Gisteren toch maar eens geprobeerd of het lukt een nauwkeurig gat te kotteren met mijn goedkope HBM spulleboel.
Eerst maar eens het bestaande gat van 14mm op 20mm brengen. Dat is de grootste frees die ik heb.
Werkt prima!!
Vervolgens eindeloos proberen, steeds een beetje bijstellen.
Ik ging steeds een 0,5-1mm dieper en dan weer meten. Maar het is erg lastig, zoals verwacht om dit tooltje echt heel exact in te stellen. Uiteindelijk ging het lagertje er wel in maar met toch een klein beetje speling.
Dus nog maar een keer proberen. Nu in een keer de 20mm frees er door heen, ging ook keurig.
Met mijn verticale DRO kan ik de diepte uitstekend bepalen. Ik realiseerde me ook dat het beiteltje in mijn kotterkopje onder 45 graden staat. In combinatie met de verticale DRO wordt het dan in een keer een stuk makkelijk om de beitel goed af te stellen.
Hier zie je dat de diameter 20,06mm is. Wat ik vervolgens doe is de kotter/beitel op de bovenkant van het werkstuk laten rusten. Borgboutje van het beiteltje los en vervolgens de freeskop m.b.v. de digitale read 0,03mm laten zakken en het borgboutje weer vastzetten. Dat ging een stuk beter. Er zit wel een beetje speling op het beiteltje in de mopperkop, maar na wat keren proberen ging het toch goed.
Lager valt er precies in zonder enige speling!!
Dus dit moet zo wel gaan lukken denk ik.
Voor de zekerheid heb ik toch maar even de posities van de diverse gaten e.d. afgetekend. Uiteindelijk ga ik de exacte positie van alles bepalen met de DRO, maar dit help wel. Omdat ik een andere datum gebruik dan Jan Ridders in zijn tekening, moet ik alle afmetingen vanuit mijn gekozen datum uit meten.
We komen steeds een stapje verder!!
Jeroen