn model van de X-bow al af, dan heb je in ieder geval wat concreets.

Het is denk ik in elk geval al een stuk eenvoudiger om zo'n spantenplan aan te passen, dan het compleet nieuw te ontwerpen.

Bij de reederijen en de werf hoef je het helemaal niet te proberen, ik kom zelfs voor mijn "Weser" bij zulke instanties niet binnen, en dit is al een oud schip. Laat dus staan dat je voor zo'n revolutionaire romp de spantenplannen krijgt.

Björn

4. robin rozendaal

robin rozendaal

Lid geworden:
    13 jul 2005
    Of je moet iemand kennen die er vaart, en goede vrienden is met de kapitein ;-).

Zo ben ik ook aan een aantal tekeningen gekomen. Kopietje van het lijnenplan en algemeen plan liggen vaak wel aan boord.

Gr robin

5. leen.boers

leen.boers

Lid geworden:
    4 okt 2006
    X bow

Hallo Bjorn.

Ik volg met veel interesse jullie voornemen een Xbow te gaan maken.
    Een mooi project alleen moet ik Adam gelijk geven dat Ulstein nooit!!! informatie zal geven betrevende dit speciale model.
    Ook de verschillende rederijen zullen niet zo toeschietelijk zijn mee te werken.

Ik ben een van de Maersk bouwers en weet dus wat er voor komt kijken om informatie te krijgen.

Als modelbouwer ben je toch op zoek naar een model welke niet zo veel wordt gebouwd.
    Dat zal ook de reden zijn van peter om niet zijn kennis te delen.
    Ik weet dat Peter ook geen spantenplan heeft maar ondanks dat wel een heel mooi model heeft gemaakt.

Ik kan je alleen aanraden persoonlijk contact met een rederij op te nemen (per brief en geen Email) en de copy rights te respecteren.

Vroeg of laat wordt dat toch bekend en de dader gevonden.

6. Ko van Dixhoorn

Ko van Dixhoorn

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Adam
    zo was het niet bedoeld over het selecte groepje , het was alleen maar een suggestie
    ik had begrepen dat de maersk bouwers contact had met die firma
    maar sorry voor het aan halen van het voorbeeld
    grt Ko

7. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    Gaat het tegenwoordig zo ver? Maar ja, daar mag iedereen anders over denken, die instelling heb ik dan weer beslist niet.

Maar goed, ik wens jullie allemaal heel veel succes met zoeken naar informatie over de romp, en ga de planning en evt. bouw zeker volgen. Misschien kan ik daar dan ook nog wat van leren! De "Weser" van mij heeft eigenlijk ook nog een nieuwe romp nodig, maar ook hier, nooit een spantenplan van gevonden. Als jullie dus een spantenplan kunnen tekenen aan de hand van foto's en overzichtsplannen, sta ik open voor de manier hoe!

Nog even terzijde: ik dacht dat mijn vader thuis ergens een boekje van Klaus Plonus had liggen. Daarin staat de bouw van een havensleper beschreven, waarvan hij ook het spanten- en lijnenplan zelf getekend heeft. Zal eens kijken hoe het daar beschreven wordt, misschien hebben jullie daar wat aan.

Groeten,
    Björn

Laatst bewerkt: 18 feb 2011
  8. DanBtje

DanBtje Guest

Voorlopig spantenplan Ulstein AX118

Ik heb met het knipprogramma standaard aanwezig in bureauaccesoires in Windows Vista/7 de tekeningen uit de pdf-jes geknipt en opgeslagen. Eén afbeelding heb ik geopend met Paint en met behulp van dit programma heb ik lijnen getrokken. Deze lijnen zijn denkbeeldige spanten en dekken.

Ik heb de romp verdeeld in 2 helften, omdat de spanten dan in de meeste gevallen in de weg zouden zitten van de ramen. Ik denk dat ik zo een mooie verdeling heb gemaakt. Ook pieker ik over de vraag welke stukken van het dek en opbouw ik wil verwijderen om naderhand goed bij de motoren en de accu's te kunnen komen. Ik heb in gedachte dat ik het inwendige deel van het volledige stuurhuis behalve the ROV-ruimte op een bepaalde manier uit de romp kan halen zonder dat je kunt zien waar beide delen van elkaar gescheiden zijn.

Morgen zal ik de website die Bart heeft voorgesteld nog eens heel goed bekijken. In de afbeeldingen staan heel veel details van de bouwzijze van een Ulstein. Ikzelf moet een beetje improviseren met vooral de onderkant van het schip, met name het achtersteven. Het is een vrij onduidelijke tekening en dat is jammer. Maar ik denk de vorm van een ander Ulstein model makkelijk over te kunnen nemen, het is een klein beetje meer werk.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 feb 2011
  9. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    3d tekenen

Ben even met delftship aan het werk geweest.

Hier 2 prscr. van de sarah

10. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    Nog wat links opgezocht...

Hoi allemaal,

heb net nog eens even wat voor jullie lopen zoeken:
    kijk eens hier. Vooral de pagina's 16-19 zullen zeer interessant zijn! (Linksboven in beeld de pagina kiezen.)
    Op pagina 17 zels een deel van een spantenplan!

En op dit forum is een kleine interessegroep gevormd rondom de X-bow's. (Wel Duitstalig). Op de site van Peter dan nog een duidelijk fotogallerij voor de Sarah. En omdat ik toch al bezig ben: hier staat nog een fotoalbum van een Duitse bouwer, die de Island Constructor aan het bouwen is.

Kunnen jullie weer even foto's kijken, en ik ga nog even aan het werk voor de Weser

Hopelijk helpen de links jullie wat verder, vooral de PDF moet toch wel nuttige informatie bevatten.

Groeten,
    Björn

Laatst bewerkt: 19 feb 2011
  11. robin rozendaal

robin rozendaal

Lid geworden:
    13 jul 2005
    Klopt hij even uit de mouw hoor dat model in delftship.

Heel gemaakt fraai Rene, ga je ook nog verder met het hogere gedeelte van de boeg?

Björn, dat is hele mooie informatie die van het patentbureau. Hier staat in ieder geval een leuk stukje spantenplan op ed. Dit is overigens precies het model wat ik wil gaan maken.

Het concept van de AX104 en niet zoals ze bij Bourbon vaart.

Gr robin

12. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Was nog even naar een foto van vooraanzicht aan het zoeken :D,

Met meer foto's kan dat nog verbeterd worden, nu boven en zijaanzicht
    gebruikt en de werkelijke afmetingen en waterverplaatsing, met 7 m diepgang ~ 10.000 t

13. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Door de lichtinval op het vooraanzicht denk ik dat de boeg rond is ter hoogte van de verschansing

P.S. voor de geintreseerden die defftship op hun PC hebben wil ik mijn bestand opsturen via e-mail
    kunnen we vergelijken

Laatst bewerkt: 19 feb 2011
  14. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    In dat geval heel graag gedaan. Blij dat jullie er wat aan hebben. Mochten jullie later bij de opbouwdetails hulp nodig hebben met tekenen, wil ik graag helpen. Ben benieuwd hoe dit project verdergaat!

Groetjes,
    Björn

15. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    bezig met een 'lijnenplan' for you people.....:)

werk het straks uit op deze manier:

groeten,
    Pim

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Voorbouw toegevoegd

17. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Waar kan ik een cursus volgen :p
    Ziet er heel goed uit.

18. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
  19. robin rozendaal

robin rozendaal

Lid geworden:
    13 jul 2005
    René,
    Ziet er perfect uit!

Ben bekend met dit programma maar kan er helaas niet zo goed mee omgaan als u ;-).

gr robin

20. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Robin de truk is met zo weinig mogelijk punten beginnen, voor deze gestart met 4 hor. en 5 vert. daar je voor - zij - en bovenaanzicht op inbrengen en met deze punten je vorm zo goed mogelijk benaderen.
    Vervolgens punten op een dwarsvlak inbrengen en weer je vorm zo dicht mogelijk benaderen enz.
    Dit vergt uiteraard wel wat oefening en ruimtelijk inzicht, deze romp is een vrij moeilijke door de speciale vorm van de romp.
    Om te oefenen is een zeilsloep met een platte spiegel ideaal.
    3 punten hor. en 3 punten vert. en dan schuven met 1 punt en kijken wat er gebeurd ;)
    Kan je mijn bestand doorsturen via e-mail

Deel Deze Pagina