Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

1. Leo Broers

Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Graafie bedankt voor het compliment , je ziet maar weer voor elk probleem is een oplossing :thumbsup:.
    Maarten ik hoop dat jouw vraag inmiddels beantwoord iso_O
    Albert bedankt voor het compliment, ik ben ook benieuwd naar morgen om de show van de andere kant eens mee te maken, de kraan staat inmiddels in de auto hij staat start klaar.:)
    Groet Leo.

Alberto vindt dit leuk.
  2. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Vervolg deuren en deurkozijn en zijkant cabine.

20220307_133827.jpg
    De zijkant van de cabine maak ik uit een stuk en deze wordt ook aan twee zijden gefreesd.

20220307_140215.jpg
    Binnenzijde van de kozijnen gereed met alle benodigde gaten voor de scharnieren en bevestiging aan de onderplaat.

20220308_135542.jpg
    De buitenzijde gereed met uitsparing waar de deur in valt..

20220308_135604.jpg
    Binnenzijde gereed en gestraald met uitsparingen om gewicht te besparen.

20220308_135702.jpg
    Kozijn met de deuren er nog los in gemonteerd.

20220308_152907.jpg
    Even kijken hoe het past op de cabinevloer en hoe het staat op de onderwagen.

20220310_152858.jpg
    Een tijd gezocht naar een passend scharnier wat pas te maken was, maar niet gevonden, dus zelf maar scharnieren gemaakt op de CNC machine.

20220310_162650.jpg
    Deze onderdelen komen uit een messing staf van 10x 6 mm en een scharnierpen van 1.2 mm.

20220311_102545.jpg
    Bij de originele deur zit de scharnier ook verdekt gemonteerd en bij mijn ontwerp had ik dat ook zo getekend en dat zou moet werken.
    Maar in de praktijk werkte het niet, ik heb te kort ruimte om de deur naar binnen te draaien en het resultaat is dat de deur nu niet verder opengaat.
    Dus worden het nieuwe scharnieren maken die verder naar buiten komen zodat het draaipunt ook verder naar buiten komt.

Wordt vervolgd.
    Groet Leo.

Laatst bewerkt: 18 mrt 2022
    ozy, Marker, P Voogt en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017

Deze helemaal over het hoofd gezien.
    En met recht kwijl:kwijl:

emoticon-het-kwijlen-38030377.jpg

modelbouwer vindt dit leuk.
  4. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017
    Zo te zien ben je behoorlijk druk geweest de laatste dagen Leo.:yes:

Leo Broers vindt dit leuk.
  5. ShabaF117

ShabaF117

Lid geworden:
    9 mei 2020
    Vandaag in het echt mogen bewonderen 5F3FC5E1-5D05-4097-A1A5-2FB0577CC72A.jpeg A7FA4B1E-A3F2-4B7F-B48E-C9894936D259.jpeg 3CD632E9-14CC-4BAD-AD93-2DD550F77740.jpeg

6. Fixit

Fixit

Lid geworden:
    9 nov 2014
    het is echt een staaltje modelbouwkunst van de bovenstetop en hem dan op de beurs te zien staan :worship: :worship: je had aardig wat toeschouwers en een hoop kompliementjes

VanHalen, Alberto en Leo Broers vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Leo,

Mooie foto's van de Liebherr LTM 11200-9.1 telescoopkraan.
    Nu zie je pas hoe groot de Liebherr LTM 11200-9.1 telescoopkraan wordt.
    Jammer dat ik er vandaag niet bij kon zijn.

Alberto en Leo Broers vinden dit leuk.
  8. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Met deze foto,s zie je pas hoe groot hij echt is, knap staaltje modelbouw Leo. Straks als de verdere opbouw gereed is, een enorme kraan waar je nu al erg trots op kan zijn Leo.
    Veel succes met de verdere op en afbouw, is een genot dit bouw verslag te volgen.

9. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017
    Leo!
    wat is het gewicht op dit moment ?

10. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Modelbouwshow Ede 19-03-2022

Shabaf leuk de foto's ook hele mooie foto's, de kraan past er bijna niet op.

Fixit dank je voor het compliment, inderdaad heel veel belangstelling gehad voor mijn project en de complimenten waren zeer talrijk. Heel veel de vraag gehad of ik alles zelf bouwde en als ik daar bevestigend een antwoord opgaf, waren de reactie wel heel positief.

Pieter, ja dat is vervelend, kan je eindelijk weer eens naar de show heb je fysieke problemen. Beterschap

Marceline dank je voor het compliment, de onderwagen is nu nog goed te hanteren dat zal volgend jaar wel anders worden als de bovenbouw all gevorderd is.

Albert het gewicht zit nu op ongeveer 26 kg.

20220319_103806.jpg
    Ik stond met mijn kraan bij RMW Techno Scale models en had een heel mooi plek gekregen op het hoekje waar nog even een extra tafel bij gezet moest worden.

20220319_103816.jpg
    Van de week nog het cabine dak gefreesd om de cabine toch een compleet aangezicht te geven samen met de zwaailampen en het papieren frontje.
    Ook nog kaartjes laten maken met een verwijzing naar modelbouwforum en het bouwverslag van de LTM 11200-9.1 in de schaal 1:16

20220319_103832.jpg
    Heb met lokale bediening gestempeld en later op de dag nog diverse malen met de afstandsbediening

20220319_143840.jpg
    Het project van Richard zijn club van RMW Techno Scale Models met de verkeersbrug in de haak van drie kranen.
    Misschien zal de Liebherr LTM 11200-9.1ook nog eens deel uit maken van de hijsklus om de brug uit of in te hijsen.

Al met al een hele mooie dag gehad op de modelshow met veel belangstelling en veel positieve reacties.
    Groet Leo.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2022
  11. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Leuk om de vorderingen zo weer te zien. Het blijft een interessante uitdaging die je bent aangegaan.

Ook leuk dat je met de club van RMW hebt kunnen aanhaken, dat begint zo langzamerhand een vereniging op zichzelf te worden met alle toeters en bellen.

Heb in het verleden vaak met Richard en Mark gesproken en de LTM1400 ook gereden en gehesen. Kranen zijn en blijven vaak een ondergeschoven kind, terwijl het de meest complexe en moeilijke modellen zijn. Ik zie vaak video’s voorbij komen van grote tentoonstellingen waar je ergens een kraan voorbij ziet schieten en dan eindeloze lengtes beeldmateriaal van graafmachines en opgedirkte tupperware trucks, terwijl die kraanmodellen vaak jaren hebben gekost om te maken en geen aandacht krijgen. Gelukkig is er in Ede wel genoeg aandacht voor, en terecht.

12. Tug.NL

Tug.NL

Lid geworden:
    17 nov 2016
    Goedemiddag Leo,

Dank jewel voor de rij demonstratie, gigantische mooi om jouw model eindelijk in het echt te zien.
    Mijn kinderen waren ook zwaar onder de indruk..

Mvg,
    Roald

Laatst bewerkt: 20 mrt 2022
    ozy, bram1324, Leo Broers en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Leuk je ontmoet te hebben en even kort gesproken. Helaas tijdens het afbreken en naar de auto lopen alleen. Ik wilde de kraan eigenlijk filmen maar steeds als ik in de buurt was stonden er meerdere tot veel mensen omheen. Volgende keer beter. Gelukkig is jouw bouwverslag zo uitgebreid dat mijn video hooguit een kersje op de taart was geweest. De hijsklussen van RMW film ik ook wel eens dus als je daar erbij bent komt het zeker een keer goed.

Leo Broers, Tug.NL en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  14. VanHalen

VanHalen

Lid geworden:
    2 nov 2021
    Ook hier een bezoeker die zéér onder de indruk is van wat je hebt gemaakt Leo.
    Leuk om elkaar even te hebben gesproken!
    Heel veel succes verder, en je Posts hou ik in de gaten!

M.vr.gr.
    Jan

15. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Hallo Leo,
    Leuk je ontmoet te hebben, en natuurlijk je model in het echt gezien.
    Op de foto's staat alles er mooi op, maar in het echt...gewoon wow.... ziet er super uit ! .
    Succes met de verdere bouw.

Groetjes, Charlotte.:bye:

16. Leo Broers

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Alle Leuk Aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling voor mijn kraanproject
    Allen bedankt voor de leuke en positieve reacties na de modelshow in Ede:bye:
    Na alle indrukken van Ede weer een plekje gegeven te hebben heb ik van de week toch nog wat kunnen doen aan aan mijn project, met dit mooie weer zijn er buiten ook weer veel dingen die aandacht vragen.

Verder met het dak van de cabine.

Op de foto's van de cabine op de onderwagen was het dak al te zien maar ik wil jullie niet onthouden van hoe dit tot stand is gekomen.

20220314_134715.jpg
    Dit is de bovenzijde van het dak en dat is in 3D gefreesd met een bolling van 2mm met een bolkopfrees van 4mm. Dit is mijn eerste 3D werkstuk op de CNC.

20220315_105637.jpg
    Het dak wordt ook aan twee zijden gefreesd om het zo licht mogelijk te houden en ook om er gelijk pasranden aan te zetten.

20220325_200353.jpg
    Het dak gereed nadat de freeslijnen zijn weggeschuurd, op de voorste hoeken zie je uitsparingen voor de contourlichten.
    Er moeten nog wel regenwatergootjes tussen het dak en het kozijn komen.

De treeplanken van de cabine

20100410dsc04409-.jpg
    Hier zie je de treeplanken die zijn voorzien geponste gaten die voor de grip zorgen.

20220325_101905.jpg
    Hier worden de gaten geboord in de treeplank met een frees van 1mm, voor twee treeplanken zijn dat 315 gaatjes en daar doet de CNC machine zo'n twee uur over.

20220325_162158.jpg
    Een treeplank al gezet, bij de ander treeplank zie je ook weer de buiglijnen die zijn aangebracht.

20220325_174410.jpg
    De treeplanken gemonteerd op de bodemplaat.

20220325_174413.jpg
    Zo begint het er al aardig op te lijken en de gaatjes zijn dus niet afgebraamd en geven ook echt een ruw antislip oppervlak.

Wordt vervolgd.

Groet Leo.

17. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Weer mooie treeplanken Leo staat goed.

vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  18. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017
    Gezond jaloers op ieder die hem in het eggie hebben gezien
    Hoop hem nog een keer in real life te mogen aanschouwen :kwijl:

Groet Albert :bye:

Leo Broers vindt dit leuk.
  19. Alberto

Alberto

Lid geworden:
    15 jan 2017