Bouw San Juan Nepomuceno

Ondanks het warme weer toch de eerste beplanking op de romp gemaakt.

Groet Peter.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het beplanken gaat je goed af Piet:D

Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar het beplanken tegen de scheg enzo.
Ieder heeft zo zijn voorkeur

Ik doe dit ook altijd en het kan gewoon heel nauwkeurig.
Om er later zo'n gleuf netjes recht in te maken is veel meer gepruts en dat heb ik nog nooit zien zitten.

Het beplanken gaat je goed af Piet:D

Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar het beplanken tegen de scheg enzo.
Ieder heeft zo zijn voorkeur

Ik moet ook zeggen dat het beplanken ook een stuk makkelijker gaat met dit notenhout is veel soepeler dan dat mahonie van de San Francisco II.

Groet Peter.

Dat is inderdaad bij dit soort achterschepen een lastige hoek.
Maar ziet er aardig strak uit hoor!

Die zitten idd mooi strak tegen elkaar aan.
Het enige wat ik anders zou doen is echt om en om beplanken. Ik zie nog wel eens een verschil komen door twee of 3 latjes tegelijk te pakken. Daarmee bedoel ik 2 aan de ene en dan twee aan de andere.

Nog een kleine tip, ik weet niet of je het gedaan hebt. Maar het is handig wanneer je de kiel voorzien van streepjes waar elke lat komt te zitten. Dan houd je overzicht.

Die zitten idd mooi strak tegen elkaar aan.
Het enige wat ik anders zou doen is echt om en om beplanken. Ik zie nog wel eens een verschil komen door twee of 3 latjes tegelijk te pakken. Daarmee bedoel ik 2 aan de ene en dan twee aan de andere.

Nog een kleine tip, ik weet niet of je het gedaan hebt. Maar het is handig wanneer je de kiel voorzien van streepjes waar elke lat komt te zitten. Dan houd je overzicht.

Klopt wat je zegt, maar aan de rechterzijde wordt tot zover beplankt en dan begin ik vanaf de kiel te beplanken.
De lengte van de spanten op meten en dan de spanten aftekenen om te bepalen hoeveel dat ik iedere plank moet verjongen.
dan zet ik ook om de vijf planken een plank om te controleren of ze ook goed de lijn van het schip houden.
Maar je opmerking was goed hoor.:yes::yes:

Groet Peter.

Dit weekend lekker rustig door kunnen beplanken maat ja dat gaat nu eenmaal langzaam, plankjes pas maken en verjongen dan, dan weken in water, opspannen en weer laten drogen en dan uiteidelijk vast lijmen.
Maar tijdens de wachttijden door alwel begonnen aan de tweede laag die vanaf het dek tot de waterljin komt.

Groet Peter.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back