bouw van de LCF Zeven Provincien

i know.. maar denk dat overall het kostenplaatje van de boot ook niet goedkoop is.

Dat is natuurlijk weer het voordeel van scratch build, je hebt de kosten zelf in de hand en je kan het zo duur maken als je het wilt,
Soms komt de boot duurder uit als dat je een pakket koopt, maar scratch gaat druppelgewijs en een pakket is in 1x bam een smak geld..

Als je een beperkt budget hebt is dit best een goeie oplossing,

Grtz Vincent,

Hoi Geert,

Ben het met je eens hoor, moet eerlijk zeggen dat het bedienen van verlichting en bv. radar mbv de zender voor mij ook geen enkele meerwaarde heeft. Deze staat aan of uit, het is tenslotte geen kermis boot.

Kees

Ach de radar aanzetten op een GW-er heeft ook niet zoveel nut. hahahaha
Het kleine ronde raampje aan de voorkant moet dan een lens worden op het model om wat te kunnen zien!!

Update

Hallo allemaal,

@hermor het is geen kermis boot maar een kerstboom geworden.:banana:
full

De lichten geïnstalleerd. Heel veel werk. Ik moest alles solderen door een gaatje van 7-8 cm. En toen nog een paar keer verkeerd. Na een paar keer los en vast solderen bleek dat ik een te dunne draad gebruikt had om meerdere lampjes op te solderen. Toen dikke draad gebruikt en dat werkte. De vraag van vandaag? De draadjes die van de accu naar de aansluiting van de lichtjes gaat zijn wel weer dun hoe zit dat? Toen het af was heb ik eerst even een kwartiertje in het donker gaan zitten(met natuurlijk de lichtjes aan) ik vind het echt geweldig:)

Ook heeft ze haar eerste lak laag gehad. Een paar zakkers dus opnieuw geschuurd en nu nog even bijwerken.
full

De mast is ook functioneel. Ik heb via een bevriende model auto coureur een "rietje" gehad. Eerst het dopje eraf geknipt en via de onderkant kan ik mijn antenne er door jassen. Niemand ziet het en beter ontvangst kan ik mij niet wensen.

full
full

Nu zit ik alleen nog te denken aan een paar afgeschermde lichtjes die het helidek verlichten. Zal ik die er opzetten en zal ik die ook aan sluiten op de andere lichtjes of moeten die apart?

gr Geert

Laatst bewerkt door een moderator:
Je heb het mooi werkend gekregen, alleen waarom heb je de rijtjes van 3 lampen rood en groen gemaakt? Het is zo net standaard navigatieverlichting.

Eerder in dit draadje was ook al aangegeven welke verlichting dit wel is.

Verder geldt nog steeds: dit wordt een prachtig model.

Gr robin

@Robin,
Dat heb ik gedaan omdat jij schreef dat de middelste rood en wit kunnen worden. Ik ben nog geen lampjes tegen gekomen die zelf wisselen van kleur. Ook had ik twee lampjes een witte en rode net onder elkaar kunnen zetten maar dit leek mij niet heel erg geslaagd en aangezien ik al rode lampjes had heb ik die gebruikt.

Gr Geert

Laatst bewerkt:
De lampen zijn rondom allemaal rood, behalve de middelste die is volgens mij weer wit. Kzal het aan een oud collega vragen die aan boord zit van een LCF. Groen zit er zeker te weten niet in. Is alleen als navigatieverlichting aan beide zijden van de brugvleugels

Die arme jongen, heeft hij net met veel moeite de lampjes erin gekregen, mag hij ze weer gaan veranderen, gemeneriken:D.
Had ook eerder moeten reageren, ik weet het, maar misschien heb je hier nog iets aan Geert:

full

Gr. Pim

De foto heeft Robin al een keer laten zien en ik zie dat ik het gewoon niet goed gelezen had, van daar ook het ietwat vreemde antwoord aan robin.Ik dacht dat het precies hetzelfde als de navigatie verlichting was. Ze hebben dus wel een beetje het recht gemeen te zijn:). Maar hoe zal ik het dan doen met de middelste, ook rood of wit? En zal ik ook verlichting maken voor het helidek? In ieder geval bedankt.

Gr Geert

Laatst bewerkt:
Ik zou de middelste wit maken als ik jou was. Dit is beperkt manoeuvreerbaar door haar werkzaamheden. Dit zal denk ik het meeste gebruikt worden. Wanneer duikers onder water zijn voor inspecties of overladen/ bunkeren op zee.

3 rood boven elkaar betekend beperkt manoeuvreerbaar door diepgang, en twee keer rood is aan de grond gelopen.

Alle 4 de hoeken zijn hetzelfde, dit is omdat Apar een lastige mast is omdat je de verlichting niet uit alle richtingen kan zien. Dit heeft men opgelost door het op elke hoek te plaatsen.

Gr robin

@Robin,
Ik heb direct de lampjes besteld, want die had ik niet.
@Nodri,
Ik heb ook nog een vraagje over een paar attributen die op het dek staan.
full
full

Bij de eerste foto heb ik de probleem gevallen gemarkeerd en bij de 2e foto zitten er aan de zijkant "buizen". Ik vermoed zelf dat het de opgeklapte vlaggenmast is. En van de eerste foto dacht ik dat de lijnen over het dek misschien storm lijnen waren. Zeker weten doe ik het niet. Hopelijk heeft u een antwoord.

Alvast bedankt.
Gr Geert

Hallo Geert,

Allereerst je attributen op het dek. Het eerste wat ik zie is het grote vierkante luik. Deze is van de munitielift. In tijden van nood kan men het luik opendoen. Als de lift omhoog komt dan komt deze echt uit het dek (alleen de liftkooi) Dan kan je het kanon laden. (meestal wordt deze lift gebruikt om 1 van de normale magazijnen te vullen wanneer binnenliggend. Het ronde object rechts is als ik me het goed gerinner een kap over een soort van lier. Deze lier wordt tijden BOZ (bevoorraden op zee) gebruikt. (meer een soort van katrol dan lier eigenlijk)
De lange streep over de eerste foto is inderdaad een lijn. Als het kanon gaat schieten moeten vooraf de hekken geklapt worden. De mannen die dat doen haken zich aan deze lijnen vast zodat in het geval dat ze overboord vallen mooi blijven bungelen.
het kleine rondje is een nozzle van de NBC sproeiers. Als het schip door een (Nuclaire, Bacteriologische of Chemische) substantie wordt aangevallen dan worden deze sproeiers aangezet en zal het schip dmv "forced roll" heen en weer gaan rollen om ze het ergste weg te spoelen. Deze nozzles zitten over het gehele schip.
De buizen aan de zijkant is inderdaad de ingeklapte vlagemast. Deze wordt op zee ingeklapt en het k*lereding moet elke haven weer in elkaar gezet worden.

Voor zover antwoord op je vragen, als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het graag!

Gr. Nodri

@Nodri,
Bedankt, zulke dingen zijn bere interessant en leuk om te weten. Lijkt mij ook niet heel erg slim als je iets maakt zonder te weten wat het is:)

gr Geert

update

Hallo allemaal,
Weer wat in elkaar geprutst.
full
full
full

Er ligt wat stof op het dek dat komt door het schuren van het kanon:D
Het kanon wordt werkend gemaakt met 2 micro servo's. Het dek is bijna klaar. De hekken moeten nog gemaakt worden, het kanon en het "muurtje" ervoor moet nog afgemaakt worden en de vlaggen mast moet nog geproduceerd worden.

Ook heb ik nog niet mijn rode lichtjes van conrad ontvangen zodat ik de verlichting nog steeds niet kan afmaken:onweer:

Dat was het weer.
Gr Geert

@Nodri,
Liever niet er zijn al genoeg schepen geëxplodeerd.
@Vincent,
Ik vind het wel gaan hoor hij is 4 mm dik maar als jullie zeggen dat het "te" is dan probeer ik een dunnere ketting te krijgen.
full

gr geert

Back