Bekijk bijlage 606635
Wel een xtra massa legen naar motor.
Nee... NIET doen! Absoluut NIET doen!
Ik wil de onsteking in orde gaan maken. Ik heb nog een heel mooi setje liggen. Maar ik ben niet helemaal zeker hoe een en ander aan te sluiten. Ik heb wat gegoogeld, maar daar zie ik allemaal verbindingen met standaard stekkertjes. En een waarschuwing dat deze onsteking niet is beschermd tegen verkeerde polariteit.
er zijn meerde stekkers. Uiteraard een grote draag direct naar de bougie. Een draad voor de hall sensor (rood en zwarete draad). In mijn geval gebruik ik gewoon een micro schakelaar. Een draad voor de tachometer/rpm output. Die ga ik niet gebruiken, dus neem ik aan dat de onsteking ook geen voorontsteking zal doen
Bekijk bijlage 606636
dit is volgens mij de voedingsspanning. Een stekker drie draden, wit, rood, zwart. Mag ik ervan uitgaan dat rood de plus is. Wit de min en zwart aan de massa van de motor? Of zie ik dat verkeerd?
Bekijk bijlage 606637
alvast bedankt voor het meedenken!
Jeroen
Hmmm... ik zou toch even de handleiding checken/downloaden als ik jou was, want anders gaat het wel mis....
-De 2-aderige rood-zwarte draad is de voeding. Rood is hier inderdaad plus.
-De dikke zwarte ronde "kabel" met de drie adertjes is de aansluiting voor de Hall sensor. Die moet je NERGENS anders op aansluiten. Het is heel makkelijk te onthouden ALS je de origineel bijbehorende Hall sensor hebt, want die is voorzien van ook zo'n zwarte ronde kabel. Er is GEEN massa-aansluiting naar het motorframe o.i.d.
-Het platte drie-aderige snoertje is voor een eventuele tachometer. Kun je gewoon ongebruikt terzijde binden.
-De bougiekabel bevat ook de massa-aansluiting. Het is een hele dikke coax kabel, met de HV puls door de kern, en de massa via de gevlochten buitenmantel.
-De ontsteking is voorzien van automatische vervroeging, en moet afgesteld worden op 28 graden voor top. De ontsteking zorgt er dan zelf voor, dat bij alle toerentallen de ontsteking op het juiste tijdstip plaats vind.
Je ontsteking is geschikt voor 6 tot 14,4 volt, je kunt hem voeden met 5 tot12 NiMH cellen, 2 tot 4 LiFe cellen, 2S tot 4S LiPo.
Onder de 6V bestaat gerede kans dat de ontsteking minder goed werkt, boven de 14,4 volt gaat hij kapot. Daartussenin, maakt het gewoon in principe geen zak uit, merk je geen verschil.
De Bougie, zoals die uit de verpakking komt, is rechtsstreeks geschikt voor gebruik, de ontsteking is volledig ongevoelig voor electrode afstand. Maar ALS je de electrodenafstand wilt checken/corrigeren, 0,5 mm is een mooie waarde. Nogmaals, kritisch is het niet.
Bij hele lage toerentallen (rustig met de hand ronddraaien) is het ding volgens mij beveiligd, dan vonkt ie niet, maar dat is echt LANGZAAM.
Denk hier goed om, want als hij WEL vonkt, dan vonkt ie vanaf het allerlaagste toerental al op volle sterkte, en als er dan ontsteekbaar mengsel in de cylinder aanwezig is, dan ontsteekt ie dat.
De stekkertjes zijn standaard Futaba, niks ingewikkelds aan.