Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Hallo Leo,
Idd weer hele mooie onderdelen, en ook een kijkje hoe de mast gaat telescoperen, wordt weer een geniale oplossing volgens mij.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Jolie en Charlotte dank je voor de complimenten.
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voorde belangstelling voor mijn project.

De laatste week de derde gestuurde as aangepakt, deze as stuurde niet goed mee met de andere assen, zoals het te zien was op het filmpje met de demo met de ballastblokken.

20240503_160738.jpg

Hier zie je het oude ontwerp waar de as in rubber is opgehangen.

20240504_113115.jpg

Aanpassing van de stabilisator steunen voor het scharnierpunt van de bovenste stabilisatorarm.

20240507_144421.jpg

De as beweegt nu weer in een verticale rechte beweging en hierdoor blijven ook de wielen recht met het inveren van de as, wat met de vorige uitvoering niet zo was.

20240507_144453.jpg



20240507_163443.jpg

De wielnaven van de aangedreven assen, hebben best veel speling op de wiellagering.
Het grote lager wat in de trommel gaat heeft veel speling in de remtrommel, wat niet goed is op te lossen.
Rechts de stalen platen die de verbinding maakt met de aandrijfas en de wielnaaf.

20240516_151151.jpg

De fusee armen van de aangedreven assen gaven ook problemen, daarvoor een aantal nieuwe stevigere exemplaren gemaakt. Omdat er meerder zijden bewerkt moesten worden
van de nieuwe fuseearm heb ik daar een mal voor gemaakt in aluminium strip van 40 bij 8 mm

20240507_191102.jpg

De nieuwe fusee armen gemonteerd

20240507_191108.jpg

Weer een probleem opgelost, weer verder met het ontwerp van de telescoopmast.

Wordt vervolgd

groet Leo.
 
zo zie je maar weer Leo je komt bij elke demo of wat anders toch weer wat tegen waar van de dan denkt dat werkt niet lekker of wat dat dat raar .in het begin was de kraan nog niet zo zwaar dus dan werkt het wel maar nu hij zwaarder word komt er op de assen steeds meer gewicht en dan zegt de as nu is het genoeg geweest . maar het ziet er weer mooi en hopelijk goed opgelost uit
 
Beste Leo
Ik heb gelezen dat jij 2 verschillende soldeer legeringen naast elkaar gebruikt ivm de kans op loslaten van een eerdere
naast gelegen soldeer verbinding.Welke legeringen gebruik jij daarvoor het is bij mij ook voor messing bouw.
Groet Tio
 
Johannes dank je voor het compliment.
Fixit ook dank voor het compliment, zolang de problemen nog zo op te lossen zijn is het geen probleem en verbeteringen zijn er altijd wel te verzinnen.

Tio, ik gebruik inderdaad twee soorten soldeer
De zachtsoldeer draad die ik gebruik is Resist-2 (loodvrij tin/zilver 96.5/3.5 van Griffion) en als vloeimiddel gebruik ik S39 en dit heeft een temperatuur nodig 200-250 graden.
Voor hardsoldeer gebruik zilversoldeer draad en en als voeimiddel gebruik ik ( Stay-Silv flux powder) , ik maak in dop van een spuitbus een klein beetje poeder aan met water en breng het dan met een kwastje er op het te solderen onderdeel aan.
Dit vraagt een temperatuur van boven de 400 graden, dus ook een brander die deze temperatuur kan halen.
Zelf soldeer ik met acetyleen en zuurstof en dat geeft voldoende temperatuur voor beide bewerkingen.
succes met je project.

Groet Leo.
 
Hierbij nog een kleine update tussen alle andere bedrijvigheid door.


De handrail die langs de cabine zit.

20240528_103425(0).jpg

Op de beugeltjes wordt een buisje van 3mm gesoldeerd, en dat doe ik bij alle beugels gelijk in een keer.
Na het solderen zaag ik de steuntjes los.



20240530_172207.jpg

2mm RVS draad als geleiding, ter zijner tijd moet er nog een lichtbalk tussen de twee geleiders komen zoals is te zien op de laatste 1:1 foto.

20240530_172246.jpg

De machinist klaagde dat de cabine deur niet van binnenuit open kon, dus maar een deurkruk aan de binnenzijde gemonteerd.

20240530_172612.jpg

Nog een schuifdeur railprofiel aangebracht boven het achterraam alsof de deur het echt kan schuiven.




20100410dsc04440-.jpg

En zo ziet het bij de 1:1 cabine uit.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Beste Leo
Om het te veel aan soldeer te verwijderen gebruik ik een houtbeitel voor welke
methode heb jij gekozen want jou soldeerwerk ziet er prima uit m/n ook in de hoekjes.
Het mechanisch verwijderen levert al snel krassen op.

Tio
 
Ja Cor,:( Ik heb nog een tijd zitten te denken hoe ik de deur schuivend kon maken, maar er toch maar vanaf gezien.
Charlotte,
dank je voor het compliment.
Jolie, dank je voor het compliment.
Marceline, ook dank voor het compliment
Alle Leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor het project.

Hallo Tio,
het verwijderen van teveel tin is inderdaad een tijdrovende klus die ik ook met vijl en schuurpapier moet weghalen.
Maar om te te voorkomen dat er teveel tin op je werkstuk komt heb ik de volgende werkwijze.
  • Zorg dat de onderdelen die je gaat solderen goed passend zijn dat er tussen de naden een goede capillaire werking is, en fixeer de onderdelen.
  • De soldeertin voeg je het liefst niet toe aan de zichtkant, maar aan de de niet zichtzijde van je werkstuk.
  • Maak je werkstuk op temperatuur en voeg dat de tin toe op een punt aan het materiaal en daarna gebruik ik de brander om de soldeer verder te laten vloeien.
  • Zorg dat met je soldeertin niet in de vlam van de brander komt.

Daarom soldeer ik veel met zilver, dat vloeit prachtig uit, zelfs voor kleine onderdelen is dat mooi solderen.

Groet Leo.
 
We gaan verder met de centreer strippen van de ballast gewichten.


20240603_142538.jpg

Een malletje gemaakt voor het boren en frezen van de messing strip van 20x2 mm die aan de ballast blokken komen, totaal is er zo'n 3 meter strip voor nodig.


20240604_110208.jpg

Dezelfde mal om het geleiding profiel er aan te frezen, er komen er drie gemonteerd aan het 10 ton ballastblok en dat dan 16 maal.

20240603_150703.jpg

En het schuift mooi in elkaar met 0.2 mm speling.

20240604_132230.jpg

Dit zijn de korte strippen voor het ballastblok van 5 ton.

20240605_095132.jpg

De geleiding strippen en de bussen voor als je de ballastblokken gaat hijsen met kabels.

20240605_103732.jpg

Het 5 ton ballastblok moest nog wat bijgewerkt worden.

20240606_143411.jpg

Ook de nokken die op de ballastplaat zitten moesten nog aangepast worden naar de geleiding strippen. Daar ook een mal voor gemaakt om het in te kunnen spannen en te bewerken.

20240614_213129.jpg

En hier zijn de geleide strippen gemonteerd op de geprinte ballastblokken.

20100410dsc04416-.jpg

Hier nog een plaatje van de 1:1 ballastblokken.


Wordt vervolgd.
Groet Leo
 

Bijlagen

  • 20240604_185944.jpg
    20240604_185944.jpg
    121,9 KB · Weergaven: 89
Laatst bewerkt:
Konstruktion Liebherr Teleskopkran LTM 11200-9.1 Maßstab 1:16


Ich verfolge hier seit einigen Jahren verschiedene Modellbauprojekte und bin sehr beeindruckt von dem, was von Modellbauern gemacht wird, insbesondere im Bereich der Lastwagen, die mich interessieren. Ich selbst interessiere mich für Schwertransporte und schweres Heben mit Teleskopkranen oder Gitterkranen.


Jetzt arbeite ich schon eine Weile an meinem Modellierungsprojekt und möchte dieses Thema nutzen, um anderen Modellierern zu zeigen, wie ich dieses Projekt realisieren werde, und wer weiß, vielleicht inspiriert es auch jemanden, dies zu tun, denn Engineering ist ein wunderbares Feld.


Ich habe vor langer Zeit angefangen, Achsen für ein Fahrwerk für einen Kran herzustellen, aber dieses Projekt liegt schon so lange in der Schublade, dass die Reifen bereits anfangen aufzugeben und die Proportionen der Achsen nicht so sind, wie sie sein sollten.

Ich habe dieses Projekt mit meinem Ruhestand gleich um die Ecke begonnen und wollte etwas bauen, das nicht jeder baut und das viele Herausforderungen für mich mit sich bringt, um die richtigen technischen Lösungen zu finden, um dieses Projekt zu realisieren, also fiel meine Wahl auf einen der größten Mobilkrane, die auf dem Markt zum Verkauf stehen.


Er ist der größte Mobiltelekran von Liebherr mit einer Tragfähigkeit von 1200 Tonnen und steht auf einem Unterwagen mit 9 gelenkten Achsen, von denen 4 Achsen angetrieben werden. Der Kran hat ein Geländegewicht ohne Mast von 108 Tonnen. Der Telemast wird separat transportiert und das Gewicht des Mastes beträgt bis zu 88 Tonnen einschließlich der Y-Abspannung.

Der Kran, den ich bauen werde, hat eine T3-Version, die mit dem Teleskopteil 3-fach verlängert werden kann. Das kann auf T7 verlängert werden, dann wird es einen 4-fach ausfahrbaren Ausleger im T3-Mast geben, der 4-fach ausfahren kann, aber das ist zu ehrgeizig, um es herzustellen. Ich bleibe bei 3-fach ausziehbar und der Rest mit einem Gitterbaum.


Ich habe mich für liebherr entschieden, weil man auf ihrer Website viele Daten mit Gewichten und Maßen herunterladen kann, aber ansonsten braucht es viele Fotos und Videos, um zu sehen, wie die Details aussehen, um es machen zu können. Ich konnte den Kran noch nicht in voller Größe sehen.


Das Projekt wird 4 bis 5 Jahre dauern, bis ich die ersten Hebearbeiten durchführen kann. Und danach gibt es noch viel zu machen, wie z. B. Y-Abspann- und Traversenteile, um noch höher arbeiten zu können.

Ich habe das Projekt im August 2019 begonnen, also haben wir noch eine Weile vor uns.

Bekijk bijlage 434397 Bekijk bijlage 434398

C:\windows\temp\msohtml1\01\clip_image004.jpg
Bekijk bijlage 434394 Die Auslegerfläche meines Wasserhahns beträgt 80 x 80 cm und die Gesamtlänge des Wasserhahns 176 cmBekijk bijlage 434399 Bekijk bijlage 434400

Grüße Leo
Fortsetzung folgt. [/ZITAT]
 
Back
Top