Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Marceline dank je voor het compliment. :friends:

Albert dank je voor het compliment, of ik de onderdelen zo uit mijn mouw schud, nee dat gaat nog steeds niet lukken, maar de treeplanken waren niet de moeilijkste onderdelen om te maken. De CNC machine had er meer werk aan, dan dat ik er zelf werk aan had. Je wordt er ook steeds handiger mee met het onderdelen ontwerpen, tekenen en uitwerken. Ik heb nog wel een project wat me nogal wat hoofdbrekens kost, hoe ik dat ga maken, en dat is de voorzijde van de cabine met al zijn rondingen, wordt het messing plaat of ga ik het uit aluminium frezen! De tijd zal het leren :frustie:

Charlotte dank je voor het compliment.:friends:

Ruud dank je voor het compliment. Het buigwerk van kleine onderdelen doe ik in de bankschroef met messing hoeklijn op de bekken om het materiaal niet te beschadigen en daarbij gebruik veel aluminium blokjes, om zoals bij de treeplank, als er twee hoeken heel dicht bij elkaar zitten. Op Pagina 17 kan je zien hoe ik de spatborden buig met een kleine zetbank en voor het buigwerk van de zijlamphouder heb ik een hulpstukje gemaakt. Ik sla nooit met de hamer direct op het materiaal daarvoor gebruik een aluminium of een hard kunststof blok.

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hey Leo
Ik ben klaar om alle nieuwe onderdelen te bekijken hoor :D
:yes:
0000001999.jpg


Groet Albert:bye:
 
De laatste koude dagen wat tijd gehad om verder te gaan met het project, met het mooie weer schreeuwt de buitenboel ook weer om aandacht.
Sorry Albert dat ik je heb laten wachten.:(

Vervolg productie van het cabine front .

Heel lang nagedacht hoe en waarvan ik het front zou maken van aluminium of van messing, het is aluminium geworden. Ik kan in mijn software het niet voor elkaar krijgen om de rondingen er in een keer in te frezen dus dat wordt handwerk.

front voorzijde 2.jpg

Voorzijde in rechte vlakken zoals het er uit wordt gefreesd, wel de laatste stap met Bal Nose frees de rondingen erin gebracht.

Front achterzijde.jpg

Achter aanzicht van het front met uitsparingen voor de verlichting.

20220402_155238.jpg

Het front haal ik uit een 8mm dikke aluminium plaat waar ook het dak van de cabine is uitgehaald.

20220402_163608.jpg

Voorzijde gereed met in totaal 12 stappen aan bewerkingen.

20220402_172619.jpg

Achterzijde gereed met nog extra kabelgootjes voor de bedrading. Ook zijn de onderdelen gefixeerd met boutjes omdat de tabs te licht zijn om aan de achterzijde te kunnen bewerken.

Wordt vervolgd.

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
De laatste koude dagen wat tijd gehad om verder te gaan met het project, met het mooie weer schreeuwt de buitenboel ook weer om aandacht.
Sorry Albert dat ik je heb laten wachten.:(

Vervolg productie van het cabine front .

Heel lang nagedacht hoe ik het front zou maken van aluminium of van messing, het is aluminium geworden. Ik kan in mijn software niet voor elkaar krijgen om de rondingen er in een keer in te frezen dus dat wordt handwerk.

Bekijk bijlage 488535
Voorzijde in rechte vlakken zoals het er uit wordt gefreesd, wel de laatste stap met Bal Nose frees de rondingen erin gebracht.

Bekijk bijlage 488536
Achterzijde aanzicht van het front met uitsparingen voor de verlichting.

Bekijk bijlage 488537

Bekijk bijlage 488538
Voorzijde gereed met in totaal 12 stappen aan bewerkingen.

Bekijk bijlage 488539
Achterzijde gereed met nog extra kabelgootjes voor de bedrading. Ook zijn de onderdelen gefixeerd met boutjes omdat de tabs te licht zijn om de achterzijde te bewerken.

Wordt vervolgd.

Groet Leo.
Leo,

Zo te zien wordt ook het voor frontje weer perfect.:thumbsup:
Mocht je nu de kabelgootjes zijn vergeten kun je die er dan na die tijd nog in frezen ? :weetnie:
En zijn tabs de stukjes waar het onderdeel nog aan vast zit ?
Maar vooral fijn dat jij weer bezig bent en ons meeneemt THANKS:worship:

groet Albert:bye:
 
Albert bedankt voor het compliment.
Om de kabelgootjes in een later stadium er in te frezen geeft wel een probleem om je werkstuk nog goed in te kunnen spannen zonder te beschadigen.en je nulpunt op de CNC voor X en Y krijg je nooit meer perfect op zijn plaats.
De tabs zijn inderdaad de bruggetjes tussen je werkstuk en het materiaal waar je het uithaalt. In de laatste bewerking zijn aan de zijkant nog twee tabs weg gefreesd voor de zijplaat bevestiging.

Charlotte dank je voor het compliment,:friends:
En dit is nog maar het ruwe freeswerk;)

Van de week nog een filmpje op You Tube gevonden van zijn kleine broer de LTM 1750-9.1, wat giek opbouw is het te vergelijken met mijn bouwplannen met de LTM 11200-9.1


Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
En hij is nog te koop ook, in de getoonde staat, als ik het goed heb:

...... sometimes i have one for sale. At the moment i have the LG1750 for sale (for persons who want to make the finish themself, details etc, )

filmpje is nog maar 2 weken oud!
 
Hallo Leo,

Mooi filmpje.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg



1 opmerking :
Ik vond dat het op en aftoppen, het uit schuiven van de telescoopmast wel erg snel ging, ook de hijshaak ging snel op en neer, dit vind ik niet er natuurgetrouw overkomen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij/zij dit versneld heeft afgespeeld ?
 
Cor dat klopt, als je op zijn Face Book pagina kijkt kan je de bouw van de kraan zien, alleen weinig details hoe hij het aanstuurt zoals het tellescoperen. Inderdaad op de achtergrond staat een nog niet afgebouwde LG1750

Pieter hij speelt het filmpje versneld af kijk maar naar het vogelhuisje wat er achter in de boom hangt bij het filmen, deze beweegt ook veel te snel.

Groet Leo.
 
Alle Leuk aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

Mark je hebt veel vertrouwen in mijn kunnen, ik zie inderdaad best veel onderdelen aan de kraan die ik zo niet zou maken.
Zijn bouwtijd is ook wel wat korter dan de mijne.

Dank je Jitse dank je voor het compliment.

We gaan verder met het Cabine Front.

20220404_120513.jpg

De rondingen aangebracht op het front.

20220404_121331.jpg

En natuurlijk hoe gaat dat er uit zien op de onderwagen.

20220406_113109.jpg

Twee zijkanten uit aluminium gefreesd met de gaten voor de verlichting en kabelgootje voor de bedrading.

20220406_141411.jpg

En zo ziet dat eruit, de rondingen nog meer aangepast naar de 1:1 cabine.

20220406_141442.jpg

Nu zit het front tijdelijk vast op een boutje waar de trekbek moet komen en als ik het front zo op de cabine monteer kan ik de cabine niet meer kantelen.


20220408_174746.jpg

Nu ga ik het front schuifbaar op het frame plaatsen, als je de cabine wil kantelen, trek je eerst het front naar voren en dan naar beneden en dan heeft de cabine voldoende vrije slag.

20220408_174756.jpg

Dit is het verste en laagste punt van het front in uitgeschoven positie.
Het front wil ik fixeren tegen de cabine met magneetjes zodat deze op zijn plek blijft tijdens het rijden.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Cor bedankt voor het compliment, het frontje is niet groot maar wel een van de onderdelen waar ik heel lang over heb moeten denken hoe ik het zou maken, maar ben zeer tevreden hoe het gelukt is. Het frontje is wel een van de blikvangers van de kraan dus dat moet wel voldoen aan mijn eisen.

Pieter ook bedankt voor het Kompliment met een grote K ;).

Arjan bij de aanvang van de topic van het frontje had ik al aangegeven dat ik de rondingen niet met mijn software kan maken, dus dat is handwerk geworden met de slijptol met lamellen schijf.

Tio bedankt voor de link van de Trucks -Cranes, Ik heb de meeste foto's al opgeslagen in mijn bibliotheek, ze zijn een hele goede bron van informatie voor de bouw van de kraan.

Charlotte ook bedankt voor het compliment, :friends: het stralen met glasparel geeft inderdaad een heel professionele look aan de onderdelen.

Vervolg front bevestiging aan de onderwagen.

Gister nog tijd gevonden om het front te monteren met hierbij de foto's.
20220409_161526.jpg

De steunen aan het front hebben dit model gekregen omdat op deze plek voldoende materiaal was om de tapboutjes te plaatsen.



20220409_173939.jpg

De zijgeleiding gesoldeerd aan de steunen er was achteraf te kort ruimte voor boutjes en het front kwam hoger dan wat ik getekend had.


20220409_173948.jpg



20220409_174216.jpg

Het front hier op de ingeschoven stand.

20220409_174224.jpg

Het front in uitgeschoven stand.

20220409_174354.jpg

Voldoende ruimte om de cabine te kantelen. Afgelopen week ook nog gootjes langs het dak gemaakt, boven het portier.

20220409_174416.jpg

Het front ingeschoven en de cabine in rijstand, nu is er voldoende ruimte voor de trekbek en deze kan dan op zijn plaats blijven.


terlinden11200_04.jpg

Hierbij het front van 1:1 cabine

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

In één woord : GEWELDIG !
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg


De cabine lijkt precies op de cabine van de 1:1 Liebherr Telescoop kraan.

Het voorfrontje kantelt precies ver genoeg naar voren, om de cabine te laten kantelen.
Echt heel mooi gemaakt, vakwerk !
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
 
Back
Top