Bouw van een blazer

Hoi Jean,

er loopt een plank verloren zeg maar. Anders kom je niet uit. Verscherven:
VOC - Scheepsbouw : de uiteinden van planken uit sterkte-overwegingen zodanig over meerdere gangen indelen dat een zo ruim mogelijke spreiding ontstaat.

Uit het boek van van Beylen foto:

2C501472-3BFA-47B1-9F7D-30FA2C0861F3.jpeg

5ABB97CA-5144-4842-A1A7-F3B0AD090DEE.jpeg

Laatst bewerkt:
De eerste spanten geplaatst, geeft lekker stevigheid aan het geheel. Ook de zeilbank aangebracht. Dat was nogal een dingetje om hem zeg maar waterpas te krijgen. Middels twee houten blokjes van de juiste hoogte is hij keurig parallel aan het vlak.
In de leggers de waterloopgaten aangebracht.
Ter plaatse waar het mastspoor komt een verdikking tot tegen de sparing van het mastspoor.

prettige zondag verder!

31353A07-38A9-47ED-A047-FAC771EF0889.jpeg

Dank Rob voor de toelichting.ik begrijp het nu wat verscherven betekent. Zo’n zelfde foto staat op de voorpraat van het boek van Peter Dorleijn. Ook Orm van der Laan laat dat op die manier zien. Dan moet het toch goedkoper denk ik.
Je bouwt lekker door. Goed te zien hoe je de spanten erin bouwt. Lijkt toch qua uitvoering veel op een botter. Ook met zijlwerk en deken. Ik blijf je volgen. Mooi werk man!

bedankt Hans en Tim! Ook bedankt voor alle leuks!

ondertussen weer wat spanten aangebracht en de zeilbank vastgezet. De zeilbank bestaat uit twee delen die in de lengte tegen elkaar aan zijn aangebracht. In het midden is een sparing voor de mast. De mast zit aan de onderzijde in een sparing in het mastspoor. Deze zit opgesloten in de liggers. De sparing in het mastspoor kan ik nu aanbrengen. De plaats is wordt bepaald door de hoek te bepalen waarmee de mast in het schip staat.

Aan de voorzijde van de mastbank komen nog steunen langsscheeps, noemen ze de voordewinders. (Lang leve beschikbare boeken :D)
spanten aanbrengen is best wel een precies werkje; ze moeten goed aansluiten tegen de huid. Én er komen er nogal veel in, leuk werk is dat. De spanten wijken allemaal plus of min een mm af. Staat aangegeven in het boek van Jules v Beijlen. Niet te veel afwijking, maar niet allemaal op de streep gelijk.

Als er weer een stapeltje in zit, of er is wat leuks te melden zet ik het er wel op. Ieder spantje melden wordt ook ietwat saai

alsvast een super nieuwjaar iedereen en voorzichtig met vuurwerk :beer:

C87A582E-FB08-4DB4-A7DA-7F39D5E683B6.jpeg

2D9403DA-59D9-45EC-BF99-D0B5438E7D9A.jpeg

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal heel mooi uit Rob, complimenten hoor.... :worship::thumbsup:
En ook voor jou een fijne jaarwisseling;)

Laatst bewerkt:
Prachtig gezicht zo die spanten in het schip. Lijkt net een echt schip. Leuk om te maken lijkt me zo. Je doet het goed Rob. Fijn om je te volgen.

Dit is prachtige werk wat jij vir ons laat ziet Rob. Vir jouw en jouw familie - een gezonde en voorspoedige Nuwejaar!

Héél veel dank voor de fijne reacties! Wens jullie allen een fantastisch jaar toe in volle gezondheid en veel (modelbouw)plezier.

de mooie woorden van Heinrich kunnen het toch niet mooier samenvatten…

I do not build model ships to build the best and most historically accurate - I build it because it keeps me sane in a world that has gone mad.

Laatst bewerkt:
Weer een aantal spanten aangebracht. Op het deken van de bun is het gereed. Nu het achterschip alle inhouten erin bouwen. Deze inhouten/spanten lopen deels haaks op de middenlijn van het schip. Gezien de huid naar achteren wegloopt naar de kont moeten deze spanten parallel vormig zijn. En dat is lastig!
Bij een echt schip gebruikten ze een schrijfhout. Dat gaat op deze schaal niet. Dus ieder spant passen, aanpassen, en weer passen.
Goed weekend!
3FC2C896-A302-4949-AB65-0D087B359BAC.jpeg

0867CB3C-61B2-4188-A00B-488C49B7DF84.jpeg

Back