Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Om in Nederland je model te verzekeren is erg lastig, ik heb het ook al eens geprobeerd. Ze weten niet goed waar ze het onder moeten scharen en dan doen ze het onder een kostbaarheden verzekering en dan loop je helemaal leeg.
In Duitsland schijnt het makkelijker te zijn om een model te verzekeren.
 
Cor het is inderdaad veel messing, maar gelukkig kan je voor de olietank messing plaat 0.5mm dik er voor gebruiken.
Roald, je kan beter de ballastblokken uit lichter materiaal maken, dan kan je ze nog altijd verzwaren als het nodig is, deze blokken zijn van aluminium maar of ik de 10 tons blokken ook van aluminium ga maken weet ik nog niet.
Peter uit Hh dank je voor het compliment, nee.. voor een ander bouwen of in opdracht is niet te doen wat betreft het aantal uren en wat dat moet gaan kosten. Op het niveau waarop ik nu bouw is dat niet te realiseren.
Charlotte dank je voor het compliment.
Graafie ook bedankt voor het compliment.. Verzekeren zie ik niet zo zitten, de waarde is moeilijk in te schatten en de premie zal niet misselijk zijn.
Richard dank je voor het antwoord over het verzekeren van je model.
De 3D print heb ik laten maken bij Lil People in Eindhoven, je wordt gefotografeerd door honderd digitale camera's en daar krijg je een digitaal plaatje van, die wordt bijgewerkt en daarna geprint, met dit als resultaat. Je kan ook aangeven in welke schaal je het poppetje wilt.



20230905_231124.jpg

Ik heb ook de machinist voor de kraan gelijk laten printen, deze heeft de hijspapieren en hij mag straks in de kraan zitten.

Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Leo, wat ongelooflijk leuk!

Met deze (vr)olijke tweeling in de buurt is het vast nog veel gezelliger om te bouwen en ze houden meteen een oogje in het zeil ;)

De machinist is er klaar voor, zo te zien. Hij moet nog even geduld hebben, vrees ik…:D

Je kunt aan alles zien, dat jouw project meer is dan een hobby :), dat maakt het zó leuk om jouw project te volgen.
Groet van Jolie :bye:
 
Jos_ 1972, Volgens mij krijg je ook wel zo'n smile als je op zo'n kraan mag werken.
Jolie, dank je voor de mooie woorden.

We gaan weer verder met het kraan project, het weer laat het weer toe om lekker in de werkplaats aan de gang te gaan.

Verder met het bovenste draaipunt van de cabinearm en de bevestiging van de hekken.

20230918_150600.jpg

Een hand vol onderdelen voor het hekwerk op de superstructure en het bovenlager van de cabinearm, alles uit 1 mm messing plaat.

20230918_150936.jpg

Hier de onderdelen nog los in elkaar, de lipjes zijn straks voor bevestiging van de tranenplaat op het bovenste bordes.


20230919_142256.jpg

Zo fixeer ik mijn onderdelen om ze met zilversoldeer te solderen.

20230919_145117.jpg

Met boutjes van 1.6 mm klem ik het geheel bij elkaar


20230919_163544.jpg

Alle onderdelen gesoldeerd.



20230919_171913.jpg

Voor bevestiging aan de superstructure had ik al M 2.5 tapgaatjes meegenomen in de zijplaten van superstructure.



20230919_172356.jpg

De bovenste M2 gaatjes zijn voor het hekwerk wat er op komt, de onderste M2 gaatjes zijn straks voor montage van de zijbeplating die aan deze kant komt.



20230921_142310.jpg

De tranenplaat op maat gemaakt en op de lippen gemonteerd met M2 boutjes.



20230921_142529.jpg

Aan deze zijde zit daar ook gelijk het bovenlager van de cabine-arm aan gemonteerd.



20230921_142542.jpg

Het maakt de kraan toch weer wat veiliger voor mijn nieuwe medewerker, voordat hij straks begint te zeuren dat het niet veilig is.;)

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Jos_ 1972, Volgens mij krijg je ook wel zo'n smile als je op zo'n kraan mag werken.
Jolie, dank je voor de mooie woorden.

We gaan weer verder met het kraan project, het weer laat het weer toe om lekker in de werkplaats aan de gang te gaan.

Verder met het bovenste draaipunt van de cabinearm en de bevestiging van de hekken.

Bekijk bijlage 554212
Een hand vol onderdelen voor het hekwerk op de superstructure en het bovenlager van de cabinearm, alles uit 1 mm messing plaat.

Bekijk bijlage 554213
Hier de onderdelen nog los in elkaar, de lipjes zijn straks voor bevestiging van de tranenplaat op het bovenste bordes.


Bekijk bijlage 554214
Zo fixeer ik mijn onderdelen om ze met zilversoldeer te solderen.

Bekijk bijlage 554215
Met boutjes van 1.6 mm klem ik het geheel bij elkaar


Bekijk bijlage 554216
Alle onderdelen gesoldeerd.



Bekijk bijlage 554217
Voor bevestiging aan de superstructure had ik al M 2.5 tapgaatjes meegenomen in de zijplaten van superstructure.



Bekijk bijlage 554218
De bovenste M2 gaatjes zijn voor het hekwerk wat er op komt, de onderste M2 gaatjes zijn straks voor montage van de zijbeplating die aan deze kant komt.



Bekijk bijlage 554219
De tranenplaat op maat gemaakt en op de lippen gemonteerd met M2 boutjes.



Bekijk bijlage 554220
Aan deze zijde zit daar ook gelijk het bovenlager van de cabine-arm aan gemonteerd.



Bekijk bijlage 554221
Het maakt de kraan toch weer wat veiliger voor mijn nieuwe medewerker, voordat hij straks begint te zeuren dat het niet veilig is.;)

Wordt vervolgd
Groet Leo.
Een mooie update weer... ben benieuwd hoever je bent als je weer in EDE staat volgend jaar
 
Roald, bedankt voor het compliment.
Voordat we naar Ede gaan kan er nog veel gemaakt worden, en dan zal de superstructure grotendeels wel gereed zijn, en radiografisch bediend kunnen worden. De arm voor de hijs cabine hoop ik dan wel gereed te hebben en of de cabine dan al gereed is hangt er een beetje van af hoever ga je in de details, we zullen zien hoever we komen.

We gaan verder met bordessen voor het draaikrans platform en wat details.

20230923_140016.jpg

Voor het draaikrans platform moesten nog de schetsplaten gemaakt worden, waar ook het tussen bordes aan vast komt, hierbij de onderdelen die daar voor nodig zijn.



20230926_123135.jpg

Hierbij het solderen van het bordes frame waar de tranenplaat in geschoven wordt.


20230926_184857.jpg

Niet zoveel foto's van genomen maar hierbij het bordes gereed en de schetsplaten naast de zwenkaandrijving gemonteerd, de opzichter was zeer tevreden



20230929_102427.jpg

Hij miste nog het brandstof vulpunt voor de dieselolie van de motor van de bovenwagen, daar maar gelijk aan begonnen, en uiteraard met afsluitbare dop.



20230929_104402.jpg

Hier het vulpunt gemonteerd op de plek waar de brandstoftank in het het frame zit. Aan beide zijden is een vulpunt met de mogelijkheid de tank te vullen.


20230929_104425.jpg

Hierbij nog een detail van de dop met dekseltje voor het sleuteltje.
20230929_222545.jpg

Het bordes even getest en de bereikbaarheid van de brandstof vulopening gecontroleerd door mijn opzichter.


Wordt vervolgd,

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Dat is weer een mooie update en zeker een mooi plaatje, met veel details!
Ik mis alleen het sleuteltje zelf ;);) maar dan praat je misschien over een ondoenlijke 1-3 mm -ingeschat op basis van de verhouding tot de pen-?
Je opzichter heeft het er maar druk mee :thumbsup:
 
Jan, Jolie, Bertus en Johannes allen bedankt voor de complimenten.

We gaan verder met de afwerking van de bovenwagen. met o.a. de trap links

20230929_115743.jpg

Hier worden de 2mm gaatjes geboord in de trapboom voor de sporten, in de koker van 4mm bij 2mm..




20230929_141533.jpg

De sporten afgedraaid.

20231007_104406.jpg

De trap heeft boven en onder een extra brede trede, zoals bij het origineel.

20231007_104553.jpg

Aan de onderzijde een opklapbare steun gemaakt, waar de boom van trap aan de onderzijde in komt.




20231007_104438.jpg

En zo komt het trapje gemonteerd tijdens het bedrijf van de kraan, tijdens transport van de kraan komt de trap op de schuine kant te liggen


20231007_104451.jpg



20231003_160524.jpg

Dit onderdeel, waar straks de lier van de jip aan vast komt, voorzien van bussen en een versterking naar beneden gemaakt om straks deze krachten op te vangen.


20231003_161528.jpg

Met de versterking naar beneden komt niet alle kracht op het inbus boutje.

20231003_170211.jpg

Aan dit onderdeel komt ook de hydrauliek olietank vast door middel van een pen verbinding.


20231003_170428.jpg

Hierbij nog een totaal plaatje van de bevestiging van de olietank.


Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige details weer Leo ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::worship:
Sta je in December ook weer in Houten ?
Zou mooi zijn om alles weer in het echt te kunnen zien .:banana:
Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Marceline, Charlotte, Johannes, Fixit en Peter bedankt voor de complimenten.
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling van mijn project..
Charlotte ik ga dit keer niet naar Houten, ik heb andere drukte in de agenda staan.
Wel sta ik volgende week op de lokale modelspoor en modelbouwbeurs in De Goorn, dus voor mensen die in de buurt wonen kunnen de kraan daar zien.

modelspoor De Goorn.jpg


Van de week niet zoveel tijd gehad om onderdelen te maken, maar wel verder gekomen met het ontwerp van de cabinearm.

Cabine arm.jpg

Hierbij een beeld en ontwerp van de arm waar de kraancabine aan komt.


20231015_144220.jpg

Dit wordt de cilinder die onder de cabine arm komt, deze is 8mm dik en dan zit er nog een motortje in met schroefspindel.

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Back
Top