Bouw van een blazer

Hoor het wel van je tzt Jinny, in ieder geval bedankt voor de belangstelling!

even een kleine update. De eerste huidgangen dus opnieuw aangebracht. Er zit nu wel wat meer zeeg in de huidgangen. Leermomentje voor de volgende boot is om de eerste huidgang aan de boegzijde wat juist breder uit te voeren, dan heb je nog meer de aanzet van een naar bovenstaande zeeg.

Het aanbrengen van de huidgangen vind ik erg moeilijk. Als de uitslag, de vorm dus, er niet goed inzit gaat hij na het buigen ergens anders gapen.


plaatje bij het praatje;
7B03333B-BD5C-40A6-B0CF-8836E4A65EE7.jpeg

C3C91B0A-BFB4-4ED9-AA50-16162E12F8DF.jpeg
 
Die huidplanken liggen er retestrak op. :thumbsup:
maar ik heb de indruk dat die 5 stroken allemaal op de zelfde spant stoppen. Zou het niet beter zijn als die telkens een spant verspringen?
 
Bedankt Jeroen en Herby en ook alle leuks! Geeft mij behoorlijke motivatie.

Herby, van de 5 stroken zitten er twee tegen het vlak en de overige 3 lopen verloren op de bun. Dit is een soort trog waarom de vis werd bewaard. De bun stond in open verbinding staat met het vaarwater. Zodoende was er altijd vers water in de bun.

foto waarbij een deel van de triplex mal door mij al is weggebroken om ruimte te maken.

goed weekend allen!
67DD9F83-F155-4916-A65F-A48ABBC5DBB7.jpeg
 
DBE3659D-E662-4D34-B799-E0B33D1F9D8F.jpeg
Weer een huidgang gebogen. Dit doe ik door het warm maken met een verfstripper. Wel regelmatig nat maken anders brandt het meteen in. Het is tenslotte maar 3 mm dun en wordt puur zo heet. Je krijgt evenzogoed wel wat brandvlekjes maar die schuur ik weg.

De huidgang is ook getordeerd. Dat doe ik dan op dezelfde manier.
 

Bijlagen

  • D3787287-D353-4396-B9CB-3C966F7D850B.jpeg
    D3787287-D353-4396-B9CB-3C966F7D850B.jpeg
    23,2 KB · Weergaven: 162
Je kan het ook langs een soldeerbout halen. Brandt niet zo gauw. Electrische plankenbuiger is nog makkelijker
 
Heb een elektrische plankenbuiger en ook geprobeerd. Met Max 2 mm eiken gaat het net aan, met 3 mm wil het helaas niet meer…:(
Moet dan echt wel een hoop kracht zetten en plankje breekt dan.
 
Het laatste stukje huidgang in het achterschip moet heel fel torderen en snel schuin weglopen. Paar plankjes mislukt, maar nu ook op het achterschip de eerste gangen aangebracht.

105EF03C-1F20-4684-9C13-0B691BE347CA.jpeg


Het voorschip zitten de huidgangen erin tot aan de bovenzijde van de bun.
10E3D1A4-6ED9-4EBF-A1B1-B5CD3F2FD58E.jpeg

over de gehele lengte ziet het er als volgt uit:
638C6036-A805-4255-A695-05FF7FDE253D.jpeg

in het achterschip moet ik dus gaan verjongen, anders kom ik te hoog uit naar het berghout. Is al met al best lastig.

Vr gr Rob
 

Bijlagen

  • CCFF0F13-659C-4392-A2FE-D2A92A49F207.jpeg
    CCFF0F13-659C-4392-A2FE-D2A92A49F207.jpeg
    94,5 KB · Weergaven: 128
Een uitdaging is het zeker Herby! Best respect voor de mannen die de echte schepen bouwden en nu nog bouwen. Planken van een cm of 4 á 5 dik zagen en buigen.

inmiddels zitten alle 3 de onderste huidgangen erin, dus ook het achterschip. De gangen lopen dus door tot aan de bun. Naar het achterschip zie je best wel duidelijk dat de scheepshuid hier hol, dus naar binnen, staat. Volgens het boek noemen ze dat een gepiekt achterschip.
Ga nu eerst de berghouten zagen. Bij mijn vorige modellen heb ik dat gedaan uit massief eiken. Vroeger gebruikten ze daar een gegroeide krommer voor. Reden om het eerst aanbrengen van de berghouten is dat ik dan de overige gangen qua buiging en tordering aanpas aan de lijn en zeeg van het berghout.

voor nu een goed weekend!:bier:

3B7D9F43-BAC8-4BD4-91D1-F4F880B90E14.jpeg

683F471E-5011-4C9A-A9A1-6BEA2DD892B8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Ook bedankt voor de leuks!
Maak eerst een mal van karton en zaag dan de gang in de vorm. Gaat dan wel door de draad heen, maar ik heb dan ook geen gegroeid eiken. Ik buig het eikenhout echt strak tegen de triplex mallen aan. Als je dan een schuurpapiertje erover doet is het wel echt glad. Verlijm ze onderling met witte houtlijm.

nu de eerste twee voorste stukken van het berghout gezaagd uit een dikker stuk eikenhout. Was Ff passen en meten, ze moeten aan beide kanten dezelfde vorm hebben. Naar de voorkant worden ze dunner, verloopt van 9 mm naar 5 mm.

lekker vakantie nu dus maandagavond en dan toch aan een borrel:beer:

18465613-7389-4FA8-A89B-1BF62E4C4B7B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nog even aanvullend; zoals gezegd haal ik heel veel info uit een paar boeken. Het boek van Peter Dorleyn waarin hij nog oude timmerlui heeft geïnterviewd is erg interessant. Gaat dan over de bouw van een botter maar is tenslotte ook een platbodem.

Op internet is ook zat informatie te vinden zoals onderstaande foto. Hierin kan je goed zien hoe een huidgang er in het echt uitziet.
Ik twijfelde in het begin erg over de vorm van een huidgang maar blijkbaar verlopen ze dus echt zo.

8C82FC32-C29A-4E30-985F-C2CA279720C0.jpeg
 

Bijlagen

  • BDDD7CCA-F4EC-4619-AC7D-68E77EC66B3F.jpg
    BDDD7CCA-F4EC-4619-AC7D-68E77EC66B3F.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 155
  • 46D40F94-B474-484C-A237-1B8BCB5E7FB8.jpeg
    46D40F94-B474-484C-A237-1B8BCB5E7FB8.jpeg
    37,8 KB · Weergaven: 153
Laatst bewerkt:
De berghouten zitten op hun plaats. Aan de achterzijde hebben ze een heel lichte S bocht. Ik heb ze gezaagd uit 25 dik eiken. Twijfelde nog om ze te lamineren door gebruik te maken van bijv 3 mm eiken. Wil echter zoveel als mogelijk het echte schip benaderen, hoewel men destijds daar gegroeid eiken voor gebruikte. Berghouten worden tijdelijk op hun plaats gehouden middels draadstangen. Op mijn andere modellen ook als zodanig uitgevoerd. Naderhand gaatjes opvullen met houten pennetje en je ziet er niets meer van.

tijdens het zagen van de berghouten merkte ik dat niet iedere lijn van het lijnenplan gevolgd kon worden? Bij het exact volgen van de punten van het lijnenplan kwamen er rare slingers in de berghouten. Derhalve dus maar voor lief genomen dat een paar punten afwijken. De zeeg van het berghout zit er naar tevredenheid in.

mbt gr Rob

76181CA1-25B3-4B47-AADF-19FD59A7D079.jpeg
3713102A-8AF8-43DE-B3F0-18CBE112672C.jpeg
 
Back
Top